Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
jeweettoch
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 10:32 Onderwerp: Onredelijke eisen hogeschool avans. |
|
|
Beste forumleden,
Ik heb een probleem met mijn hogeschool en het bevalt niet uit te praten met de arrogante mensen.
Mijn probleem betreft een taaltoets. Ik als eerste jaars student moet voldoen aan 60 studiepunten om op mijn opleiding te blijven. Inmiddels zitten we tegen de einde van de jaar en heb al mijn toetsen gehaald, behalve de taaltoets.
De probleem is dat de taaltoets 4 verschillende onderdelen heeft. 2x grammatica en spelling, 1x voorzetsels en 1x lidwoorden.
De eerste 3 zijn geen probleem (gehaald en of 1 fout te veel, dus geen probleem) echter struikel ik elke keer bij de lidwoorden. De opdracht bestaat uit 200 woorden waarbij je de of het ervoor moet zetten. De probleem is dat ik een buitenlandse ouders heb waardoor lidwoorden onjuist zijn geleerd en tot nu nooit zijn gecorrigeerd.
Ik begrijp dat er enkele regels zijn met betrekking tot welke lidwoord, maar er zijn gewoon simpelweg te veel uitzondering en ik mag er maar 10 fouten hebben.
De probleem is dat ik er steeds tegen aan loop, ik haal het gewoon niet, ik heb examencommissie gemaild en ik kreeg in enkele regel antwoord "Besluit
De examencommissie heeft op 19-4-12 je verzoek bekeken en is gekomen tot onderstaande uitspraak:
Jouw verzoek wordt afgewezen. Dat betekent dat jij de taaltoets met goed gevolg dient af te leggen om uiteindelijk de propedeuse te kunnen behalen.
Motivatie: Na onderzoek van de examencommissie is gebleken dat de opleiding een speciaal programma heeft voor studenten die moeite hebben met het bepalen van het juiste lidwoord. Wij adviseren je dan ook nogmaals contact op te nemen met [naam] om een taalprogramma op maat om te oefenen te bepalen."
Echter is die persoon een heel irritant vent en nogmaals heel arrogant. Hij houd vol dat ik alle basis woorden Nederlands uit mijn hoofd mag stampen. Dat zijn zo rond de 7.000 ik vind dit heel onredelijk, mede omdat er maar 1 studiepunt ervoor staat ingedeeld en dat is z'n 30 uur, je kan je denken om 7.000 woorden uit je hoofd te leren wel iets meer bezig bent dan 30 uur.
Nou zal in praktijk van de 7.000 de helft overblijven na het wegfilteren met alle bestaande regels. Blijft er toch 3.500 over die je uit je hoofd moet leren.
De school wilt er niks van weten, ik moet het maar zelf uitzoeken. Dus want zijn mijn kansen bij de (bestuurs?)rechter?
Quote: |
Om mijn probleem te verduidelijken zal ik eerst iets over mezelf vertellen. Ik ben een 20 jarige jongen die in Nederland is geboren, maar zo goed als volledig is opgevoed in een Turkssprekende familie. Ik heb altijd mijn best gedaan om op redelijk taalniveau te blijven en tot nu toe ging het ook goed. Want als er grammatica regels zijn, zijn ze ook te leren vind ik nog steeds.
De probleem doet zich voor bij de taaltoets. Er zijn 4 onderdelen van de taaltoets waarbij ik het eerste deel al heb behaald. Het tweede deel had ik bijna gehaald op 2 fouten te veel (is ook nog te doen) maar het daadwerkelijke probleem doet zich voor bij de lidwoorden. Ik ben niet in staat om de juiste lidwoorden te gebruiken omdat mij dit thuis nooit goed geleerd is. Mijn vrienden corrigeren mij duizend keer en toch maak ik dezelfde fouten (steeds minder maar gaat moeizaam). Maar van de 200 vragen maar 10 fout hebben is zo goed als onmogelijk voor mij.
Ik heb gemiddeld zo'n 80 fouten en krijg dit niet omlaag. Ik heb het met [naam] erover gehad en hij vertelde me dat ik bij alle basiswoorden van het Nederlands een lidwoord mag invullen (z'n 7000 woorden ]en diegene die ik fout heb, uit mijn hoofd mag gaan stampen. Echter is dit onbegonnen werk, dit omdat ik ten eerste de woorden waarbij ik ene keer "het" invul, vul ik een andere keer "de" in. Ik hoor namelijk het verschil tussen "de emotie"of "het emotie" niet. Ten tweede de gehele taaltoets is maar 1 ETCS. Dat houd in dat je er ongeveer 30 uur voor nodig hebt. Om 2100 woorden (30% van 7000 woorden) uit mijn hoofd te leren, heb ik meer dan 30 uur nodig. Ik heb het tienvoud ervan nodig. Het is buiten proportioneel. Ten derde werkt het programma voor geen meter. Het loopt elke 5 minuten wel vast of je krijgt een melding waarna de website crasht en alles opnieuw mag maken. Dit geld niet alleen voor de oefentoetsen, want bij de echte toets is het bij mij ook al drie keer voorgekomen. Hierna is het dan helaas pindakaas tot je volgende herkansing.
Het systeem/ De website werkt gewoon niet, maar toch word je er helemaal mee dood gegooid. Je kunt je wel voorstellen wanneer je 180 woorden van de 200 woorden invult en je word weggeroepen, waarna je na ongeveer 10 minuten terugkomt, de rest invult en verstuurd , het frustrerend is om alleen een error melding van de avans site te krijgen en alles opnieuw mag invullen. Dit is niks meer dan de grootste killer van motivatie.
Dit is inmiddels mijn derde HBO studie, waarvan ik bij de andere twee ook een taaltoets moest ondergaan. Alleen daar bleef het bij spelling en grammatica. Omdat de rest je eigen verantwoordelijkheid is. De taaltoets bestond uit 10 vragen met d en t , 10 vragen over de juiste tijd en een betoog schrijven. Op het avans, 200 lidwoorden, 100 juiste voorzetsels, 2x 50 spelling. Het is dan wel te begrijpen als je 200 lidwoorden moet invullen, elke keer naar beneden moet scrollen, vakje kiezen , beneden scrollen en na 40 minuten pas bij lidwoord 80 bent. Het is niet alleen tijdrovend maar het nodigt je überhaupt niet uit om te oefenen, het is gewoon te veel. Stel bijvoorbeeld je vraagt 20 lidwoorden, waarbij je ze allemaal kan herleiden aan regels (verkleinwoorden, namen van landen en namen van sporten), dan ben je zeer zeker sneller gemotiveerd om het vaker te oefenen. Maar een ander bijkomend voordeel is, dat het ook haalbaar wordt gemaakt voor (buitenlandse) student die in een andere taal dan het Nederlands zijn opgegroeid/ opgevoed.
De taaltoets van mijn vorige opleiding was op het Fontys en daarvoor op het Avans (integrale veiligheid) opleiding hadden ze geen taaltoets. Daarom verwacht ik wel meer dan een antwoord van "Ja het is een niveau en alle hbo studenten moeten zich eraan houden". Ik heb geïnformeerd bij vrienden die nu in het eerste jaar zitten[ ook op het Avans in Den Bosch] en die hoeven geen taaltoets te maken. Als het zo noodzakelijk om het taalniveau van alle studenten te testen, waarom wordt er dan onderscheid gemaakt in academies? Waarom hoeven mensen die vanaf het mbo doorstromen naar het tweede jaar MWD geen taaltoets te maken? Taal is heel belangrijk. Een sollicitatiebrief met taalfouten is een no go. Ik ben me hier terdege van bewust en ik werk continue aan mijn taalniveau. Ook al zou de opleiding mij hier niet erom vragen, ik zou blijven oefenen omdat ik het liefst niks anders dan correct Nederlands spreek.
Voordat ik begon met deze studie heb ik me aangemeld voor bijlessen Nederlands bij een privé-docent. Ik heb het aan mijn bijles docent gevraagd hoe ik de lidwoorden het beste zou kunnen leren en die vertelde me dat het nu te laat was om nog alle lidwoorden correct toe te kunnen passen. Er zijn regels, maar er zijn te veel uitzonderingen. Hij wist niet waar hij moest beginnen en behalve zijn sarcastische opmerking ‘’Ga heel het woordenboek maar uit je hoofd leren!’’, heeft hij me niets mee kunnen geven. Ik heb ook contact gehad met mijn middelbare school docent die me het vak Nederlands gaf. Ze wisten dat ik lidwoorden en dit/deze fout toepaste, maar dat het onbegonnen werk was om me toen daarmee lastig te vallen. Het zou gewoon te veel tijd kosten en onhaalbaar zijn
Tot nu toe, heb ik op deze opleiding geen enkel onvoldoende gehaald. Al mijn cijfers zijn 7,9 of hoger en nu kan ik mijn studie wel vaarwel gaan zeggen omdat ik niet goed ben met lidwoorden? Deze ‘’handicap’ heb ik bij al mijn verslagen simpel gecorrigeerd, dankzij de spellingscontrole en google. Verder wordt juist op mijn opleiding verteld dat je als sociaal agoog tussen de werelden speelt van regels (bureaucratie, wat een geweldig ding) en de cliënt. Vindt u dat de cliënt 2100 woorden uit zijn hoofd moet leren, terwijl hij ook stage activiteiten moet organiseren, stage opdrachten moet maken, huiswerk moet maken, studeren en er moet ook nog eens spreekwoordelijk brood op de plank komen. Inmiddels zou ik mijn studie niet kunnen bekostigen zonder werk. Iedereen heeft ook liefde nodig, dus de 1-2 uur die ik overhoud na mijn dagelijkse taken, zou ik niet aan mijn sociale leven mogen spenderen, maar zou ik goed moeten benutten om lidwoorden te leren. Ik bedoel het is doodnormaal dat een allochtoon een toetsonderdeel (A) wel haalt, maar vele autochtonen hier nog last mee hebben. Het is maar een voorbeeld van mijn motivatie waartoe ik in staat ben als ik iets ECHT wil. Ik wil dolgraag juiste lidwoorden toepassen maar het lukt meniet. Naja, zonder de mogelijkheid om bij twijfel op te zoeken.
Ik begrijp nogmaals de ernst om de taal te beheersen, zeker voor een toekomstige sociaal agoog. Maar ik heb gewoon meer tijd nodig om mijn taal op niveau te brengen. De stress om hierdoor mijn P niet te halen is zo groot, dat ik steeds angstiger word dan dat ik zelfverzekerder word. U kunt zich vast voorstellen dat ik na mijn 3e studie, die ik door verschillende oorzaken niet heb kunnen doorzetten, ik er nu voor zal gaan! Want ik heb nu eindelijk een studie gevonden die bij me past en waar ik ontzettend goede cijfers haal! Zou ik deze opleiding die zo goed bij me past, moeten verlaten omdat ik mijn lidwoorden niet beheers? Ik vond het erg knap van mijzelf, door de nieuwe bezuinigen heen, dat ik toch bereid was om 3.000 euro extra te investeren om vervolgens keihard op mijn bek te gaan wegens de lidwoorden.
Ik werk aan mijn Nederlands, dat doe ik al vanaf ik de tijd dat ik me bewust werd van deze taal. Maar het is gewoon te zwaar belastend qua uren om het er op tijd ingestampt te krijgen. Ik ben echt bereid om 2100 woorden te leren, maar heb hier zeker meer dan 1 jaar voor nodig om dit ook echt voor elkaar te krijgen.
Bij de andere toetsonderdelen komt het ook vaak voor dat ik dingen fout doe. Dat zijn fouten waar ik gewoon niet voor kan leren. Je moet het maar weten, maar als je het maar moet weten, hoe kan ik me er dan op voorbereiden? Wanneer mijn antwoord ‘’bewindslui’’ fout is, krijg ik de melding dat ik het in het officiële spellingsboek moet lezen en hier staat dan weer dat er geen regels voor zijn, dus dat ik het maar in een woordenboek moet opzoeken! Hoe wil ik mezelf hiervoor trainen? Mag ik een woordenboek gebruiken tijdens de taaltoets?
Er zitten veel haken en ogen bij deze taaltoetsen. Behalve dat het programma vaak crasht en je alles opnieuw mag invullen (behalve tijdens de echte toets, dan is je kans verspild), worden er ook nog dingen gevraagd waar je simpel weg niet voor kunt leren. Ik heb de oefentoets ingevuld waarbij ik alle websites open had staan, die tips gaven voor de correcte lidwoorden. Ik was 2-3 uur bezig om toch 45 fouten te hebben. Hierdoor heb ik begrepen dat als ik alle regels uit mijn hoofd zou leren, dan zou ik het toch niet kunnen behalen.
Ik hoop op uw begrip en ik zou u graag willen verzoeken om dit onderdeel (deel D van de taaltoets) niet te laten meetellen bij het behalen van mijn Propedeuse. De andere onderdelen zijn te leren, want er zijn regels voor en dus is het ook haalbaar. Maar voor de lidwoorden is het voor mij ECHT onbegonnen werk. Ik vind deze opleiding geweldig en wil het ook echt halen, kunt u mij hier alsjeblieft bij helpen door me een kans te geven?
Met vriendelijke groet |
Hulp is erg gewenst! |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 12:39 Onderwerp: |
|
|
Je vergeet te vermelden wat voor studie je doet. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 14:04 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp je punt niet.
De opleidingsinstelling heeft de vrijheid om zelf in bepaalde mate eisen te stellen aan het niveau van studenten. In de vorm van een taaltoets hebben zij dat ook gedaan.
De opleiding biedt ook nog een speciaal traject voor studenten die meer moeite hebben met de taal. Dat jij niet kan opschieten met de leraar of het niet eens bent met zijn lesmethoden: such is life.
Dat je leven zo moeilijk is en dat je het zo druk hebt is geen argument. Je bent echt niet zielig en je bent echt niet de enige die meer moeite moet doen dan gemiddeld. |
|
|
|
 |
jeweettoch
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 15:15 Onderwerp: |
|
|
Studie moet niet uitmaken, inmiddels de taalniveau die ze eisen is hbo niveau, dat zouden alle studenten moet aan voldoen.
De probleem is dat dit speciale traject midden in mijn lessen worden geroosterd dus in andere woorden er gewoonweg niet naar toe kan gaan. Aparte afspraak gemaakt en ik mag 3.500 woorden uit me hoofd leren.
Ik vind dit onredelijk, 3.500 woorden leren gaat ontzettend veel tijd in beslag nemen. Het is niet "klein beetje meer moeite doen". Ik heb de andere 3 taaltoets onderdelen gehaald maar om simpelweg 3.500 uit me hoofd te stampen is onredelijk. |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 15:54 Onderwerp: |
|
|
Je moet me even helpen met twee verschillen: haal je studie niet door deze taaltoest of haal je propordeuse niet door deze taaltoest?
Indien, zoals jezelf al aangaf, je eerste jaars student bent is er natuurlijk nog geen hoop verloren omdat er dan nog twee herkansingen volgen en in het derde jaar (indien je dan nog door zou mogen) nog twee. Ik begrijp wel dat jij je in deze onzekere situatie niet makkelijk voelt de komende studiejaren.
Begrijp wel dat er tegen een beslissing van een bestuursorgaan alleen binnen 6 weken beroep openstaat bij de bestuursrechter (art. 6:7 Awb). Daarnaast vraag ik me af of je zelf al juridsche gronden hebt bedacht, want zover snap ik je verhaal voorkomen alleen is er voor iedere opleiding een taaltoest. Alhoewel deze volgens jou buiten proportie staat vergeleken met de andere taaltoetsen. Daarnaast zou ik goed nadenken over andere mogelijkheden dan een langdurig en slopend beroep bij de bestuursrechter. Is er geen decaan beschikbaar, iemand binnen de school die jou kan helpen met je probleem, en wat zegt je studiebegeleider, ook zoiemand die jou behoord te helpen? Of is dat niet van toepassing bij de school waar je studeert? |
|
|
|
 |
Hyzo
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 15:56 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Je moet me even helpen met twee verschillen: haal je studie niet door deze taaltoest of haal je propordeuse niet door deze taaltoest? |
Correctie: propedeuse |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 18:11 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Hyzo schreef: | Je moet me even helpen met twee verschillen: haal je studie niet door deze taaltoest of haal je propordeuse niet door deze taaltoest? |
En misschien ook: toets? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 18:39 Onderwerp: |
|
|
jeweettoch schreef: | Studie moet niet uitmaken, inmiddels de taalniveau die ze eisen is hbo niveau, dat zouden alle studenten moet aan voldoen.
De probleem is dat dit speciale traject midden in mijn lessen worden geroosterd dus in andere woorden er gewoonweg niet naar toe kan gaan. Aparte afspraak gemaakt en ik mag 3.500 woorden uit me hoofd leren.
Ik vind dit onredelijk, 3.500 woorden leren gaat ontzettend veel tijd in beslag nemen. Het is niet "klein beetje meer moeite doen". Ik heb de andere 3 taaltoets onderdelen gehaald maar om simpelweg 3.500 uit me hoofd te stampen is onredelijk. |
Zoals ik het begrijp probeert die "irritante vent" je ook alleen maar te helpen met het halen van de toets? Dat je die toets moet halen volgt uit de beslissing van de examencommissie. Daar kan die man verder ook niets aan doen.
Dat het maar om 1 studiepunt gaat is ook geen argument. Eigenlijk gaat het hier meer om een toelatingseis, waar eigenlijk helemaal geen studiepunten mee zouden mogen worden verdiend. Dat het eisen van HAVO of VWO tegenwoordig niet meer volstaat, is het gevolg van het falend middelbaar onderwijs. "Vroeger" bestonden bij mijn weten zulke taaltoetsen in het hoger onderwijs helemaal niet voor studenten met een diploma van een Nederlandse middelbare school.
Afhankelijk van de opleiding waar het om gaat (rechten?) kan het volledig beheersen van de Nederlandse taal later een voorwaarde zijn om ergens te worden aangenomen. Het is dus ook echt belangrijk dat je hier werk van maakt.
Maar goed, gelukkig heb je alleen een probleem met de lidwoorden. Als dat het enige probleem is (waar je aan werkt), en je de studie eigenlijk met gemak aankunt, dan zou ik het wel redelijk vinden als er in goed overleg naar een reële oplossing zou worden gezocht.
Heeft de examencommissie je al gehoord, ook om zelf een idee te krijgen in welke mate je het Nederlands beheerst?
Als ik jou was zou ik in ieder geval tijdig schriftelijk bezwaar aantekenen (of misschien heet het administratief beroep in dit geval). Controleer goed wat de termijn hiervoor is. Meestal is de bezwaartermijn 6 weken, maar voor onderwijszaken geldt volgens mij soms een kortere termijn.
ALS de termijn 4 weken is, dan loopt de termijn volgens mij vandaag af (eigenlijk gisteren, maar gisteren telt denk ik als feestdag). Dat betekent dat je bezwaarschrift vandaag om uiterlijk 23:59 binnen moet zijn. Fax is normaal gesproken OK, e-mail waarschijnlijk ook wel (misschien formeel niet, maar je hoort dan de kans te krijgen het gebrek te herstellen). Je kunt eventueel volstaan met een briefje "ik teken hierbij bezwaar aan, de motivering volgt". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Hyzo
|
Geplaatst: vr 18 mei 2012 18:56 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Hyzo schreef: | Hyzo schreef: | Je moet me even helpen met twee verschillen: haal je studie niet door deze taaltoest of haal je propordeuse niet door deze taaltoest? |
En misschien ook: toets? |
Kennelijke schrijffout . In dit onderdeel van het forum kan ik mijn tekst niet wijzigen na het gepost te hebben. Nogal vervelend omdat ik snel typ en daardoor meestal onlogische zinnen uit voorkomen. |
|
|
|
 |
jeweettoch
|
Geplaatst: za 19 mei 2012 9:29 Onderwerp: |
|
|
Ik heb gisteren bezwaar ingediend (mocht binnen 6 weken). Het is niet dat ik niet wil halen maar 3.500 woorden uit me hoofd stampen zit er gewoon niet in. Ik heb de examencommissie voorgesteld om een lidwoorden toets te maken waar alleen woorden gevraagd worden die je kan herleiden aan de regels. Zodat het een haalbare toets word voor buitenlandse studenten.
Ik ga niet in een slachtoffer rol kruipen van "oh ik ben buitenlander ik zou maar gewoon vrijstelling moeten krijgen" nee ik heb 3-4 suggesties gegeven maar daar reageren ze nog niet eens op. De andere delen van de taaltoets heb ik wel gehaald waar sommige Nederlandse studenten nog problemen mee ondervinden.
Als er iets te leren is, wil ik dat best doen, maar 3.500 woorden vind ik gewoon onredelijk en onmenselijk. Ik snap gewoon niet dat ze het durven voor te stellen.
Ik zit in mijn eerste jaar voor mijn propedeuse. Maar je begrijpt dat ik niet wil riskeren om uit mijn studie gekickt te worden, alleen voor een lidwoorden toets. Het is iets dat alle Nederlanders gewoon kan, maar ik hoor en voel de verschil niet. Het is niks meer dan buitenlandse studenten pesten. Het is algemeen bekend dat Nederlandse studenten geen problemen hebben met lidwoorden.
Ze toetsen geen taalbeheersing. Ze toetsen lidwoorden, alhoewel lidwoorden onderdeel van de taal is, kan ik dit altijd in verslagen corrigeren met word. ( er wordt immers al een gecontroleerd in verslagen, meer dan 2 fouten op een pagina = afgekeurd/onvoldoende ). |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 mei 2012 9:14 Onderwerp: |
|
|
3500 woorden stampen zou ik ook geen zin in hebben, maar ik zou het meer zien als een investering in jezelf ipv een flauwe verplichting. Als jij namelijk sollicitatiebrieven gaat schrijven waarin je het hebt over 'de probleem' en 'de taalniveau' (één van je eerste posts) dan zijn er genoeg bedrijven en hele werkgebieden waar je brief direct naar de stapel niet aannemen gaat.
Dat je het vak dan misschien dit jaar niet haalt is vervelend. Maar je kunt neem ik aan wel gewoon door met je opleiding en dan kun je het volgend jaar nog een keer proberen. Dus dan heb je al een jaar extra om 3500 woorden te leren.
Je hebt nou eenmaal een taalachterstand (ook al kun je daar niets aan doen) en het is aan jezelf om die weg te werken, dat kan niemand voor je doen. Dat de hogeschool je daar bij wil helpen vind ik al erg vriendelijk, aangezien je eigenlijk het taalniveau al zou moeten hebben op het moment dat je je daar inschrijft. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 22 mei 2012 18:54 Onderwerp: |
|
|
jeweettoch schreef: | Studie moet niet uitmaken, inmiddels de taalniveau die ze eisen is hbo niveau, dat zouden alle studenten moet aan voldoen.
Je gebrekkige taalkennis geeft anders genoeg reden om inspanningen te verlangen je wat meer te verdiepen in het Nederlands. Je hebt er ook iets aan buiten je opleiding, als je bijvoorbeeld wilt solliciteren. Niets is immers zo irritant als een CV vol 'taalvaudten'.
En denk niet dat het een HBO-typisch iets is, bij Rechtsgeleerdheid in Utrecht kunnen d- en t-fouten je zo een onvoldoende opleveren. En terecht. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
|
Geplaatst: di 22 mei 2012 19:01 Onderwerp: |
|
|
jeweettoch schreef: | Ik heb gisteren bezwaar ingediend (mocht binnen 6 weken). Het is niet dat ik niet wil halen maar 3.500 woorden uit me hoofd stampen zit er gewoon niet in. Ik heb de examencommissie voorgesteld om een lidwoorden toets te maken waar alleen woorden gevraagd worden die je kan herleiden aan de regels. Zodat het een haalbare toets word voor buitenlandse studenten.
Ik ga niet in een slachtoffer rol kruipen van "oh ik ben buitenlander ik zou maar gewoon vrijstelling moeten krijgen" |
Toch doe je dat. Je volgt als (aangenomen) Nederlander een Nederlandse opleiding aan een Nederlands instituut, met het oog op een baan in Nederland. Dat je dan ook de Nederlandse taal dient te beheersen is wel het minste dat verwacht kan worden. Ook van 'buitenlanders'. En zeker als je, zoals ik vermoed, een PABO-, Communicatiewetenschappen- of Journalistiek-opleiding volgt. En al helemaal als je hier al 18-20 jaar wonen, dan doe je maar meer je best door bijvoorbeeld Nederlandse literatuur en kranten te lezen. Anders ben je geen enkel HBO- of WO-diploma waardig.
En voor je de racisme-kaart gaat spelen, ik ben zelf ook allochtoon. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
dr.dunno
|
Geplaatst: di 22 mei 2012 19:02 Onderwerp: |
|
|
wonen => woont. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|