Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:42
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontbinding Koop op Afstand wet
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sausje

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012 11:12    Onderwerp: Ontbinding Koop op Afstand wet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
Er is een aankoop gedaan geworden van een moederbord en ram geheugen.
Deze zijn afgelopen vrijdag bij mij aangekomen. Dit heb ik dan ook direct uitgepakt en in willen bouwen in mijn systeem.
Nu functioneert het moederbord niet in mijn systeem (deze problemen zijn na onderzoek op het internet, algemeen bekend voor dit product).
Dus wou ik het hele zooitje retourneren omtrent de afkoelingsperiode.

Krijg ik vervolgens een leuk mailtje van hun met erin als de hardware gebruikt is dan behouden hun het recht om het product te retourneren.

Dit lijkt mij heel erg sterk, aangezien dat direct in de strijd is met de wet.
Hoe wilt men een hardware product kunnen testen en kijken of men het wilt als men het niet eens mag gebruiken?!

Graag had ik hierover helderheid.

Bvd,

Pascal
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Pascal,

De eerste vraag is uiteraard: is er in jouw geval sprake van een koop op afstand? Wil men een koop bestempelen als een koop op afstand dan dient er te worden voldaan aan de criteria van art. 7:46a BW. Zo moet de overeenkomst zijn gesloten ‘in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop op afstand’ en is daarnaast vereist dat ‘tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand’. Ten slotte moet het gaan om een consumentenkoop.

Indien sprake is van een koop op afstand dan kan op grond van art. 7:46d BW de consumentkoper gedurende zeven werkdagen na ontvangst van de zaak de overeenkomst zonder opgaaf van redenen ontbinden. Er bestaat echter geen ontbindingsmogelijkheid bij de koop op afstand van bepaalde zaken (zie lid 4), maar daar vallen een moederbord en RAM-geheugen voor zover ik weet niet onder. De kosten van verzending zijn dan voor jouw rekening. Dit is dwingend recht en daar kan dus niet van worden afgeweken (art. 7:46j BW).

Conclusie: u mag de koop ontbinden indien er sprake is van een koop op afstand als u dat binnen 7 werkdagen na ontvangst van de zaak doet. De verkoper mag dit niet weigeren. Stuur het product terug met een ontvangstbevestiging en verzoek verkoper schriftelijk (aangetekend) om de aankoopprijs terug te betalen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012 18:29    Onderwerp: Re: Ontbinding Koop op Afstand wet Reageer met quote Naar onder Naar boven

sausje schreef:
Krijg ik vervolgens een leuk mailtje van hun met erin als de hardware gebruikt is dan behouden hun het recht om het product te retourneren.

Dit lijkt mij heel erg sterk, aangezien dat direct in de strijd is met de wet.
Hoe wilt men een hardware product kunnen testen en kijken of men het wilt als men het niet eens mag gebruiken?!

Je hebt helemaal gelijk. De webwinkel dient het product terug te nemen en binnen 30 dagen het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten (maar niet de retourkosten) te retourneren.

Het argument waar de winkel mee komt is erg oud, en heeft nog nooit gewerkt (behalve uiteraard bij wijze van bluf).

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 25 sep 2012 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een laatste opmerking: indien je er niet uitkomt met de verkoper dan kun je een klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel indien de verkoper beschikt over een thuiswinkelwaarborg.
sausje

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 9:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn excuses voor de late reactie.

Nadat ik een mail had gestuurd met daaruit een aantal stukken van het wetboek, kreeg ik een mail terug van hoofdkantoor dat het ging om een fout.
Dat ze maar 1 standaard mail hebben en dat ze nu direct een nieuwe gingen aanmaken voor mensen zoals ik.

Ik heb toch echt het vermoeden dat dit bedrijf gewoon probeert en hoopt dat de klant dom genoeg is om niet even onderzoek hierover te doen.

Nu is het voor mij opgelost en is alles goed gekomen, maar moet ik hier nu alsnog melding van maken bij de ECC?
Zodat die het bedrijf eens onder de loep nemen of het daar wel allemaal volgens de regels gaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 26 sep 2012 11:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sausje schreef:
Nu is het voor mij opgelost en is alles goed gekomen, maar moet ik hier nu alsnog melding van maken bij de ECC?

Wat is ECC?

Als het bedrijf is aangesloten bij een organisatie als thuiswinkel.org, zou je bij de organisatie melding kunnen maken.

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Europees Consumenten Centrum. (http://www.eccnl.eu/)

Hun voelen het bedrijf aan de tand als ze zich niet aan de EU wetgeving houden.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 0:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sausje schreef:
Europees Consumenten Centrum. (http://www.eccnl.eu/)

Hun voelen het bedrijf aan de tand als ze zich niet aan de EU wetgeving houden.

Die hebben wel wat beters te doen...
Ja, wellicht probeert het bedrijf dit bij iedereen, maar dat weet je niet en is dus slechts speculatie.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds