Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overtreding o.a. opiumwet en EVRM
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
schandaal

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allen.
Ik begrijp de voorgestelde procedure via 6:162BW en /of 6:74 BW en de daaruitvoortvloeiende schadevergoeding
Maar....
Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de opiumwet geen rol speelt of heeft dat geen toegevoegde waarde? Of maakt het de zaak onnodig ingewikkeld?
Als ik artikel 3b opw lees dan begrijp ik dat een woonruimte ter beschikking stellen waarvan je redelijkerwijs weet dat er harddrugs gebruikt gaat worden, verboden is.
Als je dan ook alles in het werk stelt op te zorgen dat het gebruik van harddrugs kan blijven voortbestaan dan is het toch een misdrijf?
Is er iemand in de zaal die de opiumwet kan toelichten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leer Ling

Leeftijd: 124
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, er kan wel sprake zijn van een misdrijf in de zin van de Opw, maar daar heb jij niks mee te doen. (Buiten aangifte)
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 14:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het overtreden van de Opiumwet kan mede bepalend zijn voor de vraag of er sprake is geweest van onrechtmatig gedrag in de zin van art. 6:162 BW: het is immers een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht. Zoals gezegd leidt een succesvol beroep op art. 6:162 BW (meestal) tot een schadevergoeding. U kunt niet zelf handhaving van de straffen en boetes uit de Opiumwet bewerkstelligen, dat kan alleen het Openbaar Ministerie.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 15:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Van overtreding van de Opiumwet kunt u dus, zoals gezegd alleen aangifte doen. De rest is aan het OM en de strafrechter.

Voor schadevergoeding moet u bij de burgerlijke rechter zijn.

De Opiumwet werkt als volgt:
- In art. 2 en 3 Opiumwet wordt verboden onder andere het aanwezig hebben (onder c) van een op lijst I respectieveljk II genoemde drug. (Lijst I zijn harddrugs, lijst II zijn soft drugs).
- In art. 10 Opiumwet wordt hierop straf gesteld.
- Achteraan de Opiumwet ziet u lijst I (harddrugs) en lijst II (softdrugs).

Met vriendelijke groet,

Marja
schandaal

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus is de overtreding van de opiumwet de onrechtmatige daad? Dan begrijp ik het. Hartelijk dank. Ik wilde liever een onderzoek door het OM dan een schadevergoeding maar de politie wil geen aangifte opnemen. Dan gaan we maar voor de schadevergoeding. Nogmaals hartelijk dank, het is een stuk ingewikkelder dan gedacht.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 20:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

schandaal schreef:
Dus is de overtreding van de opiumwet de onrechtmatige daad? Dan begrijp ik het. Hartelijk dank. Ik wilde liever een onderzoek door het OM dan een schadevergoeding maar de politie wil geen aangifte opnemen. Dan gaan we maar voor de schadevergoeding. Nogmaals hartelijk dank, het is een stuk ingewikkelder dan gedacht.

De politie mag een aangifte officieel niet weigeren. Hoewel ze het wel vaak doen moet je dit niet als vanzelfsprekend achten. Als je echt aangifte wilt doen, dan moet je daar gewoon op aandringen.
schandaal

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 21:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
De politie mag een aangifte officieel niet weigeren. Hoewel ze het wel vaak doen moet je dit niet als vanzelfsprekend achten. Als je echt aangifte wilt doen, dan moet je daar gewoon op aandringen.

haha, niet bij deze hulp ovj, hij was niet te porren zeg maar.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 22:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de wettelijke bepaling voor je opgezocht.
Artikel 163 Sv lid 5 WvSv:
5. Tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161, zijn de opsporingsambtenaren, en tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162, de daarbij genoemde ambtenaren verplicht.

De OvJ is een opsporingsambtenaar op grond van art. 127 jo. 141 onder a WvSv.
Leer Ling

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Het overtreden van de Opiumwet kan mede bepalend zijn voor de vraag of er sprake is geweest van onrechtmatig gedrag in de zin van art. 6:162 BW: het is immers een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht. Zoals gezegd leidt een succesvol beroep op art. 6:162 BW (meestal) tot een schadevergoeding. U kunt niet zelf handhaving van de straffen en boetes uit de Opiumwet bewerkstelligen, dat kan alleen het Openbaar Ministerie.

Ja dat is al gezegd.

Maar civiel rechtelijk: hoe denk je het cv aan te tonen in dit geval? Het passief meeroken van drugs, via ventilatieschachten. Ik denk dat dit faalt. En hoe staat het met 6:163 in deze casus?

Is er wel aantoonbare schade? Hoogstens verminderd woongenot.

Dit is gewoon een rampencasus.
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Het causaal verband tussen het letsel aan het kind en het druggebruik is misschien enigszins moeilijk aantoonbaar, maar ik denk dat het wel een kans maakt. Dat is zeker zo, als een hersenbloeding de realisatie van een gevaar is dat specifiek inherent is aan meeroken van harddrugs. Dan kan nog wel eens sprake zijn van omkering van de bewijslast.

De schade is duidelijk: verhuiskosten, ziekenhuiskosten en kosten van verzorging van het kind (de vordering uit onrechtmatige daad wordt door de ouder in naam van het kind ingesteld).

Ook aan het relativiteitsvereiste van art. 6:163 BW is voldaan. Is het niet via overtreding van de Opiumwet (beschermt deze niet ook tegen meeroken?), dan is het wel via een zorgvuldigheidsnorm (het is maatschappelijk onbetamelijk om harddrugs te roken, wetende dat er kwetsbare personen in de buurt zijn).

Ik denk dus dat er wel een goede kans is.

Met vriendelijke groet,

Marja
Leer Ling

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Dag,*

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Het causaal verband tussen het letsel aan het kind en het druggebruik is misschien enigszins moeilijk aantoonbaar, maar ik denk dat het wel een kans maakt. Dat is zeker zo, als een hersenbloeding de realisatie van een gevaar is dat specifiek inherent is aan meeroken van harddrugs. Dan kan nog wel eens sprake zijn van omkering van de bewijslast.

De schade is duidelijk: verhuiskosten, ziekenhuiskosten en kosten van verzorging van het kind (de vordering uit onrechtmatige daad wordt door de ouder in naam van het kind ingesteld).

Ook aan het relativiteitsvereiste van art. 6:163 BW is voldaan. Is het niet via overtreding van de Opiumwet (beschermt deze niet ook tegen meeroken?), dan is het wel via een zorgvuldigheidsnorm (het is maatschappelijk onbetamelijk om harddrugs te roken, wetende dat er kwetsbare personen in de buurt zijn).

Ik denk dus dat er wel een goede kans is.

Met vriendelijke groet,

Marja

Nouja ik heb 0,0 praktijk ervaring.

Maar het cv mbt passief meeroken uit andere kamers lijkt mij bar moeilijk aan te tonen.

Het relativiteitsvereiste adhv maatschappelijk onbetamelijk ga ik mee akkoord.
schandaal

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat het moeilijk voor te stellen is. Het ging (gaat) om een apart monumentaal pand. Een zogenaamde rug aan rug woning. Dus geen ramen aan de achterzijde. De trappen, recht boven elkaar, gaf een schoorsteeneffect. Een ieder die het huis zou bekijken zou gelijk het probleem zien. Zelfs zonder enig bouwtechnisch inzicht. Ik heb er dan ook verschillende mensen bij gehaald die allemaal tot de conclusie kwamen dat er niets aan de overlast te doen is. Er zijn gelijke huizen waarvan er meerdere geklaagd hebben over stankoverlst van de benedenburen bij de verhuurder. Het ging dan om wierook, cigaretten rook of verflucht. Het is en was een bekend probleem. Nog grappiger werd het toen wij gedwongen verhuisd waren er een nieuwe bewoner in ons huis kwam. Hij had gelijk dezelfde klachten en de harddrugsgebruikers zijn er alsnog uitgegooid! Het belangrijkste in deze zaak is dat de gebruiker aan de rechter verteld heeft crack te roken. Anders had ik dat nooit kunnen bewijzen. er is namelijk niemand in Nederland die kan komen ruiken of meten. TNO heeft geen ervaring en ook de GGD niet. Er zijn wel mensen geweest die de geur hebben waar genomen in ons huis en daar ook een verklaring van hebben gegeven. Tenslotte heeft de verhuurder niet voor niets zoveel werk gemaakt van het misleiden van de kantonrechter. En over het causaal verband mbt de hersenbloeding. Volgens het CBS zijn er per jaar van kinderen tussen de 4 en 20 jaar, 0,6 gevallen bekend. Dat is iets meer dan een half kind per jaar, hoe bijzonder is dat. Ik vind het ook een beetje krom want waarom is het dan een gevaar voor de gezondheid? Mocht harddrugs ooit gelegaliseerd worden dan dient de discussie gevoerd te worden wat de gevaren eigenlijk zijn. Tot die tijd moeten we het doen met wat er nu bekend is. Google maar op crack en stroke. Zoals gezegd zijn er in Amerika baby's overleden waarvan de verzorgers veroordeeld zijn.
schandaal

BerichtGeplaatst: di 26 jun 2012 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas kan ik niet alles beschrijven, ik schrijf graag maar ik durf te zeggen dat ik mijn kant van de zaak op orde heb in de zin van "bewijsmateriaal". Het probleem is dat ik niet weet a) wie het wil zien en b) hoe zorg ik dat het recht gezet wordt.

Hier heb ik begrepen wat zo al de juridische mogelijkheden zijn. Het doet mij vaak denken aan die zaak met het stel uit Utrecht. Na de gedwongen verhuizing hebben ze het toch recht kunnen zetten en erkenning gekregen.
LM

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 8:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

schandaal schreef:
haha, niet bij deze hulp ovj, hij was niet te porren zeg maar.

Het is mij onduidelijk waar je aangifte van wilde doen? Van een Opiumwetfeit, d.w.z. bijv. het vermoeden van voorhanden hebben van lijst I producten of van het vermoeden van veroorzaken van letsel (hersenbloeding). Als je het laatste bedoelt kan ik mij voorstellen dat een aangifte niet opgenomen wordt, over welke strafbaar feit hebben we het dan? En voor zover je dit weet te kwalificeren, is dit dan in alle redelijkheid te onderbouwen.

Voor wat betreft het bezit / voorhanden hebben van verdovende middelen voegt een aangifte vermoedelijk weinig toe. In een van je eerste berichten lees ik dat er diverse aanhoudingen en doorzoekingen zijn verricht op de bewuste locatie (vervolgens schrijf je "maar er wordt niet ingegrepen" huh?)
schandaal

BerichtGeplaatst: wo 27 jun 2012 10:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb gezegd dat ik aangifte wil doen van overtreding opiumwet en art 2 EVRM. (dit was voor de tekst van ArieKanarie). Ik heb niet gesproken over letsel.

Er zijn diverse invallen geweest, wat is daar niet duidelijk aan. Er werd bijvoorbeeld gezegd: fijne avond jongens! Of er werd iemand meegenomen om de volgende ochtend weer terug te komen, met crack.

Juist die vraag wil ik dat iemand stelt: waarom is er niet ingegrepen? Daar heb ik geen antwoord op. Wel ligt het naar mijn mening voor de hand dat een agent bij de kantonrechter gezegd heeft dat er niets aan de hand was. Dan is het daarna moeilijk ingrijpen. De ombudsman heeft in een vergelijkbare zaak duidelijk gezegd dat een agent onpartijdig moet zijn. Voelt hij zich genoodzaakt om als getuige naar de rechtbank te komen dan dient hij over dossierkennis te beschikken en anders moet hij zijn mond houden. Het probleem is dat als een agent iets zegt dat het klakkeloos wordt aangenomen en je feitelijk geen poot meer hebt om op te staan. Ik heb hem meerder malen verweten partij te hebben gekozen. Later zijn schriftelijk wat zaken recht gezet door de Onafhankelijk Commissie voor Politieklachten. Onder andere een heterdaad voor dat hij naar de rechtbank kwam. Als ik de kans krijg kan ik alles weerleggen. Maar hoe zorg ik dat ik die kans krijg? Dit is nog maar het topje van de ijsberg. De Burgemeester heeft besloten om niet te handhaven omdat diezelfde agent zei: er is niets aan de hand. Wat ik mis is belangenafweging en onpartijdigheid.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds