|
Auteur |
Bericht |
sheijnen
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 14:26 Onderwerp: Inbeslagname buitenlandse grond |
|
|
Is het voor een incassoburo/deurwaarder vanwege onbetaalde studieschuld(+- 40.000) mogelijk buitenlandse grond die op mijn naam staat in beslag te nemen.
Welteverstaan in Portugal.
En in hoeverre word hier ook de moeite voor gedaan denken jullie.
Bij voorbaat dank,
S Heijnen |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 17:18 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Weet u zeker dat u niet alsnog een opleiding kunt afronden, of een afbetalingsregeling kunt regelen? Kunt u de vordering niet betwisten?
Zelf betalen is natuurlijk het beste; dat scheelt deurwaarders en executiekosten.Als u niet betaalt, zal de schuldeiser overgaan tot beslaglegging (eerst conservatoir beslag bij de voorzieningenrechter in kort geding en dan executoriaal beslag via de gewone rechter). Ik weet niet of de deurwaarder direct naar de grond in Portugal 'grijpt'. Misschien dat hij gemakshalve eerst beslag legt op banksaldo's, loon, goederen hier in Nederland.
Of de grond in Portugal in aanmerking komt voor beslag, beantwoordt de rechter naar Portugees recht (art. 2 lid 1 Wet Conflictenrecht Goederenrecht). Ik denk wel dat Portugees recht de grond vatbaar acht voor beslag. Naar Nederlands recht zijn schulden op alle goederen van de schuldenaar verhaalbaar (art. 3:276 BW), tenzij de wet anders bepaalt (bijvoorbeeld zaken mbt eerste levensbehoeften en beroep kunnen niet beslagen worden, art. 447 en 448 Rv).
Het Nederlands beslagrecht mbt onroerende goederen is geregeld in art. 502 en verder Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering (Rv). Maar zoals gezegd is Portugees recht van toepassing Ook op overdracht van de grond etc. is Portugees recht van toepassing.
U zult opgeroepen worden voor de Nederlandse rechter (art. 2 lid 1 EEX-Verordening).
Met dit soort grote bedragen is het raadzaam professionele juridische hulp in te schakelen. U kunt hiervoor het Juridisch Loket raadplegen (0900-8020).
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 18:05 Onderwerp: |
|
|
Ja dat kan. |
|
|
|
 |
sheijnen
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 jun 2012 20:12 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de spoedige reactie.
Momenteel is deze grond niet in mijn bezit maar om mogelijke toekomstige problemen te voorkomen kan ik dit het beste denk ik ook zo laten.
Natuurlijk zal ik allereerst een regeling proberen te treffen m.b.t. deze schuld, maar omdat ik vooruit wil kijken en ik met terugbetalen mogelijkerwijs in de problemen kom is dit goed voor mij om te weten en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
S. Heijnen |
|
|
|
 |
|