|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 05 sep 2012 20:56 Onderwerp: Het bouwverbod (artikel 3:296 BW) |
|
|
Beste allemaal,
Ik ben op dit moment onderzoek aan het doen naar de vraag onder welke voorwaarden het voor omwonenden van een bouwperceel mogelijk is een bouwverbod te vorderen bij de rechter op grond van artikel 3:296 BW indien bouwschade dreigt plaats te vinden.
Nu heb ik de vereisten voor het verkrijgen van een rechterlijk verbod helder. Dit geldt echter niet voor de betekenis van de tenzij-bepaling van artikel 3:296 BW.
Mijn vraag: is het mogelijk dat de tenzij-bepaling roet in het eten gooit bij het verkrijgen van een bouwverbod op grond van dreigende bouwschade?
Zelf ken ik geen wettelijke bepaling die een bouwverbod onder omstandigheden verbied. Ook kan ik me niet voorstellen dat de aard van de rechtsplicht - geen bouwschade toebrengen - een bouwverbod niet toelaat.
Dat de rechtshandeling in dit verband van geen betekenis is behoeft geen betoog.
Heeft iemand een idee of het toch mogelijk is dat de tenzij-bepaling een bouwverbod niet toelaat?
Dergelijke rechtspraak is mij niet bekend. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 12 sep 2012 14:24 Onderwerp: |
|
|
Heb je al eens Tekst en Commentaar bekeken? Heb je de Parlementaire Geschiedenis al bekeken?
Volgens T&C worden er in de PG voorbeelden bij de "tenzij" genoemd.
Ik moest overigens meteen denken aan aansprakelijkheid uit rechtmatige overheidsdaad. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 sep 2012 17:22 Onderwerp: |
|
|
De verplichting om niet op onrechtmatige wijze schade te veroorzaken is uiteraard niet van een aard dat er geen verbod gevorderd zou kunnen worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|