Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 19:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Procesreglement niet gevolgd
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hermanJ

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 16:53    Onderwerp: Procesreglement niet gevolgd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als een rechter het procesreglement (civiel jeugdrecht) niet volgt kan je dan verzoeken aan de rechtbank het proces opnieuw te doen?

Zo niet, welke andere mogelijkheden zijn er dan (behalve hoger beroep door de primair betrokkenen)?

Het gaat in dit geval om het onterecht niet aanmerken van een belanghebbende, die derhalve zijn zegje niet heeft kunnen doen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012 3:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoger beroep lijkt mij hiervoor de aangewezen mogelijkheid. Als u geen procespartij bent, kunt u voor zover ik weet geen hoger beroep instellen.
marja.verstralen

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik kan u geen antwoord geven op uw hoofdvraag.
U doelt waarschijnlijk op art. 3 van het procesreglement rechtbank civiel jeugdrecht. Ik zie daar geen sanctie staan op het niet horen van een belanghebbende. Daarom lijkt mij ook hoger beroep de aangewezen weg.

Maar een tussenvraag:
Heeft de rechtbank u wel aangemerkt als belanghebbende? Want in art. 2.3 van hetzelfde procesreglement staat een aantal personen aangemerkt als belanghebbende en daar valt u niet onder. Er moet dan een apart onderbouwd gedeelte in het verzoekschrift gewijd worden aan de vraag waarom u wel belanghebbende bent. Is dat gebeurd?

Met vriendelijke groet,

Marja
hermanJ

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 3:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:

Heeft de rechtbank u wel aangemerkt als belanghebbende? Want in art. 2.3 van hetzelfde procesreglement staat een aantal personen aangemerkt als belanghebbende en daar valt u niet onder. Er moet dan een apart onderbouwd gedeelte in het verzoekschrift gewijd worden aan de vraag waarom u wel belanghebbende bent. Is dat gebeurd?

Hoe komt u erbij dat ik geen belanghebbende ben?

Ik ben perspectief biedende pleegouder voor langer dan een jaar, niet ik maar Jeugdzorg/RvdKinderbescherming moet motiveren waarom ik geen belanghebbende ben. Dat hebben ze niet gedaan.

Maar ik begrijp het al:

De rechter maakt een fout, evenals de indiener van het verzoekschrift, maar ik cq. de moeder moet maar weer een advocaat inhuren. De benadeelde partij wordt financieel gestraft (of überhaupt tekort gedaan) en dat noemen we "het functioneren van de rechtsstaat".

U noemt dat wellicht een kreukeltje in de rechtsstaat dat kan worden gladgestreken (met vooral kosten voor de benadeelde partij), ik noem het kortweg rechtsverkrachting.

Neem me niet kwalijk ik heb dit nu al in 4 van de 5 zittingen waarbij ik zelf of zijdelings betrokken was meegemaakt, dus ik geloof niet in de kreukel. Het is een enorme weeffout die geen hond (want zo mogen we onze ministers, staatssecretarissen, parlementariërs en voor hen op Justitie werkende ambtenaren toch wel benoemen in deze) ene bal interesseert.
Het kan bij deze 5 zaken immers niet meer aan het toeval worden toegeschreven (dat kan elke statisticus u uitleggen, maar helaas, statistiek is een lastig vak dat niet of nauwelijks wordt begrepen door juristen).

Er zou voor rechters wat mij betreft een "3 strikes out" systeem moeten gelden:

1e keer in de fout, een reprimande
2e keer in de fout schorsing voor een half jaar met een flinke korting op hun hoge salaris (dat zo hoog is omdat ze geacht worden professioneel et handelen, hetgeen ze dan dus al minstens 2x niet hebben gedaan).
3e keer in de fout: zoek een andere baan.

Maar nee, zelfs na 100 fouten blijven ze op hun duurbetaalde stoeltjes zitten te zeuren over dat ze te weinig tijd hebben, het zo zwaar hebben etc.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk bent u niet als belanghebbende gezien omdat u "alleen maar" in weekenden en vakanties als pleegouder fungeerde en werd dit niet gezien als langdurige opvang.
quilja

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Waarschijnlijk bent u niet als belanghebbende gezien omdat u "alleen maar" in weekenden en vakanties als pleegouder fungeerde en werd dit niet gezien als langdurige opvang.

Dat zou een verklarig kunnen zijn, maar is deze verklaring juist?

art. 2.3. schreef:
Als belanghebbenden gelden in elk geval:
- ...
- de perspectief biedende pleegouder of de pleegouder die de minderjarige een jaar of langer verzorgt en opvoedt.

Ik zie nergens staan dat er een jaar of langer aaneensluitend verzorgd of opgevoed moet worden. Er lijkt mij duidelijk een mogelijkheid voor een andere interpretatie.
Heeft hij de minderjarige een jaar of langer verzorgd en opgevoed?
Ja, een jaar of langer tenminste 2 dagen per week.
Er zijn (gezaghebbende) ouders die hun kind(eren) minder zien, verzorgen en opvoeden.
Ik vind dat hermanj onterecht is behandeld als niet-belanghebbende. Wie of wat daar de oorzaak van is, daar doe ik geen uitspraak over.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 1:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hermanJ schreef:
Neem me niet kwalijk ik heb dit nu al in 4 van de 5 zittingen waarbij ik zelf of zijdelings betrokken was meegemaakt, dus ik geloof niet in de kreukel.

Dat het nou net bij jou altijd misgaat zal toch wel een reden hebben, ja. Naar die reden kunnen wij verder slechts gissen.

Hoger beroep is het antwoord. Er is geen grond voor herroeping van de beschikking (zie art. 382 jo. 390 Rv).

Wie belanghebbende is wordt niet bepaald door de procesreglementen, maar door de wet:
art. 798 Rv schreef:
1. Voor de toepassing van deze afdeling wordt onder belanghebbende verstaan degene op wiens rechten of verplichtingen de zaak rechtstreeks betrekking heeft.

2. In zaken van curatele, onderbewindstelling of mentorschap worden onder belanghebbenden bovendien verstaan de echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel en de kinderen of, bij gebreke van dezen, de ouders, broers en zusters van degene wiens curatele, goederen of mentorschap het betreft.

Bij mijn weten is de rechter verplicht om zelf te onderzoeken of een beweerde belanghebbende daadwerkelijk belanghebbende is, ongeacht hoe de verzoeker en/of andere belanghebbenden zich hierover hebben uitgelaten. De procesreglementen geven hier m.i. vooral een leidraad aan de verzoeker en belanghebbenden om dit onderzoek van de rechter wat soepeler te kunnen laten verlopen. (En het zou goed kunnen dat de procesreglementen een redelijke samenvatting vormen van de jurisprudentie op dit gebied, maar dat weet ik niet.) Wel zie ik dat het gerechtshof in LJN BP4632 het procesreglement de grond noemt voor het aanmerken van de grootmoeder als belanghebbende (wat ik merkwaardig vind).

Regin schreef:
Als u geen procespartij bent, kunt u voor zover ik weet geen hoger beroep instellen.

In een verzoekschriftprocedure kan hoger beroep worden ingesteld door de verzoeker en door de belanghebbenden. Wie ten onrechte niet als belanghebbende is aangemerkt is (dus) belanghebbend, en kan dus beroep instellen. Het Hof zal de belanghebbendheid opnieuw beoordelen.

hermanJ schreef:
Zo niet, welke andere mogelijkheden zijn er dan (behalve hoger beroep door de primair betrokkenen)?

Ben je van mening dat je niet zo'n "primair betrokkene" (=verzoeker of belanghebbende in de zin van de wet) bent?

Wat betreft het idee dat je nu door een eventuele fout van de rechter gedwongen wordt in hoger beroep te gaan: voorop dient niet te staan of jij wel of niet belanghebbend bent. Voorop dient te staan of je het eens bent met de beschikking voor zover het om het kind gaat. Als jij wél als belanghebbende was aangemerkt, maar de rechter had ten aanzien van het kind hetzelfde beslist als hij nu heeft gedaan, zou je dan wel tevreden zijn geweest? Zo ja, dan heb je geen reden om hoger beroep in te stellen en moet je nu niet zeuren. Zo nee, dan heb je, als je daadwerkelijk belanghebbende bent, de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan.

Ik vind nog HR 21 mei 2010, LJN BL7043:
HR schreef:
4.3.3 Hieruit volgt dat in de zaak van elk individueel minderjarig kind enkel de uit het gezag over dat kind voortvloeiende rechten en verplichtingen van dit kind en van de ouders die het gezag over dit kind uitoefenen dan wel van anderen die dit kind als behorend tot hun gezin verzorgen en opvoeden (de pleegouders) zijn betrokken. Daarom kunnen in die zaak slechts als belanghebbenden in de zin van art. 798 lid 1 Rv worden beschouwd - naast de instellingen en organen die ingevolge art. 1:261 lid 1 BW de uithuisplaatsing kunnen verzoeken (het bij de ondertoezichtstelling betrokken bureau jeugdzorg, de raad voor de kinderbescherming of het openbaar ministerie)-: de met het gezag belaste ouder(s), een ander die het minderjarige kind als behorende tot zijn gezin verzorgt en opvoedt, en het kind zelf, mits dit twaalf jaren of ouder is (zie art. 1:263 lid 2 BW), onverminderd, in geval van een jonger kind, de toepassing van art. 1:377g BW.

Het lijkt me inderdaad twijfelachtig of alleen in het weekend (wat blijkbaar in een andere draad naar voren is gekomen) kwalificeert als "als behorende tot zijn gezin". Maar deze uitspraak geldt alleen voor maatregelen met betrekking tot het ouderlijk gezag in het kader van een ondertoezichtstelling.

Ik herhaal nog maar eens dat de procesreglementen niet beslissend kunnen zijn, en dat de rechter de belanghebbendheid op eigen initiatief dient te onderzoeken.

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 3:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides, bedankt voor je duidelijke en uitgebreide antwoord. Ook dank aan Hilde12 en quilja voor jullie antwoorden. Geeft allemaal wat meer perspectief.

De betrokken moeder heeft me inmiddels tot wettelijk vertegenwoordiger benoemt (middels een schriftelijke verklaring) voor zolang zij wordt vastgehouden in een psychiatrische inrichting. Of dat wat betekent ga ik de komende tijd wel merken (want er ligt een stapel ellende op haar te wachten als zij uit de inrichting komt, sociale dienst, woningbouw, eneco, LBIO, SVB en maatschappelijk werk is op vakantie geweest tot begin deze week).

Zij kan sowieso in beroep gaan, mijn punt was dat tijdens de zitting (waar moeder niet aanwezig kon zijn omdat zij zit opgesloten) stiefopa, die ook niet als belanghebbende was opgeroepen (slechts oma, moeder, vader en Jeugdzorg/RvdK werden als belanghebbenden genoemd) nogal nare dingen zei over moeder, wat natuurlijk koren op de molen van BJZ was, en ik mijn mond moest houden.

Ik ben van mening dat ze sowieso in beroep moet gaan, maar de rechter zal haar vrijwel zeker in het ongelijk stellen, immers, de psychiater heeft haar gek verklaard (wet BOPZ, "fijne wet", terwijl ze niet eens een waxinelichtje heeft gegooid).
Als eis moet ze stellen (subsidiair, naast geen UHP) dat BJZ alles in het werk stelt om J. weer bij de moeder te krijgen (want dat is ook de intentie van de wetgever, maar daar wordt "gemakkelijk" mee omgegaan door BJZ, zeker als het "buitenlanders" betreft). En dat BJZ al tijdens de zitting aangeeft welk stappenplan zij daar voor hebben (in plaats van allerlei onmogelijke eisen aan de moeder te stellen, die zo ver gaan dat jij, ik en elke andere Nederlander zomaar "ontoudert" kunnen worden door RvdK/BJZ). En dat de rechter dat ook expliciet in "de beslissing" opneemt.

Overigens weet ik inmiddels dat BJZ achter mijn/haar rug om "netwerk"plaatsing bij een bevriend gezin van oma/stiefopa onderzoeken en weliswaar hebben toegezegd dat ze zullen onderzoeken of ik ook eventueel als pleeggezin kan dienen, maar dat is dus een wassen neus. Het zijn dus wel een stelletje hypocrieten in die sector, maar ik zal maar stroop gaan gebruiken om in ieder geval weer omgang te krijgen. J. is een hartstikke leuk jongetje, dat elke keer weer naar mij vraagt en zijn vriendjes hier. Ik hoop dat BJZ dat toestaat en me niet dwingt om naar de rechter te stappen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds