Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...
Ingebrekestell...
Master Strafre...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 24 apr 2025 8:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

huisvredebreuk?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EGHPostma

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 18:28    Onderwerp: huisvredebreuk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi ik heb me even geregistreerd hier omdat ik met een situatie zit, deze is als volgt:

Vorige maand ben ik verhuisd naar een ander appartement. Hierin had de vorige huurder de rolgordijnen en een boekenkast achtergelaten. Ik heb hier vervolgens nooit iets over gehoord van de bemiddelaar en verhuurder en heb daardoor de kast en de gordijnen in gebruik genomen. Na een maand kreeg ik een voicmail bericht van de vorige huurder dat hij de kast en de gordijnen of terug wil of dat ik ze overneem. Ik was toen echter op vakantie in het buitenland dus ik besloot om na de vakantie terug te bellen en te overleggen.

Toen ik drie dagen later terugkwam bleek de vorige huurder mijn huis binnen te zijn geweest, kennelijk had hij nog een sleutel, en heeft de spullen onaangekondigd meegenomen. Ik ben hier erg verontwaardigd over en het geeft me een onveilig gevoel te weten dat er een totaal onbekende mijn huis in kan, voor hetzelfde geld komt hij vaker terug om andere spullen ook mee te nemen… Kan ik hier juridische stappen ondernemen? En kan ik de verhuurder verplichten mijn slot te vervangen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2012 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U kunt aangifte doen van huisvredebreuk (art. 138 Sr). Heeft u al overlegd met de verhuurder over het vervangen van de sloten?
gwennie

Leeftijd: 65
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee dat is geen huisvredebreuk.
dit is inbraak door middel van valse sleutel.
dus...aangifte doen bij de politie van diefstal.
niets meer en niets minder.
gwennie

BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee dat is geen huisvredebreuk.
dit is inbraak door middel van valse sleutel.
dus...aangifte doen bij de politie van diefstal.
niets meer en niets minder.
Alfred777

Leeftijd: 61
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 17 aug 2012 23:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vorige huurder heeft niets meer in uw woning te zoeken en ook niets meer te zeggen over de achtergelaten goederen (tenzij dit schriftelijk is overeen gekomen).
Het is dus gewoon een ordinaire inbraak en diefstal met een bekende dader.
Aangifte doen!
Regin

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 2:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
De vorige huurder heeft niets meer in uw woning te zoeken en ook niets meer te zeggen over de achtergelaten goederen (tenzij dit schriftelijk is overeen gekomen).

Dat de huurder niets te zeggen heeft over de achtergelaten goederen volgt niet logisch uit de opzegging van de huurovereenkomst. Eigendom hoeft niet schriftelijk bevestigd te worden. Het lijkt mij dat de achtergelaten zaken zijn verworden tot res derelicta en door inbezitneming eigendom zijn geworden van de nieuwe huurder, maar dat is sterk afhankelijk van de precieze omstandigheden.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik denk niet dat de spullen aangemerkt kunnen worden als res derelicta. Op grond van art. 5:18 BW is daarvoor vereist dat de eigenaar het bezit prijsgeeft met het oogmerk zich van de eigendom te ontdoen.
Van dat oogmerk is in deze casus geen sprake.

De eigenaar had echter zijn eigendom moeten revindiceren via art. 5:2 BW.

Mijns inziens is sprake geweest van huisvredebreuk, art. 138 Sr, doordat de eigenaar wederrechtelijk is binnengedrongen in de woning.

Ik weet niet, of u de verhuurder kunt verplichten de sloten te vervangen. Volgens de bijlage bij het Besluit kleine herstellingen behoort het vervangen van sloten waar geen noemenswaardige kosten aan verbonden zijn tot een kleine herstelling en dus tot de verantwoordelijkheid van de huurder.

U zou zelf het slot kunnen vervangen en/of de verhuurder vragen de sleutel bij de vorige huurder in te vorderen.

Met vriendelijke groet,

Marja
gwennie

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat maakt het uit of het huisvredebreuk of diefstal of weet ik wat het is.
je doet gewoon aangifte, en voor de aangever is het niet belangrijk hoe het benoemd is in het strafrecht.
Dat is aan de politie c.q. openbaar ministerie.
Dus als de wiederweerga aangifte doen, van een strafbaar feit.
Regin

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er kan geen sprake zijn van diefstal als de spullen nog in eigendom toebehoren aan de vorige huurder.
nathalie1d571

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je afstand doet van je spullen, net als dat je ze op straat plaatst, dan ben je geen eigenaar meer. De eerst volgende die in bezit komt, is dan eigenaar. (BW 5:4)

De vorige eigenaar doet afstand indien hij zijn huur opzegt en die is beeindigd door de verhuurder (hetgeen het geval is, want er is een nieuwe huurder) De vorige huurder/vorige eigenaar heeft niet alleen afstand gedaan van zijn spullen, hij is tevens strafbaar voor het houden van de sleutel, die ALTIJD dient te worden ingeleverd bij de verhuurder na beeindiging van de huur overeenkomst. Onrechtmatig in bezit houden van de sleutel en deze aan te wenden om andermans woning te betreden is inbraak en diefstal. (Sr 310) en (Sr 311, lid 5).

Aangifte...
nathalie1d571

Leeftijd: 41

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je afstand doet van je spullen, net als dat je ze op straat plaatst, dan ben je geen eigenaar meer. De eerst volgende die in bezit komt, is dan eigenaar. (BW 5:4)

De vorige eigenaar doet afstand indien hij zijn huur opzegt en die is beeindigd door de verhuurder (hetgeen het geval is, want er is een nieuwe huurder) De vorige huurder/vorige eigenaar heeft niet alleen afstand gedaan van zijn spullen, hij is tevens strafbaar voor het houden van de sleutel, die ALTIJD dient te worden ingeleverd bij de verhuurder na beeindiging van de huur overeenkomst. Onrechtmatig in bezit houden van de sleutel en deze aan te wenden om andermans woning te betreden is inbraak en diefstal. (Sr 310) en (Sr 311, lid 5).

Aangifte...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds