|
Auteur |
Bericht |
watiseerlijk
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 2
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 14:50 Onderwerp: Aansprakelijkheid merkdealer en autofabrikant |
|
|
Ik wil u graag een casus voorleggen waar ik sinds eind 2009 mee bezig ben. Eind 2009 heb ik een defect aan een origineel systeem van een auto gemeld bij de merkdealer. Het onderdeel van het systeem was te tijde van de melding nog in garantie. De dealer heeft schriftelijk en mondeling aangegeven geen kennis van het onderdeel te hebben en heeft tevens aangegeven geen ondersteuning van de fabrikant op het probleem gebied te kunnen krijgen. Daarop is het probleem direct bij de fabrikant gemeld en de melding is door de fabrikant geregistreerd. Echter na een 2-tal maanden heeft de fabrikant een brief gestuurd dat het probleem niet werd veroorzaakt door het betreffende onderdeel, maar een andere oorzaak zou hebben. Omdat de motivatie van de andere oorzaak niet was onderbouwd en niet aannemelijk is, is tegen de brief bezwaar gemaakt. De fabrikant heeft aangegeven niet verder te willen in de communicatie omtrent het gemelde probleem. Diverse pogingen zijn gedaan om de fabrikant toch zo ver te bewegen om actie te ondernemen maar dit is door de fabrikant structureel genegeerd. Tenslotte is er een deadline gesteld op 1 november 2010 inclusief melding van een claim voor te maken kosten indien een reactie zou uitblijven. Ook op deze deadline is door de fabrikant niet gereageerd.
Uiteindelijk is het probleem door veel onderzoek en een uitgevoerde reparatie aan het systeem wat bij de fabrikant als defect was gemeld opgelost. Echter de fabrikant blijft strucureel alle communicatie weigeren. Ook pogingen via een incassobureau worden door de autofabrikant genegeerd.
Welke mogelijkheden zijn er om deze autofabrikant aan te pakken? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1040
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 15:00 Onderwerp: |
|
|
Een koper heeft alleen te maken met de leverancier, dus:
A. koper schaft auto aan bij dealer, dealer is aansprakelijk
B. dealer koopt auto bij fabrikant, fabrikant is aansprakelijk.
Ergo, koper A claimt bij de dealer en niet bij de fabrikant. Wat de dealer claimt bij de fabrikant staat buiten de koper in geval van situatie A. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 331
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 20:21 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Een koper heeft alleen te maken met de leverancier, dus:
A. koper schaft auto aan bij dealer, dealer is aansprakelijk
B. dealer koopt auto bij fabrikant, fabrikant is aansprakelijk.
Ergo, koper A claimt bij de dealer en niet bij de fabrikant. Wat de dealer claimt bij de fabrikant staat buiten de koper in geval van situatie A. |
En de dealer kan vervolgens weer een claim neerleggen bij de fabrikant, indien hij aansprakelijk zal worden gesteld. Dan is de cirkel weer rond. |
|
|
|
 |
watiseerlijk
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 2
|
Geplaatst: wo 05 sep 2012 9:51 Onderwerp: |
|
|
Het is een mooie theorie dat de dealer aansprakelijk is maar indien deze totaal geen medewerking verleent en zich probeert van de domme te houden is natuurlijk de fabrikant de volgende in de keten die aangesproken moet kunnen worden. Tevens is het de fabrikant die fabrieksgarantie verleent, niet de dealer.
Welke mogelijkheden zijn er bij de merkdealer om hem alsnog aansprakelijk te stellen. Overigens is de merkdealer op de hoogte dat de fabrikant benadert zou worden. Het lijkt er op dat beiden elkaar uit de wind trachten te houden.
Graag advies op deze complexe situatie. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: wo 05 sep 2012 10:12 Onderwerp: |
|
|
watiseerlijk schreef: | is natuurlijk de fabrikant de volgende in de keten die aangesproken moet kunnen worden. |
Nee, de volgende stap is dan (na de nodige schriftelijke aansporingen) een dagvaarding aan het adres van de dealer. U heeft geen overeenkomst met de fabrikant en zou dus slechts op grond van onrechtmatige daad bij de fabrikant terecht kunnen. Met de dealer als contractspartij heeft u meer kans bij de rechter. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|