Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 6:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Muizen ongedierte?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
advocaatjeleefjenog

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012 12:43    Onderwerp: Muizen ongedierte? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sinds enige maanden hebben wij in mijn studentenhuis last van een muizenplaag. Ze zijn waarschijnlijk via een gat in de meterkast omhoog gekropen. Wij wonen namelijk in een flat en tussen ons en de onderburen zit een flink gat in de meterkast.

De muizen zitten achter de koelkast in de keuken, ze kruipen ook over het aanrecht en het fornuis. Ze zitten verder in de huiskamer en we hebben ze dus ook rond de meterkast aangetroffen.

De flat valt onder studentenhuisvesting. Zij beweren echter dat muizen geen ongedierte zijn en dat ze er niets aan hoeven te doen. Wat rondkijken op hun site leert dat bij muizen de huurders voor de bestrijdingskosten dienen op te draaien. Hier staat echter niets over wie iets aan het probleem moet doen. Verder heb ik gezocht naar een wettelijke definitie van ongedierte, die er volgens mij niet bestaat. Alle definities uit woordenboeken die ik heb kunnen vinden suggereren dat muizen daar ook onder vallen.

Als laatste heb ik alvast een mailtje gestuurd naar de plaatselijke rechtswinkel, maar ik ben toch benieuwd naar jullie adviezen en reacties. Mij lijkt dat de huisvester moet zorgen voor ons huurgenot en dat zij hier gewoon verantwoordelijk voor zijn. Dat wij de kosten moeten dragen snap ik ergens nog wel, maar met zo'n smoes over dat muizen geen ongedierte zijn komen ze wat mij betreft niet weg.

Wat kan ik hier verder mee doen (behalve op het antwoord van de rechtswinkel wachten)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012 12:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je toch zelf voor de kosten moet opdraaien kun je net zo goed zelf een deskundige in huren die de plaag komt bestrijden.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 13 jun 2012 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar muizenvalletjes, indien toegestaan een actieve kat en bovenal: goed schoonmaken doen doorgaans wonderen. Ook muizen zoeken naar de makkelijkste weg.

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kat kan helaas niet ivm allergische huisgenoot. We hebben al valletjes en gifkorrels geprobeerd. Heeft wel enig effect gehad maar lang niet genoeg, ze zitten er nog steeds. We willen nu de kieren in de muur voorzover mogelijk dichtmetselen, kijken of dat helpt.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: do 14 jun 2012 15:32    Onderwerp: Re: Muizen ongedierte? Reageer met quote Naar onder Naar boven

advocaatjeleefjenog schreef:
De flat valt onder studentenhuisvesting. Zij beweren echter dat muizen geen ongedierte zijn en dat ze er niets aan hoeven te doen. Wat rondkijken op hun site leert dat bij muizen de huurders voor de bestrijdingskosten dienen op te draaien. Hier staat echter niets over wie iets aan het probleem moet doen.
Op Google een ongediertebestrijdingsbedrijf zoeken en daar vragen, wie wat moet doen??
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: vr 15 jun 2012 19:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is de vraag of dit groot onderhoud is, of een kleine herstelling. Kleine herstellingen komen voor rekening van de huurder, grote voor de verhuurder. De huurcommissie zegt het volgende in haar beleid hierover, op pagina 50, onder r: het bestrijden van ongedierte, voorzover daaraan geen noemenswaardige kosten verbonden zijn en voorzover de aanwezigheid van dit ongedierte geen gevolg is van de bouwkundige situatie van de woonruimte [valt onder kleine herstellingen].

Oftewel: normale kosten (muizenvalletje, gifkorreltjes) betaalt de huurder, een hele operatie voor verwijderen van een plaag komt voor rekening van de verhuurder. Nou heeft de huurcommissie lang niet altijd gelijk, maar dit klinkt aannemelijk. Muizen vallen wat mij betreft gewoon onder ongedierte, en ik denk niet dat er een rechter in het land is die daar anders over denkt. En ook geen huurcommissie.

De verhuurder kan niet ten nadele van de huurder afwijken van deze regel. In principe zal het dus aan de verhuurder zijn de plaag op te lossen. Het enige obstakel dat ik nog zie is dat de plaag (deels) aan jullie zelf te wijten is. Niet flauw bedoeld, maar het zal niet het eerste studentenhuis zijn waar het niet bijzonder schoon en opgeruimd is, waar wellicht wat etensresten liggen op plekken waar ze niet horen. In dat geval is het weer aan jullie als huurders om het op te lossen. Als de gaten en kieren de (enige of belangrijkste) oorzaak zijn, is het dus de verhuurder die moet betalen. Dat is waarschijnlijk moeilijk te bepalen, en als je het dan goed aanpakt delft de verhuurder dan het onderspit.

Dus: van belang zijn
- de omvang van het probleem (groot=verhuurder, klein=huurder)
- de oorzaak (niks=verhuurder, extreem veel kieren en gaten=verhuurder, gebrekkige hygiëne=huurder)

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 21:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat het onderhoud heel groot zal zijn. Er zitten in de meterkast een aantal gaten, achter de koelkast een zooi muizen en in de fusie zitten ze ook alleen weten we niet waar. Heb wel wat gaten ontdekt dus waarschijnlijk komen ze daar vandaan, 1 of 2 niet hele grote gaten.

V.w.b. gebrekkige hygiene: we proberen hier zo veel mogelijk aan te doen door alle spullen direct af te wassen en geen spullen op het aanrecht te zetten met etensresten. Het is al met al betrekkelijk schoon (huis is nooit heel smerig geweest), maar aangezien het een studentenhuis is en blijft kun je nooit voorkomen dat iemand een keer vieze spullen op het aanrecht laat staan. We proberen dit wel zo veel mogelijk te voorkomen en mensen er op te wijzen dat ze direct hun spullen opruimen en afwassen, maar met 15 mensen lukt dat natuurlijk nooit helemaal.

De muizen zijn verder waarschijnlijk omhoog gekropen vanaf de verdieping onder ons door de gaten in de meterkast. Wij wonen op de bovenste verdieping en dit lijkt de enige logisch oorzaak. Hoewel ze wel op etensresten af komen denk ik niet dat dit de echte oorzaak van het probleem is, alleen iets dat het misschien erger maakt, maar zoals gezegd doen we daar al veel aan.

In elk geval gaan we proberen de kieren in de muur te dichten met sneldrogende muurvuller, hopelijk helpt dit. Bedankt voor jullie bijdragen, ik meld me wel weer zodra het probleem hopelijk is opgelost. Ik vind het in elk geval behoorlijk smerig en ga er op korte termijn wel werk van maken want ik hoef die vieze beesten niet in mijn kamer (ook al zit ik op ruime afstand van de muizen, je weet het nooit).
Laurens02

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 18 jun 2012 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zorg wel dat je dat dichtsmeren van die gaten even afstemt met de verhuurder!

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Laurens02: De gaten zitten nog niet dicht, maar dat is nu juist het probleem. We hebben de studentenhuisvester gevraagd om langs te komen, zodat zij ons kunnen vertellen waar we het wel en waar niet kunnen dichtmaken, voornamelijk vwb de meterkast. Het probleem is dat ze niet langs willen komen omdat er heel veel studentenhuizen zijn die last hebben van muizen. Is de verhuurder niet verplicht om ons een maximaal huurgenot te verschaffen en ons in elk geval te helpen met het oplossen van het probleem?
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

advocaatjeleefjenog schreef:
Is de verhuurder niet verplicht om ons een maximaal huurgenot te verschaffen en ons in elk geval te helpen met het oplossen van het probleem?
M.i. niet, als het niet zijn probleem is; zie hier??
Regin

Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 25 jun 2012 13:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In plaats van muurvuller kun je de gaten ook opvullen met aluminiumfolie. Het schijnt dat muizen daar niet doorheen kunnen of willen bijten. En als de verhuurder het gat weer nodig heeft kan je de folie er gewoon weer uit halen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds