|
Auteur |
Bericht |
DaanAmsterdam
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 sep 2012 13:35 Onderwerp: Vakantie geweigerd en bij ziekenhuisbezoek toch toegekend |
|
|
Hallo allemaal, mijn vraag is tweeledig
1. Hoe lang mag een werkgever vakantieaanvragen blijven weigeren? Ik probeer al sinds eind juni vakantie op te nemen, maar mijn werkgever blijft dit weigeren. De eerst mogelijke vakantie-datum zou eind september zijn voor mij. Is dat wel legaal? Ik heb nu onderhand 7 maanden niet zelf een vakantiedag opgenomen en heb nog meer dan genoeg vakantieuren over.
2. Kan iemand je verplichten vakantiedagen op te nemen bij ziekte van een familielid? In de tijd dat ik geen vakantiedagen op kon nemen, werd mijn dochter van 11 maanden ziek en moest naar het ziekenhuis. Toen mocht ik opeens wel vakantiedagen opnemen, om haar bij te staan. Ik heb daar maar mee ingestemd, omdat mijn werkgever in een eerdere, soortgelijke situatie coulant met mij is omgegaan. Nu vraag ik me af of ik dit wel had moeten doen. Kan ik dat nog terugdraaien?
Dank jullie wel,
-- Daan |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 sep 2012 15:57 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Ad 1.
- Op grond van art. 7:634 lid 1 Burgerlijk Wetboek (BW) is de vakantieduur waar u recht op heeft vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week (vier werkweken).
- Op grond van art. 7:638 lid 1 BW moet de werkgever de werknemer in de gelegenheid stellen de vakantie op te nemen waar hij recht op heeft.
- Op grond van art. 7:638 lid 2 BW stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer (tenzij de CAO daar iets over bepaalt), tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Voert de werkgever deze gewichtige redenen niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen kenbaar heeft gemaakt, schriftelijk aan, dan wordt de vakantie overeenkomstig de wensen van de werknemer vastgesteld.
Als uw werkgever dus niet schriftelijk gewichtige redenen heeft aangevoerd tegen uw vakantieverzoek, was de vakantie overeenkomstig uw wens vastgesteld. Nu weet u dat voor de toekomst.
Ad 2.
- Art. 5:1 Wet Arbeid en Zorg (WAZO) kent de werknemer kortdurend zorgverlof toe in geval van ziekte van een inwonend kind.
- De duur van dit verlof is ten hoogste twee werkweken per jaar (art. 5:2 WAZO).
- Gedurende het verlof heeft de werknemer recht op doorbetaling van 70% van het loon, tenzij de CAO meer bepaalt.
- Art. 5:15 WAZO deze verlofdagen kunnen niet worden aangemerkt als vakantiedagen. Dit, tenzij de CAO anders bepaalt, maar dan moet de werknemer wel ten minste recht houden op het minimum aantal vakantiedagen.
Uw werkgever heeft u dus mijns inziens ten onrechte vakantiedagen laten opnemen voor de kortdurende zorg voor uw kind. Wellicht dat u de werkgever per aangetekende brief kunt laten weten, dat u de verzorging van uw dochter met terugwerkende kracht als kortdurend zorgverlof aangemerkt wilt hebben en dat u deze dagen als vakantiedagen tegoed houdt.
Met vriendelijke groet,
Marja[/u] |
|
|
|
 |
DaanAmsterdam
|
Geplaatst: ma 03 sep 2012 21:11 Onderwerp: |
|
|
Beste Marja, dank je voor je duidelijke antwoord.
Als ik het goed begrijp uit Ad. 1, kan een werkgever dus zo lang hij wil met "gewichtige redenen" blijven schermen, en een werknemer uiteindelijk dwingen in één keer al zijn vakantiedagen op te nemen in november, december of zo? Is daar niet een of andere tijdslimiet aan? Ik had gedacht dat je een werknemer niet een vakantiestop van meer dan 3 maanden kon opleggen of zo.
Ad. 2: Vermoedelijk komt mijn werkgever met het antwoord dat ik mijn kortdurend zorgverlof al heb opgebruikt, omdat hij, zoals ik schreef, in een eerdere vergelijkbare situatie dit jaar zeer coulant met mij is omgegaan en ik minstens 2 weken doorbetaald weggeweest ben (tevens voor ziekenhuisbezoek, ons kind is erg ziek). Is kortdurend zorgverlof het eindpunt en ben ik daarna op mijzelf aangewezen?
-- Daan |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 9:39 Onderwerp: |
|
|
Ad 1:
Nee, er is geen tijdslimiet aan de gewichtige redenen. De enige beperkingen zijn dat de werkgever de redenen schriftelijk moet geven en binnen een termijn van twee weken.
Ad 2:
Na twee weken per jaar is het kortdurend zorgverlof opgebruikt, tenzij de CAO anders bepaalt.
Dan rest nog het langdurig zorgverlof, maar dat is alleen van toepassing, als uw kind levensbedreigend ziek is (art. 5:9 WAZO). Onder levensbedreigend ziek in de zin van de WAZO wordt verstaan: de gezondheidssituatie die zo ernstig is, dat volgens objectieve medische maatstaven het leven van de persoon op korte termijn ernstig gevaar loopt (art. 1:3 lid 3 WAZO).
Het verlof gaat pas in nadat ten minste twee weken na de indiening van het schriftelijk verzoek door de werknemer zijn verstreken (art. 5:12 lid 1 WAZO).
Het verlof duurt maximaal zes werkweken per jaar (art. 5:10 lid 1 WAZO). Per week kan de werknemer hoogstens de helft van de arbeidsduur per week aan verlof opnemen (art. 5:10 lid 2 WAZO). De werknemer kan wel verzoeken om meer verlofuren per week, of een langere verlofperiode dan twaalf weken en dus minder verlofuren per week (art. 5:10 lid 3 WAZO).
In beginsel moet de werkgever het verzoek om verlof inwilligen, tenzij zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang zich daartegen verzet. De werkgever moet hierover overleggen met de werknemer (art. 5:11 lid 3 en 5 WAZO).
De werkgever heeft een week om schriftelijk in te gaan op het verzoek van de werknemer, anders gaat het verlof in overeenkomstig de wensen van werknemer (art. 5:11 lid 6 WAZO).
Als het verlof is voorafgegaan door kortdurend zorgverlof, kan dit kortdurend zorgverlof worden aangemerkt als een deel van het langdurend zorgverlof (art. 5:14 WAZO).
Ook hier kunnen de verlofdagen niet worden aangemerkt als vakantiedagen (art. 5:15 WAZO).
Een heleboel regels, ik hoop dat u er een beetje uit wijs komt.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 11:17 Onderwerp: |
|
|
Toevoeging ad1:
De gewichtige reden moet wel heel zwaarwegend zijn om een werknemer het opnemen van verlof te weigeren. Uit jurisprudentie blijkt dat dan bijna de zaak failliet moet gaan om u dit te weigeren en uw werkgever een zeer groot risico loopt wanneer u uw werk niet zou voortzetten.
Die gewichtige reden moet dus echt heel gewichtig zijn en geldt dus alleen als de werkgever echt geen andere oplossing kan vinden. Dus bijv. het alleen niet voldoende mankracht hebben in een bepaalde periode is geen gewichtige reden,want de werkgever kan met een minimale inspanning (uitzendkracht) dit tekort opheffen. |
|
|
|
 |
DaanAmsterdam
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 13:17 Onderwerp: |
|
|
@Marja, opnieuw dank je voor de moeite. Dan zijn inderdaad heel veel regels, maar ik denk dat ik hier wel wat mee kan. Ik denk dat deze regels inderdaad op mij van toepassing zijn.
@WimWest: Oh, heel goed dat je het zegt. Het gaat hier inderdaad om chronisch personeelstekort. Het bedrijf waar ik werk heeft al vier jaar te weinig personeel, waardoor vakantie opnemen altijd problematisch is. Maar in feite hadden ze dus 3 maanden geleden niet eens mijn vakantie kunnen weigeren. Nou fraai is dat.
Dank jullie wel allebei!
-- Daan |
|
|
|
 |
DaanAmsterdam
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 13:37 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het eens nagerekend en ik heb nu in totaal dit jaar 6,5 week verlof gehad voor ziekenhuisbezoek met mijn kind.
Ik heb hiervoor nooit een schriftelijk verzoek ingediend, maar in feite heeft mijn werkgever zich dus aan de wet gehouden (Hij is zelfs een halve week over de wettelijke termijn heengegaan.)
Na de 6,5 week zijn de overige ziekenhuisbezoeken tijdens werktijd als vakantie aangemerkt.
Ik neem aan dat er niet nog een regeling is waarop ik mij kan beroepen?
(Sorry dat ik zo zeur, ik vind mijn rechten normaal niet zo belangrijk, maar ik bevind me nu in een moeilijke situatie, zoals duidelijk zal zijn.) |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: di 04 sep 2012 16:47 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk heeft u dat verlof al eens opgenomen, maar een mogelijkheid is nog het ouderschapsverlof. Daar heeft u recht op totdat uw kind 8 jaar is. Dat houdt grof gezegd in een half jaar de helft van de tijd werken (art. 6:1 en 6:2 WAZO).
Voorts zou u een verzoek op grond van de Wet Aanpassing Arbeidsduur kunnen indienen. Dat moet schriftelijk vier maanden voor de ingang van de aanpassing. Dan zou u kunnen verzoeken deeltijd te gaan werken. |
|
|
|
 |
DaanAmsterdam
|
Geplaatst: do 06 sep 2012 14:21 Onderwerp: |
|
|
Marja, nogmaals bedankt,
Ik ben blij dat mijn situatie nu duidelijker is voor mij. Ik kan hier wel mee uit de voeten.
-- Daan |
|
|
|
 |
|