Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
HewyRappe
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jul 2012 10:53 Onderwerp: Telecommunicatie-verdeelkast op Nieuwbouw erf |
|
|
Beste leden van het Rechtenforum,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem waar ik momenteel tegen aan loop. Ik weet ook niet zeker of dit het juiste deel van het forum is om dit te plaatsen.
Situatieschets: Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht (een hoekhuis) met aan alle kanten (die aan de straat grenzen) van dit huis eigen grond (namelijk 2 meter naar de zijkant en 3 meter voortuin). Sinds deze week hebben wij ontdekt dat er een (UPC) telecommunicatiekastje tegen ons huis staat aan de zijkant, dus 2 meter vanaf de erfafscheiding.
Nu hebben we contact gehad met de bouwer en de notaris en er zijn in de leveringsakte 2 clausules die mijns inziens niet met elkaar overeenkomen (zie deel A en deel B hieronder). Nu zegt de telecommunicatiewet (Artikel 5.1.1 lid 2) dat zo een dergerlijk kastje gedoogt moet worden wanneer het tegen of op de erfgrens staat.
Mijn vraag: Sta ik in mijn recht om te zeggen dat dit kastje verplaatst moet worden naar de rand van mijn erf? En mag daarnaast een leveringsakte iets aanpassen wat vastgesteld is in de telecommunicatiewet?
Ik waardeer jullie hulp echt enorm!
Groet,
Hewy
Deel A:
13. GEDOOG EN AANSLUITPLICHT.
a. De wederpartij is verplicht op, in, aan of boven de onroerende
zaak de aanwezigheid van door of vanwege de gemeente aangebrachte
leidingen, kabels, vezels en andere inrichtingen voor
communicatieve doeleinden, palen, rioleringen, drainagebuizen
en andere soortgelijke voorzieningen ten behoeve van openbare
doeleinden, te gedogen en toe te laten dat deze voorzieningen
worden aangebracht, onderhouden en vernieuwd, wanneer dit
door burgemeester en wethouders zal worden gelast.
Deel B:
Artikel 5. Telecommunicatiekastje.
Koper casu quo zijn rechtsopvolgers in de eigendom of beperkt genotsrecht
is/zijn verplicht te gedogen dat in - casu quo tegen - de erfafscheiding
op het gekochte een telecommunicatiekastje wordt aangebracht en
dat de rechthebbende daarop te allen tijde in de gelegenheid wordt gesteld
onderhouds- en/of vervangingswerkzaamheden uit te voeren danwel
tot verwijdering daarvan over te gaan. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 12 jul 2012 15:47 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij verwijst deel A van de akte naar de Belemmeringenwet Privaatrecht. De leveringsakte is de in die wet bedoelde overeenstemming van de eigenaar van een onroerende zaak (zoals een erf) met het gebruik van de grond voor het plaatsen van werken van algemeen nut. Deel B verwijst vermoedelijk naar de gedoogplicht ex artikel 5.2 van de Telecommunicatiewet. Kennelijk valt het telecommunicatiekastje ook onder de definitie van 'kabels' van die wet. In de tekst van de akte en de wettelijke bepalingen lees ik niet terug dat het kastje "in of op" de erfgrens moet worden geplaatst. De zin "te gedogen dat in - casu quo tegen - de erfafscheiding (...) wordt aangebracht" uit deel B moet u denk ik begrijpen als "binnen c.q. tegen de erfafscheiding". Volgens mij staat u dus niet in uw recht als u vraagt om het kastje naar de rand van uw erf te verplaatsen. Dit is mogelijk anders indien u ten gevolge van de huidige plaatsing van het kastje schade lijdt. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 12 jul 2012 16:23 Onderwerp: |
|
|
Erfafscheiding is iets anders dan erfgrens, hoewel de erfafscheiding vaak wel op of tegen de erfgrens wordt geplaatst.
In of tegen de erfafscheiding moet volgens mij worden begrepen als in de heg, tegen de schutting, etc. Tegen de gevel die 2m verderop staat, lijkt mij daar niet helemaal mee in overeenstemming, tenzij die 2m naast het huis als openbare weg (of als er bijvoorbeeld sprake is van een recht van overpad) moet worden beschouwd - dan zal de gevel tevens de erfafscheiding zijn.
Of je wat met verplaatsing opschiet, is een ander verhaal: je moet er nog steeds voor zorgen dat ze erbij kunnen. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|