Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Testament aanvechten?Overleden nét voor maken van nieuw test
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sanora

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 1:19    Onderwerp: Testament aanvechten?Overleden nét voor maken van nieuw test Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven in het volgende:

Mijn pleegvader en pleegmoeder zijn onlangs kort na elkaar overleden.
Ik heb een broer. Die heeft hen bedonderd en is hen nog 40.000 schuldig. Zij wilden hem onterven.

Mijn pleegmoeder overleed eerst, en heeft voordat ze overleed een nieuw testament gemaakt: ze liet alles na aan haar echtgenoot (waarom ze het zo, en niet direct goed heeft gedaan , is ons een raadsel)

Echtgenoot (mijn pleegvader) was van plan om in september dit jaar, een nieuw testament te laten maken waarin zou staan dat ik en mijn kinderen alles zou erven
Hij heeft hier ook over gesproken met ons, een goede vriendin van hem, en met zijn broer en zijn zus.

Maar hij overleed begin mei plotseling.
Hij én zijn overleden vrouw (mijn pleegmoeder) zijn zeer, zeer duidelijk geweest in wat ze met de nalatenschap wilden.

Er is nog een oud testament van hem, toen alles nog goed was tussen mijn broer en mijn pleegouders, waarin nog staat dat ik en mijn broer elk de helft van de nalatenschap erven.

Maar niet alleen ik, ook de zus en broer van mijn pleegvader en zijn goede vriendin, weten wat zijn plannen waren.

Is het mogelijk om dit (oude) testament aan te vechten, kunnen de broer, zus, vriendin van de overledene hierbij getuigen?

Daarbij heeft zijn zus, een krabbeltje gevonden: hij was al bezig met aantekeningen voor een nieuw testament.

Alvast bedankt !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 2:40    Onderwerp: Re: Testament aanvechten?Overleden nét voor maken van nieuw test Reageer met quote Naar onder Naar boven

sanora schreef:
Er is nog een oud testament van hem, toen alles nog goed was tussen mijn broer en mijn pleegouders, waarin nog staat dat ik en mijn broer elk de helft van de nalatenschap erven.

Dit testament is kennelijk nooit herroepen, dus is het testament dat geldt.

Quote:
Maar niet alleen ik, ook de zus en broer van mijn pleegvader en zijn goede vriendin, weten wat zijn plannen waren.

Is het mogelijk om dit (oude) testament aan te vechten, kunnen de broer, zus, vriendin van de overledene hierbij getuigen?

Daarbij heeft zijn zus, een krabbeltje gevonden: hij was al bezig met aantekeningen voor een nieuw testament.

Nee, krabbeltjes helpen hier niet aan. Het testament bepaalt wat er gebeurt. Gebeurtenissen en verklaringen die later zijn voorgevallen en gedaan veranderen hier niets aan. Ook al staat voor 100% vast dat je vader niet meer achter zijn testament stond, en is het 100% zeker wat hij wel had gewild, dan nog geldt het testament.

(Krabbeltjes kunnen wel geldig zijn als daarin een legaat wordt gemaakt van "kleren, lijfstoebehoren en bepaalde lijfsieraden", of van "bepaalde tot de inboedel behoerende zaken en bepaalde boeken", en als het krabbeltje door de erflater geheel met de hand is geschreven, gedagtekend en ondertekend (art. 4:97 BW). Dit wordt een codicil genoemd. Daar zal het hier wel niet om gaan.)

Voor zover je broer je vader nog geld verschuldigd was, maakt die vordering deel uit van de erfenis: dat verschuldigde geld zal dus ook worden verdeeld over de erfgenamen.

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 10:57    Onderwerp: Nu: huis. Ieder de helft. Dat willen we niet. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarsch valt met dat verschuldigde bedrag niet veel te doen. Dit is allemaal onderhands gegaan. Daar zijn geen bewijzen van. Wel ook hier weer: getuigen.

Goed, daar is dus niks aan te doen

Nu het volgende:
Er is een huis in het buitenland. Nu ik weet dat het testament niet aan te vechten is, moet ik me voorbereiden op probleem dat hieruit gaat ontstaan. Mijn broer en ik zullen allebei de helft van dat huis hebben. Wel, dit gaat niet werken. Toen mijn pleegouders nog leefden, deed hij al alsof het huis van hem was. Hij wilde al zijn vrienden daar uitnodigen en er een camping van maken, op de lap grond, om geld te verdienen etc. Daar hebben mijn pleegouders een stok voor gestoken, waarop broer het contact verbrak. (beledigd)

Ik weet, dat als wij samen de helft van een huis hebben, wij niks te vertellen hebben. Hij gaat er toch mee doen wat hij wilt. Zonder overleg. Bovendien, zullen wij wel netjes geld in het huis steken voor het onderhoud, maar hij zal er geen cent in steken. Het is in het buitenland, dus hoe dat zit met een advocaat erbij als het misloopt op die manier, dat weet ik niet.
Dus ofwel: hij gaat met het huis dealen, ofwel wij. Maar samen gaat niet. Want dat zal een grote stressfactor worden. En daar passen we voor.

Wat zijn hierin de mogelijkheden?
Kun je tegen de notaris zeggen; zo gaan we er niet mee akkoord, het is of van hem of van ons. (of wij die hem voor de helft betalen of andersom)

Daarbij, het huis kan niet meer onderhouden worden aangezien het geld dat er is, nu gedeeld moet worden vanwege het oude testament(en zoals gezegd: wij steken het er wel in, maar hij niet)

Als wij zeggen: neem jij het huis maar, moet hij ons dan de helft betalen, hoe gaat dat?
sanora

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 11:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of moet ik hiervoor een nieuw topic aanmaken?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je bent nu mede-eigenaar van een onverdeelde boedel. Die moet worden verdeeld. Als er geen voorafgesproken verdeling is, kun je in onderling overleg ook een verdeling vaststellen.

Vergeet overigens ook niet in het betreffende land na te gaan of er een erfbelasting is verschuldigd over de waarde van het pand en of voorkoming van dubbele belasting moet worden geclaimd terzake van deze heffing.

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, in onderling overleg, ik heb er een hard hoofd in.

Kan hier iemand voor aangesteld worden, onder wiens toezicht afspraken gemaakt worden en op papier gezet?

Dit wordt een drama Crying or Very sad
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, in onderling overleg...
Mogelijk is er in het testament iets over opgenomen, anders wil de notaris wellicht behulpzaam zijn en wat aandringen op externe ondersteuning.

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2012 19:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Externe ondersteuning is zeker belangrijk. Hoewel ik betwijfel of mijn broer wel wil meewerken.

Bedankt
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds