|
Auteur |
Bericht |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 29 mei 2012 17:35 Onderwerp: Contractueel uitsluiten toegang overheidsrechter |
|
|
Ik weet dat het onder omstandigheden mogelijk is om de toegang tot de overheidsrechter contractueel uit te sluiten. Hiervoor is in ieder geval vereist dat dit vrijwillig en ondubbelzinning geschiedt. Dit heeft het EHRM herhaaldelijk uitgemaakt.
Ook de mogelijkheid van arbitrage als alternatieve wijze van geschilbeslechting (zie met name artikel 1022 Rv) wijst er op dat dit mogelijk dient te zijn.
Vaak wordt de toegang tot de overheidsrechter contractueel uitgesloten en wordt bijvoorbeeld een arbiter bevoegd verklaart om op te treden ingeval van geschillen.
Nu is mijn vraag, dat is mij nog niet duidelijk geworden uit de literatuur, of het mogelijk is om zowel de toegang tot de overheidsrechter als geschilbeslechter contractueel uit te sluiten en de toegang tot alle alternatieve geschilbeslechters?
Dus geen overheidsrechter, geen arbitrage, geen bindend advies, enzovoorts.
Ik hoor graag van jullie. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 9:55 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij dat, indien wat jij omschrijft mogelijk is, een beroep op 6:248 BW nog wel tot de mogelijkheden behoort.
Ik zie echter niet zo snel in waarom een der partijen elke vorm van "juridische toetsing" zou willen uitsluiten. Biedt een vaststellingsovereenkomst geen uitkomst? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
MartijnSUB
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 10:21 Onderwerp: |
|
|
Waar ik naar benieuwd ben is of het mogelijk is de toegang tot de rechter en alle andere alternatieve geschilbeslechters volledig uit te sluiten.
Afstand doen tot toegang tot de overheidsrechter is onder voorwaarden mogelijk. De Hoge Raad en het EHRM hebben dit erkend. Vaak geschied dit echter omdat een andere wijze van geschilbeslechting is bepaald.
Dit riep bij mij de vraag op of het mogelijk is om afstand te doen van alle mogelijke geschilbeslechters.
Vandaar.
De vraag kwam dus niet naar voren in de praktijk. Ik ben simpelweg erg benieuwd naar jullie visie hierop en eventuele literatuur en jurisprudentie over dit onderwerp. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 10:55 Onderwerp: |
|
|
MartijnSUB schreef: | Waar ik naar benieuwd ben is of het mogelijk is de toegang tot de rechter en alle andere alternatieve geschilbeslechters volledig uit te sluiten. |
Wat bedoel je daar precies mee? Kun je een voorbeeld geven van een formulering van een dergelijk beding? Wellicht kom je tot de conclusie dat wat je wilt een logische onmogelijkheid is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|