|
Auteur |
Bericht |
JordyDenBoer
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 28 aug 2012 12:11 Onderwerp: Voegen in strafzaak: veel of weinig kans |
|
|
Beste mensen,
Ik heb van de officier van Justitie een voegingsformulier ontvangen gekregen, welke ik een aantal weken terug heb ingevuld en ingeleverd.
Nu krijg ik een brief van de Slachtofferhulp die zegt dat ik weinig tot geen kans heb.
De redenatie daarachter is dat ik geen bewijsstukken (lees: bonnen) heb voor de kapotte kleren van mijn zoon
Ook heb ik niet voldoende onderbouwd waarom mijn zoon zich aangetast voel in zijn persoonlijke levenssfeer, omdat hij (15 jaar) mishandelt is door een 43-jarige man. Om niet te spreken over de schade (blijvende diepe littekens aan zijn gezicht).
Nu heb ik ongeveer een jaar in het verleden les gehad in verschillende rechtsgebieden op de Universiteit, waaronder ook strafrecht. Maar niet genoeg om hier voet aan de grond te krijgen.
Hoe moet ik (voldoende) onderbouwen dat mijn zoon van 15 jaar door een volwassen man in elkaar is getrapt en dat hij daar (logischerwijs) nog steeds last van heeft!
Ik heb al gezegd dat hij het vertrouwen in de mensheid verloren is,
dat hij nog steeds niet snapt hoe een volwassen man zomaar een jongen in elkaar trapt, en dat hij al meer dan 3 maanden niet meer alleen over straat durft, omdat desbetreffende man ook nog eens een buurman is. Hij voelt zich aan getast in zijn persoonlijke levenssfeer en lichamelijke integriteit.
Lijkt me genoeg onderbouwing toch. Wat kan hier beter aan? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 aug 2012 13:07 Onderwerp: |
|
|
Dag,
De grondslag is onrechtmatige daad (art. 6:162 lid 1 BW).
De schade is zowel materieel als immaterieel (art. 6:95 BW).
De materiële schade (art. 6:96 BW) bestaat in ziekenhuiskosten en kapotte kleding.
De immateriële schade is gederfde levensvreugde door letselschade (art. 6:106 lid 1 sub b BW).
Ik zie niet in waarom u weinig kans zou maken de schade van uw zoon vergoed te krijgen. Volgens mij maakt u best kans.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 28 aug 2012 13:10 Onderwerp: |
|
|
Misschien is in de processtukken aantekening gemaakt van de kapotte kleren. De processtukken mag u inzien (art. 51d Wetboek van Strafvordering). |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 28 aug 2012 16:37 Onderwerp: |
|
|
Slachtofferhulp is niet de persoon die daar uitspraak over doet.
Gewoon voegen dus en de rechtbank zijn werk laten doen. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: di 28 aug 2012 19:55 Onderwerp: |
|
|
Probeer vergelijkbare zaken ook op te nemen (zoek op rechtspraak.nl onder straf naar schadevergoedingsmaatregel en je zult een hoop aantreffen). Bekijk anders ook ANWB Smartengeld. Daarin tref je indicaties aan van wat rechters toewijzen voor bepaalde soorten letsel.
Voor de bonnen van kleren: Geef in de voeging aan waarom je die niet hebt. Is volgens mij vrij logisch (immers die dingen gooi je op een bepaald moment weg). Geef dan in ieder geval een omschrijving van de kledingstukken en hang daar een redelijk prijskaartje aan.
Laat het formulier los om daarin alles kwijt te kunnen: stel een brief op waarin je alle punten naloopt. Dit kan feitelijk niet fout gaan. Voeg voor de foto's ook littekens toe.
Ik bouw deze brieven als volgt op:
> Feiten (wat is er feitelijk gebeurd)
> De schade
- kleren (wat precies is kapot)
- littekens gezicht (foto's)
- gevoelens van angst waardoor (concretiseren)
> Aansprakelijkheid
Doordat de heer X de heer Y heeft mishandeld, kan hij aansprakelijk worden gehouden voor de daaruit voortvloeiende schade.
> Vordering
Ik vorder gelet op het bovenstaande bedrag X. Dit bedrag onderbouw ik als volgt:
- voor de kleren ga ik uit van
- voor de littekens verwijs ik naar vergelijkbare zaken waarin X is toegewezen (verwijzingen opnemen)
- voor de angstgevoelens (idem als littekens)
> Ik verzoek u de schadevergoedingsmaatregel op te leggen.
Succes! _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|