|
Auteur |
Bericht |
anouk2008
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 jun 2012 10:09 Onderwerp: intrekken oude last onder dwangsom?? |
|
|
In 2003 is een huurder een last onder dwangsom opgelegd vanwege het bouwen zonder vergunning.
Na bezwaar, beroep en hoger beroep is in 2008 de dwangsom verbeurd verklaard. Om onbekende reden is er daarna niets meer gedaan waardoor de bevoegdheid tot invordering van de verbeurde dwangsom is verjaard.
De persoon is inmiddels onvindbaar.
Zijn partner staat echter nog wel steeds als huurder ingeschreven.
1. Is het gerechtvaardigd om anno 2012 een nieuwe procedure te starten tegen de partner (of evt. de eigenaar van de woning)?
2. moet de oude dwangsom moet worden ingetrokken als een nieuwe procedure wordt gestart tegen de partner? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 jun 2012 13:40 Onderwerp: Tweede last onder dwangsom |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Ik ben hier helemaal niet zeker van, maar het lijkt erop dat herstelsancties (zoals de last onder dwangsom) niet kunnen cumuleren. Dus twee lasten onder dwangsom is niet mogelijk. Mijns inziens zal eerst de eerste last onder dwangsom moeten worden ingetrokken voor tot een tweede wordt overgegaan.
Ik acht het wel gerechtvaardigd dat alsnog een last onder dwangsom wordt opgelegd aan de overtreder (dat is volgens mij de eigenaar van het huis en niet de partner van een verhuurder). Het gaat bij de last onder dwangsom immers om een herstelsanctie, het gaat om herstel van een onrechtmatige toestand.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 jun 2012 10:42 Onderwerp: |
|
|
Excuses, het blijkt dat ik een verouderde versie van de Algemene Wet Bestuursrecht heb ingezien. Art. 5:36 Awb is inmiddels ingetrokken. Toch lijkt het me wel redelijk dat de eerdere last onder dwangsom wordt ingetrokken, als de huurder niet meer de overtreder is.
Op grond van art. 5:37 lid 2 Awb kan een belanghebbende verzoeken om invordering van de dwangsom.
Zijn er andere mensen die meer verstand van de last onder dwangsom hebben?
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: ma 11 jun 2012 9:12 Onderwerp: |
|
|
Artikel 5:36 is inderdaad ingetrokken maar zie artikel 5:6 Awb: de oude last onder dwangsom zal inderdaad eerst moeten worden ingetrokken.
Voor wat betreft de eerste vraag: als de echtgenote nog als huurder staat ingeschreven, kan ze inderdaad worden gezien als overtreder dus zou het gerechtvaardigd zijn om haar aan te schrijven. |
|
|
|
 |
anouk2008
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 11 jun 2012 9:56 Onderwerp: |
|
|
Artikel 5:6 Het bestuursorgaan legt geen herstelsanctie op zolang een andere wegens dezelfde overtreding opgelegde herstelsanctie van kracht is.
Begrijp ik het goed dat de herstelsanctie nog van kracht moet zijn?
In de omschreven casus is de "oude" dwangsom verjaard.
Mag ik stellen dat deze daarmee geen rechtskracht meer heeft en dus in principe niet ingetrokken hoeft te worden? |
|
|
|
 |
Leon78
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 154
|
Geplaatst: ma 11 jun 2012 14:07 Onderwerp: |
|
|
anouk2008 schreef: | Artikel 5:6 Het bestuursorgaan legt geen herstelsanctie op zolang een andere wegens dezelfde overtreding opgelegde herstelsanctie van kracht is.
Begrijp ik het goed dat de herstelsanctie nog van kracht moet zijn?
In de omschreven casus is de "oude" dwangsom verjaard.
Mag ik stellen dat deze daarmee geen rechtskracht meer heeft en dus in principe niet ingetrokken hoeft te worden? |
De invordering van de dwangsom is verjaard, daarmee is de 'last' niet verjaard. Aangezien je nu niet kan invorderen heb je ook geen stok achter de deur meer om de last te effectueren, dus zal je een nieuw besluit moeten nemen maar dan wel de oude intrekken. |
|
|
|
 |
|