Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 1:14
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Lening niet terugbetaald, wat nu? (geduld is op)
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
geduld

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2012 12:16    Onderwerp: Lening niet terugbetaald, wat nu? (geduld is op) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb mijn zwager ruim een jaar geleden geholpen om financieel bij te springen toen hij aangeklaagd werd voor een strafbaar feit. Hij is veroordeeld en inmiddels vrij (straf uitgezeten). De kosten voor de advocaat heb ik destijds voorgeschoten en staan dan ook op mijn naam. De afspraak is mondeling tussen mij en mijn zwager gemaakt dat hij de kosten zou terugbetalen. Echter word ik afgescheept met smoesjes. Nu staat er nog steeds een restbedrag open van ruim 1500+ euro. Voorgaande betalingen zijn niet door hem zelf, maar door familie ingelost, vaak contant.

Mijn geduld is op en ik wil het restant ontvangen, zodat ik de advocaat hiermee kan aflossen, want het begint zo langzamerhand effect op mij, maar ook op mijn gezin te hebben. Puur omdat ik dit hoofdstuk wil afsluiten (financieel) en elke ontmoeting zowel voor mij als mijn partner ongemakkelijk voelt qua sfeer.

Kan ik een civiele procedure starten om dit bedrag alsnog te ontvangen, ondanks de mondelinge afspraken?

Dit zijn mijn feiten:
- Mijn zwagers naam staat op de faktuurspecificatie
- De betaling aan het advocatenkantoor heb ik als bewijs van (rekeningafschrift)
- Mijn partner is getuige van deze mondelinge afspraken

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2012 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Een mondelinge overeenkomst tot geldlening is ook een overeenkomst en u hebt er bewijzen voor, dus dat is niet zo´n probleem.

U kunt door de deurwaarder beslag laten leggen op goederen van uw zwager. Daarvoor hebt u een vonnis van de kantonrechter nodig. Ook is mogelijk een kort geding aan te spannen tegen uw zwager bij de voorzieningenrechter. In dat geval moet u aan kunnen tonen spoedeisend belang te hebben bij de gevraagde voorziening. Een kort geding is dus sneller dan een bodemprocedure bij de kantonrechter.

U, of uw advocaat, moet een dagvaarding opstellen, waarin u uw zwager dagvaardt op een bepaalde dag en tijd op de zitting van de kantonrechter te verschijnen (model dagvaarding staat op internet zie http://kassa.vara.nl/fileadmin/user_upload/attachments/VOORBEELD_DAGVAARDING.pdf ).
Als u de zaak wint, wordt uw zwager ook in de kosten van de deurwaarder en advocaatkosten veroordeeld (als uw zwager echter geen vermogen heeft, wordt het lastig).

Succes en met vriendelijke groet,

Marja
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2012 12:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het spijt me, ik heb wat stappen overgeslagen.

U zult uw zwager eerst in gebreke moeten stellen (een aanmaning sturen art. 6:82 BW). Doe dat schriftelijk en aangetekend. In de brief stelt u uw zwager een redelijke termijn waarbinnen hij alsnog kan nakomen. Waarschuw hem dat u na deze termijn verdere gerechtelijke stappen zult nemen om een deurwaarder in te schakelen.

Als u hierna naar de rechter moet, is de grondslag voor uw vordering 'wanprestatie', art. 6:74 BW).
geduld

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2012 13:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Marja, bedankt voor uw vlotte reactie.

Ik weet dat hij op dit moment veel schuldeisers achter zich aan heeft en hij een soort begeleiding (ik gok schuldhulpverlening) voor krijgt. Echter weet ik ook dat zijn uitkering gewoon doorloopt en hij zijn geld liever uitgeeft aan luxe artikelen dan aan mij te betalen.

Is het mogelijk ondanks zijn schulden dat hij bij schuldenvrij stand alsnog moet betalen?
Ik ben namelijk bang dat ik straks maar een deel of niks krijg, ondanks dat de advocaat
wel mij zal aanspreken op het openstaande bedrag.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2012 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan uitkeringen op grond van sociale zekerheidswetten is een beslagvrije voet verbonden van 90% (art. 475c onder c en art. 475d lid 1 onder b en onder 1 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). Dat wil zeggen dat op 90% van de uitkering geen beslag mag worden gelegd.

Als uw zwager ook weinig bezittingen heeft, is het risico groot, dat u niets van uw geld terug ziet. Met een kort geding vonnis en beslag bewerkt u wel, dat uw zwager in zijn uitgaven rekening moet houden met het terugbetalen van zijn schuld aan u.

Ik weet niet, of u het risico moet nemen. In elk geval kunt u wel een aangetekende aanmaning naar uw zwager sturen. Dat is iets wat in ieder geval moet gebeuren. Dan weet uw zwager ook, dat hij rekening met u moet houden.
Alfred777

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2012 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klinkt allemaal wel leuk dat gaan procederen, maar ook dat kost geld en als het even tegenzit nog meer dan het bedrag waar het om gaat.
Ten zij je alles ( behoudens de vereiste handelingen van een deurwaarder) bijna zelf doet.

Geen geld hebben is geen schande maar wanneer iemand je onverplicht financieel steunt in een moeilijke situatie, is het werkelijk stuitend wanneer je je weldoeners later in de kou laat staan.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2012 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Klinkt allemaal wel leuk dat gaan procederen, maar ook dat kost geld en als het even tegenzit nog meer dan het bedrag waar het om gaat.
Er nog van afgezien of dat uiteindelijk van de bekende kale kikker te plukken valt; misschien geeft de rechter TS desgevraagd wel gelijk om hem daar zelf achter te laten komen??
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds