|
Auteur |
Bericht |
fuxinya
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 24 jun 2012 22:07 Onderwerp: |
|
|
Met deze en nog een aantal andere vragen ga ik morgenochtend langs het juridisch loket. Als u mij nog e.e.a. kunt influisteren aanvragen, die absoluut gesteld moeten worden, houd ik me aanbevolen! |
|
|
|
 |
fuxinya
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 6:15 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels zijn we al weer even verder. Het asiel erkent dat het om onze kat gaat en zegt dat het gepoogd heeft haar terug te krijgen van de huidige verzorgers. Zij zijn daar echter niet toe te bewegen. Het asiel gaat nu huisadvocaat vragen zich hier over te buigen. O Met welk juridisch instrument kan het asiel de kat voor ons terugvorderen?
Wij hebben actief en aantoonbaar naar haar gezocht en nooit afstand van haar gedaan. Door een betreurenswaardige miscommunicatie kregen wij de poes niet terug binnen 2 weken eind april, maar is ze nu inmiddels 3 weken geleden herplaatst. Waarom men de poes niet wil teruggeven weet ik niet. Vermoeden is dat het asiel onze poes aan de man heeft gebracht met een ander verhaal. Ik heb er op aangedrongen de mensen het hele verhaal te vertellen van a tot z; dat we haar 8 maanden geleden gered hebben, heel veel zorg hebben gehad, ook financieel en dat we alles op alles hebben gedaan haar terug te krijgen toen ze vermist raakte. Vraag; welke troeven kan het asiel juridisch inzetten? Graag tips!!! |
|
|
|
 |
fuxinya
|
Geplaatst: di 03 jul 2012 6:16 Onderwerp: |
|
|
Inmiddels zijn we al weer even verder. Het asiel erkent dat het om onze kat gaat en zegt dat het gepoogd heeft haar terug te krijgen van de huidige verzorgers. Zij zijn daar echter niet toe te bewegen. Het asiel gaat nu huisadvocaat vragen zich hier over te buigen. O Met welk juridisch instrument kan het asiel de kat voor ons terugvorderen?
Wij hebben actief en aantoonbaar naar haar gezocht en nooit afstand van haar gedaan. Door een betreurenswaardige miscommunicatie kregen wij de poes niet terug binnen 2 weken eind april, maar is ze nu inmiddels 3 weken geleden herplaatst. Waarom men de poes niet wil teruggeven weet ik niet. Vermoeden is dat het asiel onze poes aan de man heeft gebracht met een ander verhaal. Ik heb er op aangedrongen de mensen het hele verhaal te vertellen van a tot z; dat we haar 8 maanden geleden gered hebben, heel veel zorg hebben gehad, ook financieel en dat we alles op alles hebben gedaan haar terug te krijgen toen ze vermist raakte. Vraag; welke troeven kan het asiel juridisch inzetten? Graag tips!!! |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 jul 2012 20:00 Onderwerp: |
|
|
Als ex-beheerder weet ik dat elk asiel een gift ontvangt voor plaatsing van een dier in een ander tehuis. Het asiel blijft altijd eigenaar van het dier en heeft de mogelijkheid deze terug te eisen.
Dit is voornamelijk in werking gezet om te voorkomen dat bij herplaatsing de dieren bij handelaren of vivisectie terecht zou kunnen komen. In ieder geval wordt een asieldier niet via een koopovereenkomst verkocht en betalen de nieuwe houders een gift aan het asiel. |
|
|
|
 |
fuxinya
|
Geplaatst: di 24 jul 2012 22:34 Onderwerp: |
|
|
Beste Wim, Jouw woorden geven ons weer een beetje moed. Het asiel was namelijk helemaal niet beried mee te werken. De huisadvocaat werd in de arm genomen om te verklaren dat zij in hun recht staan de zaak als afgehandeld te zien. Onze poes is als gevonden voorwerp in bewaring gesteld bij het asiel. Zij is vervolgens herplaatst. Was ze een jas geweest dan hadden we haar zonder meer zelfs nog na een jaar kunnen terugvorderen.
Het asiel heeft ons vorige week een mail doorgestuurd namens de huidige eigenaar van onze poes. Ja zij noemen haar de eigenaar. Zij verklaart nu niet meer eenzaam te zijn en dat haar kleinzoon het ook zo leuk vindt om met haar te spelen... Als het gaat om eenzaamheid te lijf gaan... het asiel zit vol dieren die ter adoptie zijn afgestaan of naar wie niemand op zoek is. deze mevrouw valt overigens niets te verwijten. Zij is duidelijk niet op de hoogte van het verhaal achter de poes die zij nu verzorgt. Dat wij vanaf dag 1 actief naar haar op zoek zijn. Dat ik eigenaar ben ( ik heb haar paspoort), dat wij nooit afstand van haar hebben gedaan. En dat wij direct de vermissing hebben gemeld op de website van het dierenasiel met een uitgebreide beschrijving en foto, waarop haar vergroeide oogje duidelijk zichtbaar is en wordt beschreven. Het asiel beweert te matchen tussen gevonden en vermiste dieren...
Zij hebben de huidige verzorger van onze poes willen sparen: zij wilden haar geen schuldgevoel geven en zij wilden het haar niet aandoen deze mevrouw te confronteren met het verleden van onze poes... De zaak is afgehandeld en zit dus muurvast. Ik ben me aan het beraden over volgende stappen. Helaas tikt de tijd door. Mijn jongste is heel verdrietig over de verdwijning van haar Pipi. Een van onze andere katten is sinds Pipi's verdwijning zich zelf niet: ongedurig en plast overal. Kortom: als het asiel daadkrachtig had opgetreden, was deze ellende allang achter de rug... Bedankt voor je reactie Wim! |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: wo 25 jul 2012 11:53 Onderwerp: |
|
|
Daar je volgens profiel komt uit de buurt van Rotterdam, hebben we het over het asiel Rotterdam, Schiedam of Voorne Putten. Alle vallen onder de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren te Den Haag. De asiels werken echter autonoom, maar u kunt wel de Inspectiedienst van de landelijke verenging inschakelen om te beoordelen of het juiste protocol is aangehouden van registratie tot herplaatsing.
U kunt uiteraard de afdeling in gebreke stellen en dat zij moeten zorgdragen voor het weer ter beschikking stellen van uw eigendom. |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: do 26 jul 2012 11:42 Onderwerp: |
|
|
Wellicht dat andere forumleden dit weten. M.i. heeft het asiel een bewaarplicht en zou de opvang onder wettelijke bewaarneming vallen volgens BW 7 met alle rechten en plichten. |
|
|
|
 |
fuxinya
|
Geplaatst: do 26 jul 2012 12:22 Onderwerp: |
|
|
Ik heb begin juli een klacht ingediend bij de klachtencoordinator van de landelijke dierenbescherming, mw. P. Gielesen. Behalve telefonisch contact waarin ik e.e.a. mondeling heb kunnen toelichten, heb ik verder nog niets vernomen.
Voor de voortgang is het inderdaad goed te weten op basis van welke wetten/ regelgeving onze kat terug te vorderen is.
Ik heb nooit actief afstand van haar gedaan. Heb haar niet ter adoptie aangeboden. Heb aantoonbaar gezocht vanaf dag 1, door o.a. melding van vermissing op de website van het dierenasiel. Heb aangeboden in redelijke mate bij te dragen in de gemaakte kosten tijdens haar verblijf in het asiel, toen 2 maanden later bleek dat zij werkelijk in het asiel had gezeten maar was herplaatst, een dag of 10 daarvoor. ( Men noemde een bedrag van 1200 euro). Heb haar paspoort.
Ondanks mijn herhaalde pogingen, telefonisch, mondeling en per mail, onze poes te beschrijven ( ze had geen chip, maar wel dat opmerkelijke vergroeide derde ooglid) is er op 20 april bij niemand in het asiel een belletje gaan rinkelen dat het onze kat was toen men haar die dag liet zien aan de dierenarts vanwege haar afwijkende oog!!! Zij hebben haar er zelfs vervolgens aan geopereerd!
In de computer van het asiel staat bij status: is TERUG naar de eigenaar. Toen ik verklaarde dat dat niet zo was, omdat ik de eigenaar ben en op zoek ben naar haar, keek de baliemedewerker verbaasd: tja het systeem was erg oud en ging wel eens zijn eigen gang, was de verklaring.
waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ook ik ben misschien niet even adequaat te werk gegaan, maar heb in mijn ogen mijn uiterste best gedaan haar terug te krijgen en nog.
Het asiel zegt: wij hebben gehandeld volgens het protocol. We willen de huidige eigenaar niet opzadelen met pipi's verleden, we willen haar geen schuldgevoel aanpraten en de kat heeft het goed. Ook de kleinzoon vindt het erg leuk met haar te spelen en deze mevrouw is nu niet eenzaam meer. Deze mevrouw valt niets te verwijten. Het asiel had door daadkrachtig op te treden al deze ellende kunnen voorkomen. Er zijn genoeg katten, die wel ter adoptie zijn afgestaan in het asiel, of die daar zijn omdat niemand ze terug eist. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: do 26 jul 2012 20:48 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | M.i. heeft het asiel een bewaarplicht en zou de opvang onder wettelijke bewaarneming vallen volgens BW 7 met alle rechten en plichten. |
Er is geen sprake van bewaarneming in de zin van art. 7:600 BW, omdat er geen overeenkomst van bewaarneming is gesloten tussen TS en het asiel.
fuxinya schreef: | Met welk juridisch instrument kan het asiel de kat voor ons terugvorderen? |
De kat is na verloop van twee weken nadat zij door het asiel in bewaring is genomen verkocht danwel om niet (gratis) overgedragen aan de nieuwe eigenaar. Het asiel was hiertoe volgens art. 5:8 lid 3 BW bevoegd (zie het bericht van komodo), mits de bevoegdheid geldig door de burgemeester aan het asiel is gedelegeerd. De eigendom van de kat is geldig overgedragen. Er is geen juridisch instrument waarmee u of het asiel de kat kan terugvorderen. Het maakt niet uit of de nieuwe eigenaar voor de kat heeft betaald of een gift aan het asiel heeft gegeven. |
|
|
|
 |
fuxinya
|
Geplaatst: do 26 jul 2012 22:48 Onderwerp: |
|
|
Daarover zijn de meningen over verdeeld. Het protocol is gevolgd zoals geldend voor asieldieren , die als zwerfdier in het asiel belanden of die ter adoptie worden aangeboden door mensen, die niet meer voor hun dier kunnen of willen zorgen. Formeel heeft het asiel juist gehandeld.
Onze kat echter is, waar mogelijk, als vermist opgegeven vanaf dag 1. Er is op meerdere momenten in de eerste week na vermissing contact geweest met het asiel ( bezoek, telefonisch, mail) Ik heb steeds benadrukt tijdens deze contactmomenten, dat onze poes een opvallende verschijning was vanwege haar opmerkelijke oog en heb bij herhaling gewezen op onze melding op: mijn dier is zoek, waar behalve op de foto zichtbaar, ook een duidelijke beschrijving stond van haar oogafwijking. 2 Dagen later heeft de dierenarts van het asiel haar onderzocht vanwege haar oog. En heeft men zelfs besloten haar er aan te opereren. Had er geen belletje moeten gaan rinkelen???? Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Fouten zijn er toch om hersteld te worden? Als de bel was gaan rinkelen, was onze Pipi binnen een week bij ons terug geweest.
Of het asiel zich nu van de zaak kan afmaken door zich achter de regels te verschuilen, lijkt mij zeer de vraag. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 27 jul 2012 11:27 Onderwerp: |
|
|
U kunt het asiel proberen aansprakelijk te stellen voor de schade die u heeft geleden, maar daar krijgt u uw kat niet mee terug. Als uw vordering zou slagen, krijgt u de economische waarde van uw kat vergoed plus eventuele andere kosten die u door de nalatigheid van het asiel heeft moeten maken. U kunt geen aanspraak maken op vergoeding van de affectieve waarde van de kat. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 27 jul 2012 14:58 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | U kunt het asiel proberen aansprakelijk te stellen voor de schade die u heeft geleden, maar daar krijgt u uw kat niet mee terug. Als uw vordering zou slagen, krijgt u de economische waarde van uw kat vergoed plus eventuele andere kosten die u door de nalatigheid van het asiel heeft moeten maken. U kunt geen aanspraak maken op vergoeding van de affectieve waarde van de kat. |
Ik spreek je niet tegen, want "proberen" kan altijd, maar vraag me wel af wat de grond zou moeten zijn?
TS heeft niet goed opgelet en de kat is ontglipt. TS heeft de kat nooit gechipt. TS heeft nota bene de kat zelf gezien en niet herkend als de hare.
Het enige verwijt, voor zover je daarvan kan spreken, is dat het asiel niet, nadat TS al had gezegd dat het niet haar kat was, toch nog een keer navraag had kunnen doen bij TS vanwege het vergroeide ooglid.
Ik denk niet dat dat voldoende is om met succes een vordering vanwege schadevergoeding toegwezen te krijgen. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Regin
|
Geplaatst: vr 27 jul 2012 15:43 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Ik spreek je niet tegen, want "proberen" kan altijd, maar vraag me wel af wat de grond zou moeten zijn? (...) Ik denk niet dat dat voldoende is om met succes een vordering vanwege schadevergoeding toegwezen te krijgen. |
Je zou kunnen betogen dat het asiel de bijzondere zorgplicht die strekt tot bescherming van de oorspronkelijke eigenaren van gevonden dieren heeft geschonden. Of die vordering kans van slagen heeft kan ik niet zo goed beoordelen, want daarvoor is er te weinig informatie beschikbaar. Mijn punt was dat zelfs als de vordering zou slagen, slechts de (waarschijnlijk relatief geringe) economische waarde van de kat wordt vergoed. De kat zelf blijft bij de nieuwe eigenaar. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 27 jul 2012 21:36 Onderwerp: |
|
|
Ben ik de enige, die die heeft gespeeld met de gedachte het asiel voor de kantonrechter te slepen en op die kat conservatoir derdenbeslag te laten leggen?  _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|