Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 23:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gedwongen stopzetten van uitkering?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RichardW.

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2012 5:58    Onderwerp: Gedwongen stopzetten van uitkering? Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste lezers,

Ik ontvang sinds 4/5 maanden een bijstandsuitkering. Ik ben opgeroepen om te gaan werken in een sociale werkplaats maar ik heb aan de werkcoach duidelijk gemaakt dat ik niet in staat was om te werken. Mijn coach was daar niet blij mee maar ik heb daarna ook verder niks meer gehoord van haar of het UWV.

Ik heb echter gesolliciteerd naar een baan en wil nu graag met een parttime contract gaan werken ( het ziet er naar uit dat ik aangenomen wordt) met uitzicht op een fulltime contract. Als dat mislukt wil ik een eigen bedrijf starten met behulp van het UWV , alleen ben ik een beetje huiverig om contact op te nemen met mijn coach of het UWV. De reden is dat ik zelf niet weet of zij weten dat ik nog een uitkering heb, en misschien besluiten om de uitkering stop te zetten zodra ik ze vertel van mijn plannen ( en dus dat ik nog een uitkering heb) , waardoor ik dus én de uitkering kwijt ben en als het tegenzit ook geen baan heb, of minstens alleen parttime, waarmee ik natuurlijk geen rekeningen kan betalen.

Ik zou graag een advies hierover willen horen !

Alvast bedankt.

vriendelijke groeten,

Richard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 mei 2012 8:14    Onderwerp: Gedwongen stopzetten van uitkering? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Ik ben in het geheel niet thuis in de Wet Werk en Bijstand en misschien begrijp ik uw vraag niet helemaal goed. Het lijkt me echter een positieve ontwikkeling dat u uitzicht hebt op werk en een vast contract. Het is mogelijk dat u daardoor boven de bijstandsnorm komt en de bijstand gestopt wordt, zoals het hoort.

Ook uw plannen een eigen bedrijf te starten met behulp van de UWV coach lijken me goed. Begrijpelijk dat u dan geen ander werk wilt aannemen.

Ik zou een en ander met de UWV coach bespreken, maar goed, zoals gezegd, weet ik niet echt waar ik het over heb.

Sterkte en met vriendelijke groet,

Marja
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 21 mei 2012 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer u een bijstandsuitkering ontvangt bent u aan een aantal verplichtingen verbonden, waaronder de sollicitatieplicht en de plicht om in te gaan op arbeidsmogelijkheden. Door de arbeidsmogelijkheid bij de sociale werkplaats te weigeren heeft u mogelijk niet aan uw verplichting voldaan, met nadruk op mogelijk want u geeft geen specifieke reden aan. Het is namelijk enkel toegestaan om u aan de verplichtingen te onttrekken indien er sprake is van medische of sociale redenen, maar omdat u zelf bent gaan solliciteren lijkt me hier geen sprake van.

Indien u niet aan uw verplichtingen voldoet bestaat inderdaad de mogelijkheid dat de uitkering wordt verlaagd of zelfs wordt beëindigd. Dit hangt echter af van de reden van uw weigering van de arbeidsmogelijkheid. Als u daadwerkelijk vanwege gegronde redenen de arbeidsmogelijkheid niet kon aannemen lijkt mij niets aan de hand, de andere situatie lijkt me duidelijk.

Houdt er overigens ook rekening mee dat bij het onterecht ontvangen van een bijstandsuitkering deze kan worden teruggevorderd en wanneer er sprake is van fraude er ook een boete kan worden opgelegd. Geen contact opnemen en alles laten voortduren kan dus ook consequenties hebben.

Trouwens, naast het stimuleren van solliciteren en weer aan het werk gaan wordt ook het starten van een eigen onderneming gestimuleerd, via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 22 mei 2012 16:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ook namens mij bedankt voor de aanvulling.

Met vriendelijke groet,

Marja
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds