Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 11:13 Onderwerp: Tabel 3, bijlage 1 Revi. |
|
|
Goedemorgen allemaal, even een vraagje.
Casus heeft betrekking op een bedrijf dat meer dan 10 ton gevaarlijke stoffen per opslagvoorziening opslaat, zoals bedoeld in artikel 2 lid 1 onder f Bevi.
Er wordt opgemerkt dat op basis van artikel 4 lid 6 en 7 Bevi jo. artikel 3 Revi, het plaatsgebonden risico mag worden berekend en dat derhalve de afstanden die genoemd zijn in tabel 3 van bijlage 1 Revi niet van toepassing zijn. Echter, naar mijn idee dient er bij deze tabel altijd uit te worden gegaan van een minimale afstand van 20 meter tot al dan niet geprojecteerde (beperkt) kwetsbare objecten.
Graag jullie mening. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 16:25 Onderwerp: |
|
|
Bevi, revi, je vraag is blijkbaar alleen voor ingewijden bedoeld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 16:47 Onderwerp: |
|
|
Het gaat over veiligheidsnormen voor bedrijven die een risico vormen voor personen buiten het bedrijfsterrein (tankstations, opslagplaatsen, ammoniakkoelinstallaties e.d.). Het Bevi is het Besluit externe veiligheid inrichtingen, de Revi de Regeling. Zie het Kenniscentrum InfoMil. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 21:03 Onderwerp: |
|
|
Als ik de vraag goed begrijp, gaat het om:
art. 4 lid 7 Bevi schreef: | Bij regeling van Onze Minister kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de afstand die in een geval als bedoeld in het zesde lid tot al dan niet geprojecteerde kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten in elk geval wordt aangehouden. |
en
art. 2 lid 1 Revi schreef: | b. bijlage 1, tabel 3, indien het risico wordt veroorzaakt door een inrichting waar verpakte gevaarlijke afvalstoffen of verpakte gevaarlijke stoffen, niet zijnde nitraathoudende kunstmeststoffen, worden opgeslagen als bedoeld in artikel 4, vijfde lid, onderdeel b, van het besluit; |
en
bijlage 1, table 3, Revi schreef: | Afstanden in meters tot al dan niet geprojecteerde kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten, waarbij wordt voldaan aan de grenswaarde 10–6 per jaar, onderscheidenlijk de richtwaarde 10–6 per jaar, met een minimum van 20 meter met het oog op de bereikbaarheid van de opslagvoorziening bij brand en het voorkomen van brandoverslag (zie de artikelen 2, eerste lid, onderdeel b, en 9, tweede lid, onderdeel b).
... |
De vraag is of het vetgedrukte "met een minimum van 20 meter" moet worden opgevat als een bepaling die op grond van art. 4 lid 7 Bevi is uitgevaardigd.
Ik denk dat dat niet het geval is. De betekenis van "met een minimum van 20 meter" is mij niet geheel duidelijk (behalve dat de afstanden in de tabel inderdaad allemaal minimaal 20 meter zijn), maar ik vind in de Revi geen duidelijke link naar art. 4 lid 7 Bevi. Ik zou zeggen dat de minister geen gebruik heeft gemaakt van zijn bevoegdheid ex art. 4 lid 7 Bevi.
In de toelichting vind ik slechts:
Quote: | In tabel 3 van bijlage 1 zijn de afstanden vermeld tot al dan niet geprojecteerde kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten voor CPR 15-2 inrichtingen en voor CPR 15-3 inrichtingen waar bestrijdingsmiddelen in emballage worden opgeslagen in een hoeveelheid van meer dan 10.000 kg per opslagplaats. Die tabel vervangt de tabel met afstanden die voor genoemde inrichtingen is opgenomen in circulaire CPR 15. Ter voorkoming van mogelijk misverstand zij erop gewezen dat die circulaire van toepassing blijft op inrichtingen waar gevaarlijke stoffen of gevaarlijke afvalstoffen in emballage worden opgeslagen in een hoeveelheid van ten hoogste 10.000 kg per opslagplaats (CPR 15-1 inrichtingen) en op inrichtingen waar bestrijdingsmiddelen in emballage worden opgeslagen in een hoeveelheid vanaf 400 kg tot en met 10.000 kg per opslagplaats. Op laatstgenoemde inrichtingen is het besluit niet van toepassing. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 21:07 Onderwerp: |
|
|
Hmm, de toelichting van (de oorspronkelijke versie van) artikel 3 Revi zegt dan weer:
Quote: | Artikel 3
Ter uitvoering van de artikelen 4, zesde lid, en 5, vierde lid, van het besluit zijn in artikel 3, eerste lid, CPR 15-2 en 15-3 inrichtingen aangewezen als inrichtingen waarvoor het plaatsgebonden risico in nieuwe situaties, in plaats van toepassing van de in deze regeling opgenomen afstanden, berekend mag worden. Het bevoegd gezag kan daartoe besluiten indien de aard van de gevaarlijke stoffen die in de desbetreffende inrichting zijn toegestaan ingevolge de vergunning op basis van de Wet milieubeheer (hierna: Wm-vergunning) en de in die inrichting toegepaste maatregelen ter beperking van het plaatsgebonden risico daartoe aanleiding geven. In een dergelijk geval moet worden voldaan aan de toepasselijke grenswaarde voor kwetsbare objecten en moet zoveel mogelijk worden voldaan aan de richtwaarde voor beperkt kwetsbare objecten. Daarnaast moet met het oog op de bereikbaarheid van gebouwen of opslagplaatsen bij brand en het voorkomen van brandoverslag een zodanige afstand in acht genomen worden dat die bereikbaarheid voor de brandweer gewaarborgd is en dat het overslaan van brand naar andere gebouwen of opslagplaatsen wordt voorkomen. Daartoe kan het bevoegd gezag het advies van de brandweer inwinnen. |
Alles bij elkaar zou ik nog steeds zeggen dat die 20 meter niet op grond van art. 4 lid 7 Bevi is vastgelegd, en dat het bevoegde gezag dus van die 20 meter zou kunnen afwijken. Het lijkt me echter heel redelijk als het bevoegde gezag daar niet van wil afwijken...
edit:
Nu ik art. 3 lid 2 Revi lees, denk ik dat dit toch wel gebaseerd is op art. 4 lid 7 Bevi:
Quote: | Indien het bevoegd gezag toepassing geeft aan het eerste lid, wordt:
a. het plaatsgebonden risico berekend met gebruikmaking van de rekenmethodiek Bevi, en
b. in het belang van een doelmatige brandbestrijding en brandpreventie een zodanige afstand, gerekend vanaf de uitwendige scheidingsconstructie, bedoeld in artikel 1.1 van het Bouwbesluit 2012, van het gebouw of het onderdeel daarvan of van de buitenzijde van de opslagplaats in de buitenlucht, waar verpakte gevaarlijke afvalstoffen of verpakte gevaarlijke stoffen, niet zijnde nitraathoudende kunstmeststoffen worden opgeslagen, tot al dan niet geprojecteerde kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten in acht genomen, dat dat gebouw of dat onderdeel daarvan of die opslagplaats bij brand voldoende bereikbaar is en dat het overslaan van brand naar andere gebouwen of opslagplaatsen wordt voorkomen. |
Maar waarom die "20 meter" dan zonder duidelijke link in het kopje van tabel 3 van bijlage 1 is geplaatst.... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: wo 11 jul 2012 9:55 Onderwerp: |
|
|
Allereerst dank voor de opmerkingen. Ik zit dus een beetje met dezelfde gedachtegang te stoeien... Onlangs nog een circulaire van de rijksoverheid gelezen, waarin staat dat die 20 meter echt een minimum is (afwijken mag dus wel, zolang altijd een minimum van 20 meter wordt aangehouden).
In de jurisprudentie zie ik het ook wel eens terugkomen, al is - voor zover ik weet - nog nooit met zoveel woorden gezegd dat dit een absoluut minimum is. |
|
|
|
 |
Leon78
|
Geplaatst: vr 13 jul 2012 15:46 Onderwerp: |
|
|
Ik moet ook zeggen dat, wanneer ik de tekst bij tabel 3 lees, het er op lijkt dat het doel tweeledig is: allereerst de afstanden die nodig zijn om aan de grens- en richtwaarde te voldoen. In plaats van deze afstanden te gebruiken, mag het bevoegd gezag bij PGS-15 inrichtingen dus ook de afstand berekenen.
Echter, die 20 meter ziet - zoals ik het lees - niet te op de grens- of richtwaarde, maar is puur gericht op de bereikbaarheid van hulpdiensten en ter voorkoming van brandoverslag. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|