|
Auteur |
Bericht |
RVisser08
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 12:14 Onderwerp: Werkgever weigert zich aan de CAO te houden. |
|
|
Geachte forumleden,
Misschien kunnen jullie mij helpen, mijn werkgever weigert zich aan de cao te houden terwijl in de arbeidsovereenkomst staat dat hij zich daar wel aan zou moeten houden.
Mijn mailtjes aan hem om zich aan de cao te houden worden niet beantwoord. Het CNV wil geen loonvordering voor mij instellen omdat ik te kort lid ben. Nu is mijn vraag, kan ik aangifte van diefstal doen tegen mijn werkgever omdat hij weigert om zich te houden aan de cao? Immers hij onthoud mij op deze manier mijn juiste salaris.
Het betreft een loonvordering van ongeveer 8000 euro aan niet betaalde loon, zoals het niet juist betalen van het vakantiegeld en andere betalingen die hij volgens de cao wel zou moeten doen.
Gaarne uw reactie. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 12:27 Onderwerp: |
|
|
Er is geen spake van diefstal.
U kunt wel de rechter inschakelen omdat uw werkgever zich niet houdt aan de overeenkomst.
Het beste kunt u hiervoor kontakt opnemen met het juridisch loket in uw woonplaats. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 13:03 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Het Juridisch Loket is een goed advies (0900-8020, www.juridischloket.nl).
Ik vind het vreemd dat de vakbond de voorwaarde van langdurig lidmaatschap stelt, voordat ze juridische bijstand verleent. In art. 15 Wet CAO wordt die voorwaarde immers niet gesteld.
De werkgever hoort ten opzichte van u de CAO na te komen, ongeacht of u kort of lang lid bent (art. 9 lid 2 en art. 14 Wet CAO). Door dat niet te doen, pleegt hij wanprestatie, art. 6:74 BW io. 7:623 BW.
Vergeet niet ook de vertragingsschadevergoeding op grond van 7:625 BW. Deze kan al gauw oplopen tot vijftig procent.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
RVisser08
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 13:19 Onderwerp: Werkgever weigert zich aan de CAO te houden. |
|
|
ik heb het juridisch loket gebeld, alleen het probleem is dat ik door omstandigheden in de schuldhulpverlening zit en rond moet komen van +/_ 200 euro per maand.
Het juridisch loket zegt tegen mij, meneer u heeft pech want als u ons geen 100 euro betaald als bemiddelingskosten dan kunnen wij u niet helpen. U begrijpt dat ik geen 100 euro kan missen.
Is er geen andere manier om mijn recht te halen? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 13:43 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Mogelijkheden zijn:
- Als u gelijk heeft, dan kunt u ook deze kosten van de werkgever vorderen. Oplossing is het bedrag tijdelijk te lenen van een goede vriend.
- Toch nog een keer contact opnemen met de CNV.
- Zelf een aangetekende brief schrijven, maar hierbij moeten we voorzichtig zijn, er mag immers geen verstoorde arbeidsverhouding ontstaan.
Concept brief:
Afzender:
Naam
Adres
Telefoon
Aan:
Naam werkgever
Adres
Betreft: loonvordering
Plaats, datum
Geachte heer/ mevrouw X,
Bij dit schrijven richt ik mij tot u wegens het volgende:
Ik heb hierover reeds herhaaldelijke malen e-mail contact met u opgenomen (mails d.d. xxxxxx data). Art. x van de CAO XX bepaalt het bedrag aan loon dat werknemers van deze branche ontvangen. Uit mijn berekeningen blijkt dat u deze bepaling (per abuis) niet nagekomen bent.
Ontvangen loon: Euro xxxxxx
Verschuldigd loon op grond van de CAO: Euro xxxxxx
------------------ -
Verschil Euro xxxxxx
Dit bedrag aan loon had u binnen drie dagen na afloop van iedere maand moeten voldoen. Nu daar geen sprake van is geweest, bent u tevens vertragingsschadevergoeding verschuldigd geworden (art. 7:625 Burgerlijk Wetboek). Deze bedraagt inmiddels Euro xxxxx [uitrekenen]. Daarbij komt de wettelijke rente van 4% (art. 6:119 en 120 BW).
Nu kom ik op een totaal van:
Loonvordering Euro xxxxxx
Vertragingsschadevergoeding Euro xxxxx
Wettelijke rente Euro xxx
----------------- +
Totaal Euro xxxxx
Ik verzoek u dit bedrag binnen een week over te maken op bankrekeningnummer xxxxxxxxx.
Ik hoop erop dat alles in der minne kan verlopen en buiten rechte afgedaan kan worden. Kunt u aan mijn verzoek geen gehoor geven, dan ben ik genoodzaakt verdere juridische stappen te ondernemen.
Ter bevordering van een goede ontvangst stuur ik u deze brief eenmaal aangetekend en eenmaal per gewone post.
Hoogachtend,
Naam, handtekening |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 04 jul 2012 10:12 Onderwerp: Re: Werkgever weigert zich aan de CAO te houden. |
|
|
RVisser08 schreef: | ik heb het juridisch loket gebeld, alleen het probleem is dat ik door omstandigheden in de schuldhulpverlening zit en rond moet komen van +/_ 200 euro per maand.
Het juridisch loket zegt tegen mij, meneer u heeft pech want als u ons geen 100 euro betaald als bemiddelingskosten dan kunnen wij u niet helpen. U begrijpt dat ik geen 100 euro kan missen.
Is er geen andere manier om mijn recht te halen? |
Er zijn voldoende advocaten die werken op basis van een toevoeging. Dit houdt in dat u van de Raad voor de Rechtsbijstand een bijdrage krijgt in de kosten voor de rechtsbijstand. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|