Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 17:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Kan een verpachter als agrariër worden aangemerkt?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
studentje1987

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: zo 08 jul 2012 11:14    Onderwerp: Kan een verpachter als agrariër worden aangemerkt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Gelukkig bestaat dit forum nog steeds, wellicht dat jullie mij met een vraag kunnen helpen. Op dit moment woon ik op een boerderij (welke 15 jr geleden zonder kennisgeving van de gemeente is veranderd naar woonboerderij). Echter is er nog wel sprake van het verpachten van landbouwgrond. Hoe zit dit juridisch in elkaar? Mijn concrete vraag is dan ook: Kan iemand die land verpacht en hieruit inkomsten verwerft als agrariër worden aangemerkt? Ben benieuwd, hopelijk weet iemand hier wat vanaf. Mijn dank zal groot zijn Wink

Groeten,

Student(je)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn eerste gedachte is, dat een agrariër ook daadwerkelijk de hem ter beschikking staande grond bewerkt/toepast voor agrarische doeleinden (kortom: boer speelt), terwijl iemand die grond verpacht aan een ander slechts grondeigenaar is, die een inkomen genereert door zijn grond tegen vergoeding exclusief beschikbaar te stellen aan die ander (en dus in beginsel per definitie zelf geen agrariër kan zijn).

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 15:09    Onderwerp: Re: Kan een verpachter als agrariër worden aangemerkt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

studentje1987 schreef:
Mijn concrete vraag is dan ook: Kan iemand die land verpacht en hieruit inkomsten verwerft als agrariër worden aangemerkt?

Bedoel je dit als een juridische, of als een taalkundige vraag?

Als het een taalkundige vraag is, zoek dan de definitie van "agrariër" in de Dikke van Dale op.

Als het een juridische vraag is, vertel ons dan om welke wettelijke regeling het hier gaat waarin de term "agrariër" voorkomt (en wellicht ook wordt gedefinieerd).

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 15:47    Onderwerp: Re: Kan een verpachter als agrariër worden aangemerkt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
studentje1987 schreef:
Mijn concrete vraag is dan ook: Kan iemand die land verpacht en hieruit inkomsten verwerft als agrariër worden aangemerkt?

Bedoel je dit als een juridische, of als een taalkundige vraag?

Als het een taalkundige vraag is, zoek dan de definitie van "agrariër" in de Dikke van Dale op.

Als het een juridische vraag is, vertel ons dan om welke wettelijke regeling het hier gaat waarin de term "agrariër" voorkomt (en wellicht ook wordt gedefinieerd).

Het is bedoelt als een juridische vraag. Taalkundig gezien is een verpachter een Agrariër heb ik kunnen vinden in de Dikke van Dale. Is dit in juridische zin ook het geval?
Regin

Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals bona fides al zei: wat is de juridische context? Waarom is het relevant of een verpachter al dan niet als agrariër kan worden beschouwd?
studentje1987

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Zoals bona fides al zei: wat is de juridische context? Waarom is het relevant of een verpachter al dan niet als agrariër kan worden beschouwd?
De situatie is dat de boerderij waar mijn vader momenteel op woont zonder zijn medeweten (in het bestemmingsplan) is veranderd naar Woonboerderij. Aangezien mijn vader nog grond verpacht zou het mogelijk zijn dat dit onrechtmatig is omdat hij nog steeds grond verpacht. Hierdoor zou het kunnen zijn dat juridisch gezien er nog steeds sprake is van een Agrarische woonbestemming. Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te scheppen Wink
bona fides

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2012 3:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

studentje1987 schreef:
Regin schreef:
De situatie is dat de boerderij waar mijn vader momenteel op woont zonder zijn medeweten (in het bestemmingsplan) is veranderd naar Woonboerderij. Aangezien mijn vader nog grond verpacht zou het mogelijk zijn dat dit onrechtmatig is omdat hij nog steeds grond verpacht. Hierdoor zou het kunnen zijn dat juridisch gezien er nog steeds sprake is van een Agrarische woonbestemming. Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te scheppen Wink

Je moet je dus niet afvragen of hij agrariër is of niet. Je moet je afvragen of de huidige bestemming in overeenstemming is met het bestemmingsplan. Als het een boerderij is en hij woont daar, dan lijkt het mij een woonboerderij. Of hij land verpacht of boeken schrijft, dat maakt niet uit.

Het verpachte land moet uiteraard wel in overeenstemming worden gebruikt met wat het bestemmingsplan voor dat verpachte land voorschrijft.

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 03 aug 2012 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het antwoord hoeft niet zo moeilijk te zijn:
pak het geldende bestemmingsplan en zoek in artikel 1 (definities) de juiste begrippen op: meestal agrarisch bedrijf oid.
Darauit zal blijken wanneer sprake is van een agrarier.

Alle de grond bezitten en verhuren is meestal niet voldoende, maar gaat het om productie.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds