|
Auteur |
Bericht |
dexter85
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 01 sep 2012 22:26 Onderwerp: proceskosten vergoeding gedurende studie |
|
|
Beste allemaal, ik ben nieuw op het forum.
Ik lees wel al een tijd hier maar heb me nu pas aangemeld.
Ik doe nu sinds een jaar of 4 hobby matig vrienden en kennissen gratis helpen met juridische kwesties.
Het punt waar ik mee zit en niet uit kom is het volgende:
Ik studeer rechten en heb nu ook bij de KvK mezelf ingeschreven als eenmanszaak en heb nu een rechtsbijstand kantoor.
Nu geeft verweerder in een bestuursprocedure aan dat gemachtigde (ik) van eiser geen meester in de rechten is (nu weet ik dat dat niet hoeft voor proceskosten te krijgen) maar het bpb vermeld wel juridische scholing.
Hoe denken jullie dat ik hiermee om dien te gaan, verweerder twijfelt namelijk aan of ik dit beroepsmatig doe gericht op inkomsten (dat is in ieder geval zo, hoewel ik ook 40u per week in loondienst werk).
En de juridische scholing, tsja daar ben ik op het moment mee bezig.
Iemand ervaring hiermee? |
|
|
|
 |
grmohlmann
Leeftijd: 78 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 sep 2012 9:44 Onderwerp: |
|
|
Een paar vragen:
- Welk Bpb-artikel vermeldt iets over juridische scholing ?
- heb je al eens betaald gekregen voor je juridische bijstandsverlening na het sturen van een betreffende factuur aan belanghebbende ?
Als je namelijk al meerdere malen rechtsbijstand hebt verleend en daarvoor betaald hebt gekregen, kan de rechter ervan uitgaan dat je voldoende bent geschoold en zodoende dus beroepsmatig rechtsbijstand verleend tegen vergoeding.
Je hoeft geen titels te hebben, maar moet aannemelijk kunnen maken dat je voldoende betreffende kennis en vaardigheden bezit.
De enkele tegenwerping van verweerder dat je geen titels hebt, hoeft geen doel te treffen, maar is bangmakerij. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: zo 02 sep 2012 11:11 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel een aantal facturen uitgeschreven tot nu toe, maar dit zijn lopende zaken waarbij nog beslist moet worden op het bezwaar en waar de proceskostenvergoeding nog toegekend moet worden om zo cliënt tegemoet te komen in de kosten.
Ik heb de onderneming sinds 1 maand nu, maar wel al 50 cliënten en meer dan 50 procedures lopen. Heb voordat ik de onderneming had ook al vaker bestuursprocedures gevoerd en gewonnen.
Voor de vraag waar staat dat juridische scholing nodig is:
Ik verwijs hiervoor naar de raad van state, 21 oktober 2009, LJN: BK0838, Raad van State , 200803635/1/H2
Met name r.o 2.2.1 en 2.3
2.2.1 zegt:
Quote: | Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen (uitspraak van 18 juli 2000 in zaak nr. 199903790/1; aangehecht), wordt met de term rechtsbijstandverlener in die bepaling een persoon bedoeld, van wie het verlenen van rechtsbijstand tot zijn beroepsmatige taak behoort en kunnen personen zonder enige juridische scholing niet geacht worden zodanige rechtsbijstand te verlenen. De rechtbank heeft dan ook terecht onderzocht of de gemachtigde van [appellante] enige juridische scholing heeft genoten. Het betoog faalt. |
2.3:
Quote: | 2.3. [appellante] betoogt subsidiair dat de rechtbank heeft miskend dat haar gemachtigde, hoewel hij geen meester in de rechten is, wel juridische scholing heeft genoten. In dit verband stelt zij dat de gemachtigde de opleiding Handelskennis voor het horecabedrijf, waarvan het vak Recht deel uitmaakte, alsmede de postdoctorale opleiding tot leraar in het vak Maatschappijleer met goed gevolg heeft afgerond. Voorts heeft ook de werkervaring van haar gemachtigde, die al minstens drie jaar op juridisch gebied wordt begeleid door de ervaren jurist Asselbergs, volgens haar tot voldoende juridische bekwaamheid geleid |
|
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: zo 02 sep 2012 11:12 Onderwerp: |
|
|
Per ongeluk dubbel. |
|
|
|
 |
grmohlmann
|
Geplaatst: zo 02 sep 2012 11:57 Onderwerp: |
|
|
Tja, er wordt gesteld dat " ..... en kunnen personen zonder enige juridische scholing niet geacht worden zodanige rechtsbijstand te verlenen ".
De vraag is: wat is enige juridische scholing ?
Iemand die rechten studeert en daarnaast reeds betreffende ervaring heeft in het veld, kan zodoende wel enige scholing (bij de rechter) aannemelijk maken.
Het lijkt mij bangmakerij van de zijde van verweerder. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 03 sep 2012 14:26 Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook geen meester in de rechten - als fiscaal econoom heb ik namelijk de drs.-titel. En tot op heden is dat geen enkele belemmering om een proceskostenvergoeding toegekend te krijgen.
In jouw geval kun je wel twijfels hebben bij de beroepsmatigheid, nu je zowel 40 uur per week (elders) werkt als studeert. De vraag die zou moeten opkomen, is dan of je wel tijd hebt om beroepsmatig rechtsbijstand te verlenen, niet zozeer of je daarvoor wel gekwalificeerd bent. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: ma 03 sep 2012 22:13 Onderwerp: |
|
|
Dat ik 40u in loondienst werk is niet iets dat bij verweerder bekend is, en dat doet ook niet terzake.
Ik studeer rechten, heb een eigen onderneming en verleen rechtsbijstand (punt).
Daarbij heb ik praktijkervaring aangezien ik al vaker (succesvol) bestuurszaken heb gevoerd namens derden. |
|
|
|
 |
grmohlmann
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 9:09 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het niet zo met Ronald eens.
Het gaat er juist wel om of je de betreffende kwalificaties hebt en niet zozeer of er wel tijd voor hebt.
Bovendien, een ondernemer maakt wel tot 80 uur of meer per week; daarvan gaan er 40 af voor het loondienstverband en blijven er nog 40 uur over voor studie en rechtsbijstand.
Maar, wat moet in jouw geval onder rechtenstudie worden verstaan: schriftelijk; colleges volgens aan de universiteit; anders ? |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 12:37 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of de vraag aan mij gericht was of aan Ronald maar ik studeer nu buiten mijn werk HBO-rechten.
Bovendien is de eis ENIGE juridische scholing. Dus dan zou mbo juridisch medewerker ook moeten volstaan. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 15:18 Onderwerp: |
|
|
Uit de Nota van toelichting bij het Bpb:
Quote: | Procesvertegenwoordiging is in het bestuursrecht niet verplicht. Als men zich laat bijstaan, is de keuze van een rechtsbijstandverlener in beginsel vrij (…). Dat betekent echter niet dat elke vorm van bijstand, door wie dan ook verleend, in het kader van een kostenveroordeling voor vergoeding in aanmerking dient te komen.
De (…) gegeven omschrijving sluit (…) niet professioneel verleende bijstand uit. Het hoeft niet te gaan om iemand die uitsluitend of in hoofdzaak zijn beroep maakt van het verlenen van rechtsbijstand. Waar het om gaat, is dat het verlenen van rechtsbijstand behoort tot zijn beroepsmatige taak, zoals dat bijvoorbeeld vaak bij sociale raadslieden (op bepaalde rechtsgebieden) het geval is. Met de huidige praktijk, waarin rechtsbijstandverleners van velerlei pluimage optreden, is niet goed verenigbaar wettelijke eisen van vakbekwaamheid te stellen. Wel kan ervan worden uitgegaan dat bij voorbeeld advocaten, juristen werkzaam bij de stichtingen rechtsbijstand en vakbondsjuristen aan het criterium van artikel 1, onderdeel a, voldoen, terwijl personen zonder enige juridische scholing niet geacht kunnen worden beroepsmatig rechtsbijstand te verlenen. |
Gelet op deze opmerkingen, voldoe je al vrij snel aan de eis van 'enige juridische scholing'. Overigens heb ik niet aangegeven dat geen enkele vorm van juridische scholing benodigd is, maar dat in dit geval verweerder meer kans van slagen heeft met een beroep op het ontbreken van de beroepsmatigheid. Het heeft er immers veeleer in ieder geval de schijn van dat het gaat om nevenactiviteiten, al dan niet in het kader van de opleiding, en niet om (onderdeel van) de broodwinning. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
grmohlmann
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 16:56 Onderwerp: |
|
|
Als iemand een bij de KvK ingeschreven onderneming heeft en betreffende werkzaamheden verricht en betreffende facturen uitreikt dan handelt hij in de uitoefening van beroep of bedrijf, dus beroepsmatig en tegen vergoeding, zoals is vereist.
De studie rechten en de inmiddels opgedane kennis en ervaring zouden de vereiste scholing kunnen dekken.
De vereisten omtrent scholing en beroepsmatigheid is bedoeld om niet oom of tante even financieel te laten meegenieten van een bezwaar of beroep wat iemand toch zelf heeft geschreven.
Dat iets een nevenactiviteit zou zijn doet daar naar mijn opvatting in beginsel niet aan af. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 18:35 Onderwerp: |
|
|
dexter85 schreef: | Dat ik 40u in loondienst werk is niet iets dat bij verweerder bekend is, en dat doet ook niet terzake.
Ik studeer rechten, heb een eigen onderneming en verleen rechtsbijstand (punt). |
Op deze manier?
dexter85 schreef: | Ik doe nu sinds een jaar of 4 hobby matig vrienden en kennissen gratis helpen met juridische kwesties. |
Dat is dus niet beroepsmatig. Klaar.
Misschien bedoel je ergens te zeggen dat je tegenwoordig buiten je vrienden- en kennissenkring klanten werft, door wie je je wél laat betalen. Erg duidelijk ben je daar in ieder geval niet in.
Voor zover het je alleen gaat om het innen van de proceskostenvergoedingen, is er geen sprake van beroepsmatig verleende rechtsbijstand. Anders zou de enkele afspraak "we verdelen een eventuele proceskostenvergoeding fifty-fifty" al voldoende zijn. Dat is het niet.
Dat je bij de KvK bent ingeschreven lijkt me voor de beoordeling van de beroepsmatigheid van weinig belang. Zo'n inschrijving zorgt er niet voor dat dezelfde activiteiten opeens als "beroepsmatig" hebben te gelden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dexter85
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 19:00 Onderwerp: |
|
|
Bonafides, Ik zal even wat opheldering verschaffen.
Eerder deed ik gedurende 4 jaar hobby matig vrienden en familie helpen met juridische zaken. Meestal verkeersovertredingen.
Nu heb ik sinds kort een eigen onderneming en daarbij studeer ik ook rechten.
Dit is met het oog op het vergaren van inkomsten, nu is het dus met name (80%) derden die ik help (niet zijnde familie en vrienden).
De bedoeling is dat als de eigen onderneming goed loopt om dan te stoppen in loondienst en alleen nog maar de eigen onderneming te behouden. Nu simpelweg niet mogelijk omdat ik nog in de aanloopfase zit.
Ik doe het niet alleen om de proceskosten, normaliter breng ik gewoon kosten in rekening middels een factuur.
De proceskostenvergoeding is er om mijn cliënten tegemoet te komen in de door hun gemaakte kosten wegens ingeschakede rechtsbijstand. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 20:55 Onderwerp: |
|
|
Ok, dat lijkt me dan wel vallen onder beroepsmatig verlenen van rechtsbijstand. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|