Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 7:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bedrijf verlaagd lonen via dubieuze regeling
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RutgerS

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 0:07    Onderwerp: Bedrijf verlaagd lonen via dubieuze regeling Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Mijn naam is Rutger, ben 26 en ik werk sinds 5 jaar in een grote bakkerij (circa 220 personeelsleden). Ik werd geadviseerd door een kennis die rechten studeert om op dit forum wat kennis op te vragen want ze kon mij niet verder helpen.

Rond het jaar 2000 is er een collectieve overeenkomst met personeel en directie gekomen over de avond en nachttoeslag. In plaats van toeslag betalen naar gewerkte uren in de avond/nacht, heeft iedereen een standaard vaste avond/nachttoeslag op het loon. In mijn geval is dat 13%, de meeste die al langer op contract staan krijgen meer. Iedereen krijgt dus elke 4 weken hetzelfde loon.

Maar nu heeft iedereen 2 maanden geleden een brief gekregen waarin staat dat we niet langer deze toeslag zullen krijgen. De avond en nachttoeslag wordt alleen nog uitgekeerd wanneer er daadwerkelijk tussen 18.00-6.00 gewerkt wordt. Echter, in de praktijk gaat vrijwel iedereen er op achteruit is na de eerste betaling gebleken. Ook zal in de zomervakantie, wanneer er geen nachtdienst is, de lonen dus nog verder zakken. Als klap op de vuurpijl wordt de toeslag niet langer uitgekeerd bij ziekte of verlof. Ga je dus met vakantie of ben je ziek, krijg je geen toeslag ondanks dat je wel die uren gewerkt in de avond/nacht zou hebben. 1 collega ging er al meer dan 300 euro netto op achteruit omdat hij bijna alleen maar overdag had gewerkt.

Het bedrijf is absoluut niet op weg naar een faillissement. De vakbond leden binnen het bedrijf hebben de vakbond om uitleg gevraagd en deze zegt dat de bedrijfsleiding dit niet mag invoeren zonder toestemming van het personeel. Ons is dus niks gevraagd. Ons verzoek om dan grotere nachtploegen te maken en ook de efficientie binnen het bedrijf te vergroten, werd geweigerd omdat het te duur is! Ze proberen ons duidelijk een financieel mes in de rug te zetten.

Mijn vraag is nu, wie heeft er gelijk en wat zijn de gevolgen?

Bij voorbaat dank,
Rutger
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de onderneming niets op papier heeft afgesproken met het personeel of met een vakbond of met de ondernemingsraad in de vorm van een sociaal plan dan kan de onderneming niet zomaar eenzijdig de arbeidsvoorwaarden aanpassen. U geeft echter te weinig informatie om deze conclusie hard te maken. Wel kan ik, vanuit mijn eigen ervaring, aangeven dat er tegenwoordig zeer veel mis gaat bij bakkersbedrijven als het gaat om arbeidsvoorwaarden.

Voor wat betreft die nachttoeslag is er naar mijn idee sprake van een reeds verkregen recht. En daar kun je als werknemer gewoon aanspraak op maken.
Guthman

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 10:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het de CAO Bakkersbedrijf die van toepassing is?
Ik zal voor deze post ervan uitgaan de CAO Bakkersbedrijf van toepassing is.

In een CAO kunnen twee soorten normatieve bepalingen (artikelen) staan:

1. Minimumbepalingen
Een minimumbepaling geeft aan waar de werknemer ten minste recht op heeft. De werkgever mag (eventueel in samenspraak met de werknemer(s)) hiervan afwijken maar alleen als de werknemer erop vooruit gaat.

2. Standaardbepaling
Van dit beding mag helemaal niet worden afgeweken. Volgens art. 12 Wet CAO mag de werkgever helemaal niet afwijken van een standaardbepaling, ook niet als de werknemer daarmee instemt.

Indien in de CAO niet is bepaald welke bepalingen standaardbepalingen zijn en welke minimumbepalingen zijn, mag op grond van het gunstigheidsbeginsel er vanuit gegaan worden dat het om minimumbepalingen gaat.

In de CAO Bakkersbedrijf 2011-2012 staat nergens iets over standaard- of minimumbepalingen. Daarom kunnen we aannemen dat het gaat om minimumbepalingen.
Dat houdt concreet in dat je werkgever mag afwijken van wat er in de CAO staat, maar alleen als de werknemer daar voordeel van heeft. Elk artikel moet apart getoetst worden. Voorbeeld:

Je loon volgens de CAO is 1800 euro, plus 100 euro avondtoeslag en 100 euro overwerk toeslag. Totaal 2000 euro.
Je werkgever zegt: vanaf vandaag krijg je geen overwerktoeslag meer maar je avondtoeslag gaat omhoog naar 250 euro. Totaal 2050 euro.
Netto ga je hierop vooruit. Maar de CAO geeft je recht op een bepaald minimumbedrag aan overwerktoeslag. Hoewel je er netto dus 50 euro op vooruit gaat, is deze afspraak niet toegestaan omdat je er qua overwerktoeslag op achteruit gaat (en dat mag dus niet). Dit is bepaald in het arrest Boonen/Quicken van de Hoge Raad.

In jouw situatie:
Het besluit van je werkgever om iedereen standaard 13% toeslag te geven, is niet toegestaan als je er qua ochtend- en avondtoeslag op achteruit gaat. In de toeslagtabel van art. 2.6 van de CAO, staat namelijk dat er een avond- en ochtendtoeslag is van 34%.

Dat de werkgever de standaardtoeslag van 13% opheft en terug gaat naar het systeem van de CAO (34% in de ochtend en avond) is, volgens de CAO*, toegestaan.

Dat de werkgever de toeslagen niet uitbetaald bij ziekte is niet toegestaan. In art. 11.1 lid b staat namelijk:

Quote:
"b. Onder loon wordt hier verstaan: het gemiddelde functieloon met toeslagen, exclusief de overuren, dat in de aan de eerste ziektedag voorafgaande laatste 3 volledige maanden respectievelijk 3 volledige periodes van 4 weken is verdiend."

* Hier geldt een maar: In art. 27 lid 1 WOR (Wet Op de Ondernemingsraden) staat:

Quote:
De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van:

a. een regeling met betrekking tot een pensioenverzekering, een winstdelingsregeling of een spaarregeling;
b. een arbeids- en rusttijdenregeling of een vakantieregeling;
c. een belonings- of een functiewaarderingssysteem;
d. een regeling op het gebied van de arbeidsomstandigheden, het ziekteverzuim of het reintegratiebeleid;
e. een regeling op het gebied van het aanstellings-, ontslag- of bevorderingsbeleid;
f. een regeling op het gebied van de personeelsopleiding;
g. een regeling op het gebied van de personeelsbeoordeling;
h. een regeling op het gebied van het bedrijfsmaatschappelijk werk;
i. een regeling op het gebied van het werkoverleg;
j. een regeling op het gebied van de behandeling van klachten;
k. een regeling omtrent het verwerken van alsmede de bescherming van de persoonsgegevens van de in de onderneming werkzame personen;
l. een regeling inzake voorzieningen die gericht zijn op of geschikt zijn voor waarneming van of controle op aanwezigheid, gedrag of prestaties van de in de onderneming werkzame personen;

Elk bedrijf met meer dan 50 werknemers moet een ondernemingsraad (OR) hebben. De bakkerij waar je werkt ook. De directie had volgens art. 27 WOR dus instemming moeten hebben van de OR om het functiewaarderingssysteem te wijzigen.

Maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal zeker weet hoe de samenloop van art. 12 Wet CAO en art. 27 WOR precies werkt.

Mijn gevoel zegt dat de OR geen instemmingsrecht zou moeten toekomen als de ondernemer slechts aan de wet wil voldoen en daar maar één manier voor is.
Misschien kan iemand anders hier meer over zeggen.

In ieder geval kan je nog betere antwoorden krijgen als wet weten welke CAO van toepassing is en of je eventueel lid bent van een vakbond.

edit: @ ArieKanarie
M.i. kan loontoeslag niet gekwalificeerd worden als verkregen recht. Je krijgt er immers pas recht op in de toekomst (wanneer je werkt / ziek bent). Over de voorgaande periode kan uiteraard wel eventueel nagevorderd worden.
RutgerS

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor de reacties, ik kan er wat mee Cool

Ik weet niet wat de ondernemingsraad van het bedrijf te doen heeft gehad met de wijziging. Mijn 3 oudere collega's (die er al zeer lang werken, waaronder de ploegchef) weten niets van besprekingen die gehouden zijn, terwijl zij daar wel bij betrokken zouden moeten zijn. Mijn ploegchef heeft simpelweg van de financieel directeur te horen gekregen dat dit ging veranderen en hij kon er verder geen invloed op uitoefenen. Ik ga maandag uitzoeken of de ondernemingsraad er iets mee te maken heeft.

Het zou kunnen dat de directie de ondernemingsraad heeft verteld dat dit ten goede zou komen van het personeel. Maar in de praktijk proberen ze nu al te voorkomen dat er in de nacht en avond wordt gewerkt. Mijn afdeling heeft een voorstel gedaan om dus meer in de avond/nacht te gaan werken, maar dit is afgewezen door de financieel directeur. Blijven de werktijden zoals ze nu zijn, zullen we er allen tenminste 150 euro bruto per 4 weken toeslag op verliezen. Dit geld voor alle werknemers, ook zij die rouleren met ploegendiensten. Er is ook geen afbouw regeling.

Ik kreeg dus 13% toeslag bij aanname van mijn contract, nu zie ik in dat dat dus veel te laag is geweest. kan ik hier nog aanspraak op maken? Want, ik werk juist 3/4 van mijn uren in de avond en vaak 's nacht al sinds ik er werk.

EDIT: voor ons geldt voor zover ik weet gewoon de CAO bakkersbedrijf.

Laatst aangepast door RutgerS op za 02 jun 2012 13:43, in totaal 1 keer bewerkt
Guthman

Leeftijd: 33
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je nog aangeven welke CAO er van toepassing is en of je lid bent van een vakbond?
RutgerS

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2012 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Was nog vergeten, het is voor zover ik weet de CAO bakkersbedrijf. Ik ben zelf geen lid van de vakbond, toen ik hoorde van collega's dat dat 12 euro de maand koste leek me dat niet de moeite waard. Krijg ook vaak negatieve verhalen te horen over de hulp die vakbonden bieden.
RutgerS

BerichtGeplaatst: di 05 jun 2012 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat blijkt: ons bedrijf heeft geen ondernemingsraad, iedereen die erin zat is ermee gestopt paar jaar geleden Shocked
De directie heeft dus dit besluit genomen zonder enig overleg hebbend e ploegchefs me verteld...
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 06 jun 2012 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RutgerS schreef:
Wat blijkt: ons bedrijf heeft geen ondernemingsraad, iedereen die erin zat is ermee gestopt paar jaar geleden Shocked
De directie heeft dus dit besluit genomen zonder enig overleg hebbend e ploegchefs me verteld...

In dat geval zou ik de bedrijfscommissie in deze zaak betrekken om te bemiddelen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds