Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 12:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Welke mogelijkheid tegen nalatige, blunde computer service ?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bensen

Leeftijd: 84
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 12:50    Onderwerp: Welke mogelijkheid tegen nalatige, blunde computer service ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een computer service bedrijf aan huis laten komen voor verwijderen van verouderd anti-virus programma en het installeren van een nieuw programma.

ZZPer adviseert het betaald programma G Data (en na informatie vertelt hij dat hij daar een percentage op "vangt"). Ik betaal hem 50 euro.

Installatie mislukt, hij zou thuis uitzoeken wat er fout is, maar ik hoor niets van hem. Ik bel hem daarna nog 3 keer, hij maakt afspraken, zegt weer af, komt niet opdagen.

Uiteindelijk laat ik een ander bedrijf komen, die constateeert dat ik een Trojan heb, die de falende heer R. (Docuprof) dus over het hoofd zag en waardoor de zaak mislukte.

Ik heb mijn geld teruggevraagd. Hij stelt dat " Voor een afdoende beveiliging van een computer is een klant echter altijd zelf verantwoordelijk".

Ik heb hem een week gegeven om mijn geld terug te geven.

Kan ik hem juridisch aanpakken en zo ja: op welke manier? Geld is geen probleem. Ik wil alleen simpelweg niet belazerd worden.

Ik heb een journalistieke achtergrond, makkelijk bij een eventueel proces.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 13:58    Onderwerp: Anti-virus installatie mislukt Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Het blijft de vraag, of de aanwezigheid van het virus niet binnen uw risicosfeer valt.
Maar goed, voor ontbinding van de overeenkomst doet de toerekenbaarheid niet ter zake.

U zou de overeenkomst eerst nogmaals schriftelijk kunnen ontbinden (art. 6:265 io. 267 van het burgerlijk wetboek), hiervoor is eerst een schriftelijke aanmaning vereist als u dat nog niet (duidelijk) gedaan heeft (misschien kan de installateur het virus verwijderen en alsnog de software installeren).

In de brief geeft u de installateur een redeiljke termijn van twee weken waarbinnen hij de reeds betaalde kosten terug kan storten.

Voor een advocaat kunt u naar het Juridisch Loket gaan.

Concept brief:

Afzender:
Naam
Adres
Telefoon

Aan:
Naam bedrijf
Adres

Betreft: aanmaning tot nakoming/ ontbinding serviceovereenkomst

Plaats, datum

Geachte heer X,

Bij dit schrijven richt ik mij tot u wegens het volgende:
Op [datum] ben ik met u een overeenkomst aangegaan tot het installeren van anti-virussoftware [naam programma]. Ik heb daartoe de afgesproken prijs betaald van xx euro.
De installatie is echter mislukt vanwege een op mijn computer aanwezig virus (Trojan horse).

Graag zou ik u verzoeken, indien mogelijk, het virus te verwijderen en alsnog de anti-virussoftware te installeren.

Indien dit niet mogelijk is, is sprake van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst en ga ik bij dit schrijven over tot ontbinding van de overeenkomst (art. 6:265 Burgerlijk wetboek). Ik verzoek u dan de door mij betaalde kosten binnen een termijn van twee weken, vóór [datum] terug over te maken op rekeningnummer xxxxxxxx.

Hopelijk kan de zaak buiten rechte afgedaan worden. Indien dit niet het geval is, ben ik genoodzaakt een advocaat te raadplegen en in rechte ontbinding te vorderen. De kosten van een rechtzaak zijn voor rekening van de verliezende partij (art. 237 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering).

Ter bevordering van een goede ontvangst stuur ik u deze brief eenmaal aangetekend en eenmaal per gewone post.

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben, verblijf ik in afwachting van een reactie uwerzijds.

Hoogachtend,

Naam/handtekening

Met vriendelijke groet,

Marja
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 14:47    Onderwerp: Re: Welke mogelijkheid tegen nalatige, blunde computer service ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bensen schreef:

Uiteindelijk laat ik een ander bedrijf komen, die constateeert dat ik een Trojan heb, die de falende heer R. (Docuprof) dus over het hoofd zag en waardoor de zaak mislukte.

Heeft dit andere bedrijf het virus enkel geconstateerd of ook verwijderd en nieuwe software geïnstalleerd? Indien sprake is van het laatste heeft nakoming eisen immers geen zin.

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alziend Oog, het klopt helemaal: dat tweede bedrijf dat ik uiteindelijk inschakelde vond de Trojan Horse (dat bedrijf 1 niet wist te vinden waardoor installatie mislukte), bedrijf twee vond de indringer wel en installeerde daarop ook een nieuw anti-virus programma wat nu dus wel lukte.

Bedrijf 1 (Docuprof) weigert dus evenwel mijn betaalde geld terug te geven ondanks dat hun interventie mislukte en ze me daarna "mooi" lieten zitten.

(Vorige reageerder, mevrouw Verstralen, had mijn bericht niet goed
gelezen, toch jullie beiden mijn dank).

Kan ik naast de proceskosten ook de advocaatkosten claimen bij bedrijf 1 ?

Of gaat men in een dergelijk geval meteen naar een incassobureau?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bensen schreef:
Alziend Oog, het klopt helemaal: dat tweede bedrijf dat ik uiteindelijk inschakelde vond de Trojan Horse (dat bedrijf 1 niet wist te vinden waardoor installatie mislukte), bedrijf twee vond de indringer wel en installeerde daarop ook een nieuw anti-virus programma wat nu dus wel lukte.

Bedrijf 1 (Docuprof) weigert dus evenwel mijn betaalde geld terug te geven ondanks dat hun interventie mislukte en ze me daarna "mooi" lieten zitten.

(Vorige reageerder, mevrouw Verstralen, had mijn bericht niet goed
gelezen, toch jullie beiden mijn dank).

Of gaat men in een dergelijk geval meteen naar een incassobureau?

Naar een incassobureau kun je altijd gaan, maar die hebben dan ook geen enkele (juridische) status.

Naar een deurwaarder kun je gaan om de dagvaarding te laten bezorgen (betekenen) en vervolgens een vonnis te laten executeren.

Je geclaimde proceskosten omvatten ook de kosten voor juridische bijstand. Dit zijn niet de werkelijke kosten, maar een bedrag gebaseerd op de vordering en inschatting van de werkzaamheden door de rechter. De proceskosten vertegenwoordigen nagenoeg nooit een werkelijke shadevergoeding, m.a.w. het kost altijd meer dan je terugkrijgt.

Kijkend naar je schade van € 50, - is een gang naar de rechter echt geen optie! Zelfs als je ze ongeteld hebt liggen... (In dat geval wil wel even mijn eigen rekeningnummer PM-en).

Vervolgens dan je eerste vraag. Je zult je moeten afvragen wat precies de dienstverlening en/of het product is geweest waarvoor je hebt betaald.

Het lijkt mij niet redelijk dat de monteur pas betaald wordt als hij de computer weer aan de prata heeft gekregen, ongeacht in welke staat de computer zich bevond. Een monuteur kan van tevoren niet weten wat voor "rotzooi" er allemaal op een computer terecht is gekomen. Dan is € 50 voor én een computerprogramma én bepaalde verrichte werkzaamheden niet "duur betaald".

Alziend Oog

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bensen schreef:

Dat kan, al is dit meestal wel van de situatie afhankelijk. Indien u gebruik wil maken van een advocaat kunt u deze vraag beter aan hem/haar voorleggen voorafgaand aan een eventueel proces.

Toch zou ik nog graag van u willen weten of de schuldenaar, oftewel de tegenpartij, schriftelijk in gebreke heeft gesteld of enkel via de telefoon nakoming heeft geëist alvorens u een andere onderneming heeft ingeschakeld om het euvel te verhelpen.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop niet dat u een kantonrechter, advocaat, deurwaarder en/of incassobureau gaat lastigvallen met een vordering van vijftig euro.
bensen

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Dennis79, OK, geef je rek.nr. maar even door (en neem dan de klus ajb van me over, die 50,- is dan je extra bonus).

Ik betaalde de heer R. van Docuprof contant nadat hij had beloofd thuis te gaan bekijken wat er fout zou kunnen zijn, waarna hij op afstand (mijn computer besturend, ik weet niet hoe dit heet) alsnog de zaak zou oplossen. (Wat hij dus nooit deed).

Hallo Alziend Oog, ik heb de schuldenaar alleen nog per email en per telefoon in gebreke gesteld, dat zal ik nog doen aan de hand van passages uit het antwoord van Mevrouw Verstralen.

Hallo Regin. Ik begrijp even niet wat u bedoelt met uw "lastigvallen",
de genoemde lieden zullen toch gerenumereerd worden voor hun diensten? Hun aktiviteiten bij een vordering van 50 euro zullen toch gelijk zijn aan werkzaamheden bij een vordering van 5.000 euro ?

Reageerders weer veel dank voor jullie advies.
Alziend Oog

Alziend Oog

BerichtGeplaatst: di 29 mei 2012 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bensen schreef:
Hallo Alziend Oog, ik heb de schuldenaar alleen nog per email en per telefoon in gebreke gesteld, dat zal ik nog doen aan de hand van passages uit het antwoord van Mevrouw Verstralen.

Schriftelijke ingebrekestelling heeft mijns inziens geen nut meer, daar u de prestatie van de schuldenaar heeft laten verrichten door een andere partij. Hierdoor heeft u wellicht de mogelijkheid voor schuldenaar om nakoming te bewerkstelligen ontnomen, oftewel u werkt juridisch gezien niet mee aan de door u gewilde prestatie.

Als ik de tegenpartij was zou ik stellen dat u krachtens artikel 6:58 BW in schuldeisersverzuim bent geraakt. Indien dit het geval is verkeert de schuldenaar in overmacht en kan geen nakoming van de verbintenis en/of een schadevergoeding worden gevorderd en kan krachtens artikel 6:266 BW de verbintenis niet eens worden ontbonden. Ook kan krachtens artikel 6:61 lid 2 de schuldenaar niet in verzuim raken indien de schuldeiser in verzuim is. Dat lijkt me een leuke situatie.

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*

Ik had inderdaad niet begrepen dat de reparatie en installatie al door een ander bedrijf waren verricht. In dat geval zijn inderdaad volgens mij ingebrekestelling en ontbinding niet meer mogelijk en zult u de kosten zelf moeten dragen.

Als de installatie nog niet heeft plaatsgevonden, zijn ingebrekestelling en ontbinding nog wel mogelijk.

U kunt dan mijns inziens ook schadevergoeding vorderen van buitengerechtelijke kosten, art. 6:96c BW. Daaronder vallen advocaatkosten.

Met vriendelijke groet,

Marja
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*

Ik had inderdaad niet begrepen dat de reparatie en installatie al door een ander bedrijf waren verricht. In dat geval zijn inderdaad volgens mij ingebrekestelling en ontbinding niet meer mogelijk en zult u de kosten zelf moeten dragen.

Als de installatie nog niet heeft plaatsgevonden, zijn ingebrekestelling en ontbinding nog wel mogelijk.

U kunt dan mijns inziens ook schadevergoeding vorderen van buitengerechtelijke kosten, art. 6:96c BW. Daaronder vallen advocaatkosten.

Met vriendelijke groet,

Marja
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2012 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Excuses het moet zijn art. 6:96 lid 2 aanhef en onder c BW.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds