|
Auteur |
Bericht |
elisevn
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 9:00 Onderwerp: Vraag betreffende arrest Kantharos van Stevensweert |
|
|
Hopelijk ben ik hier op de goede plek met mijn vraag.
Ik ben net begonnen met mijn rechten studie en heb over een aantal dagen een presentatie waarin we het arrest Kantharos van Stevensweert moeten uitwerken.
Een vraag die ik moet beantwoorden is; Heeft de Hoge Raad in casu een zorgplicht aangenomen? Zo ja, hoe krijgt deze gestalte, dat wil zeggen, waaruit bestaat deze zorgplicht?
Kan iemand me hier mee uit de brand helpen? Wat wordt bedoelt met dat de HR een zorgplicht heeft aangenomen? Dit wordt toch door een van beide partijen gedaan?
Misschien een hele domme vraag, maar hoop dat iemand het me kan uitleggen..  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 11:07 Onderwerp: Re: Vraag betreffende arrest Kantharos van Stevensweert |
|
|
elisevn schreef: | Wat wordt bedoelt met dat de HR een zorgplicht heeft aangenomen? |
Heeft de HR aangenomen, dat wil zeggen heeft de HR het recht zo uitgelegd, dat op één van de partijen in deze zaak een zorgplicht rustte? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
elisevn
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 11:26 Onderwerp: |
|
|
Oh op die manier! Zo moet ik er wel uitkomen, dankje! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 11:29 Onderwerp: |
|
|
Dag,
De Hoge Raad heeft in dit arrest niet gesproken over een zorgplicht. Dat is ook niet één van de onderdelen van het beroep op dwaling (art. 6:228 BW).
De Hoge Raad gaat in het arrest de vereisten voor dwaling af (zie het Compendium):
- overeenkomst gesloten onder een onjuiste voorstelling van zaken? Ja.
- Causaal verband: zonder onjuiste voorstelling van zaken was de overeenkomst niet onder deze voorwaarden gesloten: ja, bij een bekendheid van de juiste stand van zaken was de beker wellicht niet verkocht, of tegen een hogere prijs.
- De wederpartij had moeten weten dat de dwalende omtrent een essentiele eigenschap van de zaak dwaalde: ja.
- Geval van wederzijdse dwaling: art. 6:228 lid 1 sub c BW.
- Dwaling betreft niet uitsluitend een toekomstige omstandigheid.
- Lid 2 dwaling moet op grond van de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van de dwalende komen. Ja: de Hoge Raad bepaalt in dit arest dat verkopersdwaling voor rekening van de verkoper komt. "Naar redelijke, in het verkeer gangbare opvatting geeft degene, die een zaak tegen een contraprestatie van de hand doet, daarmee de kans prijs, dat de zaak achteraf hoedanigheden zal blijken te bezitten, waarvan hij ten tijde van den verkoop geen vermoeden kon hebben."
De Hoge Raad stelt in het arrest nog de vraag of op de koper eventueel nog een inlichtingenplicht rustte. Er kan sprake zijn van omstandigheden op grond waarvan de koper in redelijkheid de verkoper uit de droom moet helpen en moet inlichten. Daar was in dit arrest geen sprake van.
Succes en met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 11:34 Onderwerp: |
|
|
Dag,
De Hoge Raad heeft in dit arrest niet gesproken over een zorgplicht. Dat is ook niet één van de onderdelen van het beroep op dwaling (art. 6:228 BW).
De Hoge Raad gaat in het arrest de vereisten voor dwaling af (zie het Compendium):
- overeenkomst gesloten onder een onjuiste voorstelling van zaken? Ja.
- Causaal verband: zonder onjuiste voorstelling van zaken was de overeenkomst niet onder deze voorwaarden gesloten: ja, bij een bekendheid van de juiste stand van zaken was de beker wellicht niet verkocht, of tegen een hogere prijs.
- De wederpartij had moeten weten dat de dwalende omtrent een essentiele eigenschap van de zaak dwaalde: ja.
- Geval van wederzijdse dwaling: art. 6:228 lid 1 sub c BW.
- Dwaling betreft niet uitsluitend een toekomstige omstandigheid.
- Lid 2 dwaling moet op grond van de in het verkeer geldende opvattingen voor rekening van de dwalende komen. Ja: de Hoge Raad bepaalt in dit arest dat verkopersdwaling voor rekening van de verkoper komt. "Naar redelijke, in het verkeer gangbare opvatting geeft degene, die een zaak tegen een contraprestatie van de hand doet, daarmee de kans prijs, dat de zaak achteraf hoedanigheden zal blijken te bezitten, waarvan hij ten tijde van den verkoop geen vermoeden kon hebben."
De Hoge Raad stelt in het arrest nog de vraag of op de koper eventueel nog een inlichtingenplicht rustte. Er kan sprake zijn van omstandigheden op grond waarvan de koper in redelijkheid de verkoper uit de droom moet helpen en moet inlichten. Daar was in dit arrest geen sprake van.
Volgens de literatuur (zie google books) past dit in ons rechtsstelsel waar geen plaats is toegekend aan de leerstukken van iustum pretium en laesio enormis.
Succes en met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
elisevn
|
Geplaatst: wo 26 sep 2012 12:10 Onderwerp: |
|
|