|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 13:47 Onderwerp: Kadaster |
|
|
Waarom moet je een pand inschrijven in het kadaster? Ik heb een casus dat een bedrijfspand in 1985 al is overgegaan naar een andere BV, maar de notariële akte is nooit ingeschreven in het kadaster en de vorige eigenaar is nu volgens het kadaster nog eigenaar. Er is wel een geldige overdracht geweest en de nieuwe BV is in werkelijkheid de eigenaar. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 14:07 Onderwerp: |
|
|
Dag,
De overdracht is niet geldig. Art. 3:89 BW vereist voor de levering (die vereist is voor overdracht, art. 3:84 lid 1 BW) een notariële akte én inschrijving daarvan in de openbare registers.
Als de akte niet ingeschreven is in de registers, is de overdracht dus nooit voltooid en is de eigenaar die in de registers staat, ook de werkelijke eigenaar.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 14:09 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor dit antwoord. Dit antwoord had ik al verwacht. Helaas is het niet helemaal juist, er is een verschil tussen de openbare registers en het Kadaster. Inschrijving in de openbare registers is inderdaad vereist voor levering, maar inschrijving in het Kadaster niet. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 14:16 Onderwerp: |
|
|
Wat wordt er volgens jou verstaan onder "openbare registers" dan?
De toelichting op art. 3:16 BW is behoorlijk duidelijk. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
|
|
|
 |
VerareV
|
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 14:19 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Bedankt voor dit antwoord. Dit antwoord had ik al verwacht. Helaas is het niet helemaal juist, er is een verschil tussen de openbare registers en het Kadaster. Inschrijving in de openbare registers is inderdaad vereist voor levering, maar inschrijving in het Kadaster niet. |
Het Kadaster houdt de openbare registers als bedoeld in art. 3:16 BW bij; zie art. 8 en 9 Kadasterwet. Het antwoord van marja.verstralen is dus wel degelijk juist. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 14:25 Onderwerp: |
|
|
@lawyer, dat lijkt mij ook.
"Inschrijven in het Kadaster" is geen goede uitspraak omdat "Kadaster" de naam van de organisatie is die de kadastrale registratie bijhoudt. Maar iedereen begrijpt wel wat er bedoeld wordt met "inschrijving in het kadaster" |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 14:27 Onderwerp: |
|
|
Hoe zien jullie het stuk van dhr. Reehuis dan? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 16:00 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Bedankt voor dit antwoord. Dit antwoord had ik al verwacht. Helaas is het niet helemaal juist, er is een verschil tussen de openbare registers en het Kadaster. Inschrijving in de openbare registers is inderdaad vereist voor levering, maar inschrijving in het Kadaster niet. |
Als je het antwoord al had verwacht, waarom heb je dan niet gelijk vermeld dat de overdracht wel is ingeschreven in de openbare registers bedoeld in art. 3:89 BW? Daarbij had je dan ook duidelijk kunnen maken dat je met "nooit ingeschreven in het kadaster" bedoelt dat hierbij de Basisregistratie Kadaster niet is bijgewerkt.
Je vraag: waarom moet je een pand inschrijven in het kadaster?
Antwoord: omdat art. 3:89 BW dit vereist voor een geldige overdracht. Voor inschrijving in de openbare registers moet je namelijk bij het kadaster zijn. Als daarbij wat fout gaat waardoor de Basisregistratie Kadaster niet wordt bijgewerkt, gaat dat niet ten koste van de geldigheid van de overdracht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 19:14 Onderwerp: |
|
|
Mijn antwoord klopte niet, want ik ging ervan uit dat met Kadaster de openbare registers werden bedoeld. Gelet op de tekst van Reehuis, is het Kadaster enkel een publiekrechtelijk registratie systeem en staan alle aktes in het openbare register. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 29 aug 2012 19:43 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Mijn antwoord klopte niet, want ik ging ervan uit dat met Kadaster de openbare registers werden bedoeld. Gelet op de tekst van Reehuis, is het Kadaster enkel een publiekrechtelijk registratie systeem en staan alle aktes in het openbare register. |
Of je antwoord klopt of niet hangt af van hoe je de vraag leest. De vraag laat aan duidelijkheid te wensen over. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|