|
Auteur |
Bericht |
geerdt
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 11:57 Onderwerp: alimentatieplicht na lange tijd |
|
|
Een familielid van mij heeft een kind dat nu 19 jaar oud is. De biologische vader heeft haar nooit erkend. Er is nooit een officiele relatie geweest. Omdat de moeder het er al die jaren bij heeft laten zitten is er nooit een cent aan kinderalimentatie betaald. Nu de dochter gaat studeren komen er ineens een hoop kosten bij en de vader schijnt geld zat te hebben.
Mijn vraag is of het mogelijk is om nu kinderalimentatie te eisen. Ik vind informatie dat het mogelijk is om een DNA test te eisen in geval de vader ontkent vader te zijn, maar de moeder meent dat het niet zal lukken omdat hij het kind nooit erkend heeft. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 jul 2012 12:07 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Ik haal hierover wat informatie uit de vorige discussie over 'gedwongen erkenning art. 1:207 BW'.
De dochter kan verzoeken om gerechtelijke vaststelling van het vaderschap op grond van art. 1:207 lid 1 sub b Burgerlijk Wetboek (BW). Er is dan misschien wel een DNA test nodig, om aan te tonen dat de vader de verwekker is.
De vader wordt dan alimentatieplichtig tot aan het eenentwintigste jaar van de dochter voor levensonderhoud en studiekosten (art. 1:395a BW). Er wordt wel rekening gehouden met de behoefte van de dochter en de financiële draagkracht van de vader (art. 1:397 BW).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
geerdt
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 13:51 Onderwerp: |
|
|
Beste Marja,
bedankt voor je reactie. Ik heb nu de juiste termen op een rijtje en zal hiermee aan de slag. |
|
|
|
 |
|