Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verborgen camera
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ano Niem

Ano Niem

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 21:19    Onderwerp: Verborgen camera Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik had het vermoeden dat mijn vrouw dingen deed die ik niet mocht weten en heb een camera in de slaapkamer verstopt. Toen bleek dat ze het met mijn schoonzus deed!

Ik werd gek en heb nog een paar paar camera's verstopt om te kijken wat er allemaal gebeurde.
Nu heeft ze de camera's ontdekt en bewijsmateriaal meegenomen. Ik heb alles weggehaald en wil nu van haar weg.
Ze dreigt naar de politie te stappen omdat ik illegaal opnames heb gemaakt.
Wat de oorzaak is vergeet ze gemakshalve maar even..

Ik heb ook andere mensen op de camera's gezien.
Wel heb ik alles gewist behalve het stukje met mijn schoonzus.
Ik wilde alles wissen maar zij heeft de cd's met opnames meegenomen en wil ze niet terug geven.

Ze adviseerde me zelf maar aan te geven bij de politie.

Ik heb een goede baan en 2 kinderen, dat lijkt me een moeilijke situatie.

Ja, ik heb het zelf gedaan, maar omdat ik het vermoeden had dat er dingen gebeurden die het daglicht ook niet konden verdragen.

Ik heb geen idee hoe naar zo'n situatie juridisch wordt gekeken..

Wat moet ik hier nou mee?
Ik heb geen zin om voor zo iets de bak in te gaan..

Wie kan hier iets zinnigs van zeggen?

Al vast bedankt, groet,

A. Niem
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Judge Tatting

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 139f lid 1 Wetboek van Strafrecht:

hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;

Mijns inziens is uw handelen strafbaar. Ondanks dat u heeft gefilmd in uw eigen huis. Uw slaapkamer behoort uiteraard ook tot het privedomein van uw vrouw. Ik zie geen rechtvaardigingsgrond, te meer daar uw schoonzus eveneens op film staat en u daarmee dus ook haar recht op privacy heeft geschonden. U had ongetwijfeld uw doel - het ontrafelen van de geheimen van uw vrouw - met lichtere middelen kunnen bereiken.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
U had ongetwijfeld uw doel - het ontrafelen van de geheimen van uw vrouw - met lichtere middelen kunnen bereiken.
B.v.?
Ano Niem

Ano Niem

Leeftijd: 55

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 10:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht wel, maar op dat moment dacht ik er alleen maar aan hoe ik er achter zou kunnen komen en heb ik dit gedaan..
Wat voor straf staat hier trouwens op?

Zou een rechter niet naar het hele plaatje kijken en mijn in paniek handelen hierin mee kunnen nemen?

Mijn broer weet nog van niets, ik wil het hem eigenlijk ook niet vertellen om daar ook geen ellende te veroorzaken, maar als het uit komt is dit niet te vermijden..

Judge Tatting schreef:
Art. 139f lid 1 Wetboek van Strafrecht:

hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;

Mijns inziens is uw handelen strafbaar. Ondanks dat u heeft gefilmd in uw eigen huis. Uw slaapkamer behoort uiteraard ook tot het privedomein van uw vrouw. Ik zie geen rechtvaardigingsgrond, te meer daar uw schoonzus eveneens op film staat en u daarmee dus ook haar recht op privacy heeft geschonden. U had ongetwijfeld uw doel - het ontrafelen van de geheimen van uw vrouw - met lichtere middelen kunnen bereiken.
Verstuur e-mail
komodo

komodo

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, wat voor straf staat er op. Het maximum is 6 maanden gevangenisstraf of een geldboete van de 4de categorie (max 19.500 euro). Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen. Een taakstraf of zoiets is waarschijnlijker, als het al tot vervolging komt.
Judge Tatting

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Judge Tatting schreef:
U had ongetwijfeld uw doel - het ontrafelen van de geheimen van uw vrouw - met lichtere middelen kunnen bereiken.
B.v.?

Met elkaar praten? Per ongeluk de slaapkamer binnen komen vallen?

Quote:
Wat voor straf staat hier trouwens op?

Maximaal 6 maanden gevangenisstraf of een geldboete van de vierde categorie.

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 11:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Per ongeluk de slaapkamer binnen komen vallen?
Is misschien niet geregeld, zoals bovengenoemd, als het gaat om het gebruik van een 'technisch hulpmiddel'??
Judge Tatting

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 11:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Judge Tatting schreef:
Per ongeluk de slaapkamer binnen komen vallen?
Is misschien niet geregeld, zoals bovengenoemd, als het gaat om het gebruik van een 'technisch hulpmiddel'??

Daar kan ik geen touw aan vastknopen...

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ano Niem schreef:
Zou een rechter niet naar het hele plaatje kijken en mijn in paniek handelen hierin mee kunnen nemen?

Een rechter kijkt altijd naar alle omstandigheden van het geval. Uw gedrag lijkt mij echter lastig te kwalificeren als een 'plotselinge paniekaanval'. U heeft immers gedurende langere tijd meerdere camera's opgesteld in de slaapkamer en de opnamen ervan bekeken, met de bedoeling te achterhalen wat uw vrouw allemaal uitspookte. Zo'n berekenende handelswijze strookt niet met een paniekaanval.
dododo

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met lichtere middelen.

Bedoelt Judge misschien gewoon geluidsopnamen? Want dan hoor je mijns inziens toch ook genoeg of zie ik dat verkeerd. Een soort van gehijg of zoiets en stemmen van beiden en wat ze zeggen.

En ik meen maar kan het verkeerd hebben dat dat wel mag in je eigen huis? Volgens mij is dat hier al eerder aan de orde geweest van het maken van geluidsopnamen niet op publieke plaatsen. Lang geleden.

Ik snap dit verhaal niet zo trouwens. 1 camera en u was op de hoogte dat er iets niet klopt en dat was genoeg en vervolgens gaat u nog meer van die dingen plaatsen.

Dat vind ik raar. Als uw vrouw echt ook fout is dan is de mogelijkheid groot dat ze bluft met naar de politie gaan.

Want het zou kunnen dat ze zelf ook niet alles aan de lamp wil zien hangen. Maar dat weet u zelf het best. Ik zou als ik u was voortaan eerst nadenken en dan doen.

vr gr
dododo
maxwaters

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is jammer dat Arnoud Engelfriet al een tijdje hier niet meer reageert. Gezien zijn post hierover op een andere site.

http://www.security.nl/artikel/32611/1/Juridische_vraag%3A_Mag_ik_een_camera_in_mijn_huis_verstoppen%3F.html
Judge Tatting

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 12:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Met lichtere middelen.

Bedoelt Judge misschien gewoon geluidsopnamen? Want dan hoor je mijns inziens toch ook genoeg of zie ik dat verkeerd. Een soort van gehijg of zoiets en stemmen van beiden en wat ze zeggen.

En ik meen maar kan het verkeerd hebben dat dat wel mag in je eigen huis? Volgens mij is dat hier al eerder aan de orde geweest van het maken van geluidsopnamen niet op publieke plaatsen. Lang geleden.

Ik snap dit verhaal niet zo trouwens. 1 camera en u was op de hoogte dat er iets niet klopt en dat was genoeg en vervolgens gaat u nog meer van die dingen plaatsen.

Dat vind ik raar. Als uw vrouw echt ook fout is dan is de mogelijkheid groot dat ze bluft met naar de politie gaan.

Want het zou kunnen dat ze zelf ook niet alles aan de lamp wil zien hangen. Maar dat weet u zelf het best. Ik zou als ik u was voortaan eerst nadenken en dan doen.

vr gr
dododo

Zie mijn eerdere post voor wat ik bedoel met 'lichtere middelen'. Zoals ik al zei, en zoals ook naar voren komt in het artikel van Engelfriet, wanneer men bezoekers niet op de hoogte stelt van de aanwezigheid van een camera in de woning is ook 1 camera er 1 te veel.

Verder raakt je vergelijking tussen het fout zitten van beide partijen kant nog wal. Vreemdgaan is namelijk geen strafbaar feit.

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 16:41    Onderwerp: opmerking die kant noch wal raakt!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goh dat je dat nog schrijft dat vreemdgaan niet strafbaar is. Jij bent niet de enige die weet dat dat niet strafbaar is hoor.

Je eigen opmerking raakt kant nog wal.

Iedereen weet dat ik bedoel volgens de gangbare normen en waarden hoor je niet vreemd te gaan. Dat heet iemand belazeren.
En dat is wettelijk niet strafbaar nee dat weet de hele wereldbevolking wel. Als je iemand belazerd dan zit je fout ook al is het wettelijk niet strafbaar in dit geval.

Kennelijk snapte je dat even niet.

vriendelijke groeten
dododo
dododo

BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012 16:41    Onderwerp: opmerking die kant noch wal raakt!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goh dat je dat nog schrijft dat vreemdgaan niet strafbaar is. Jij bent niet de enige die weet dat dat niet strafbaar is hoor.

Je eigen opmerking raakt kant nog wal.

Iedereen weet dat ik bedoel volgens de gangbare normen en waarden hoor je niet vreemd te gaan. Dat heet iemand belazeren.
En dat is wettelijk niet strafbaar nee dat weet de hele wereldbevolking wel. Als je iemand belazerd dan zit je fout ook al is het wettelijk niet strafbaar in dit geval.

Kennelijk snapte je dat even niet.

vriendelijke groeten
dododo
Jodelahietie

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012 4:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een vraag wellicht off topic..

Ik heb in mn huis 2 wifi camera's ter beveiliging.
Deze kan ik ook bekijken op mijn mobiele telefoon.
Stel er is een inbraak en ik heb deze op beeld.
Geen sticker op de deur dat er camera's in huis zijn.

Ben ik dan degene die strafbaar is?
Is dit toelaatbaar bewijs?
Hoe zit het dan met camerabeveiliging bij bv juweliers?

Groetjes

Laat maar Razz Het bericht van Engelfriet geeft mn antwoord.
Oftewel... inbrekers hebben geen recht op privacy.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds