Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 19:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Werken boven je contract uren
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bellenbellen

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 23:00    Onderwerp: Werken boven je contract uren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel je hebt een contract van 15 uur. Maar je werkt altijd 25 uur bij je werkgever. Ik heb geleerd dat wanneer je meer dan 3 maanden achtereen volgens meer uren hebt gemaakt dan je arbeidsovereenkomst aangeeft, je deze uren er automatisch bij krijgt?

Is dit nog steeds zo? En zo ja, welke wettekst kun je dit vinden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Burgerlijk Wetboek Boek 7 Titel 10 (Arbeidsovereenkomst)
Quote:
Artikel 610a
Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst.

Artikel 610b
Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.

Als je gedurende drie maanden meer werkt dan in je arbeidsovereenkomst is afgesproken, krijg je de extra uren er niet 'automatisch bij'. Het levert wel een rechtsvermoeden op, zoals je kunt lezen in de artikelen hierboven. Dat betekent dat in een procedure tegen je werkgever wordt vermoed dat er is afgesproken dat je 25 uur werkt. Je werkgever kan dat vermoeden proberen te ontkrachten.
bellenbellen

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het opzoeken voor mij. Volgens het re-integratie bureau ging het om zogenaamde 0 uren contract waarbij dit niet meer zou gelden.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 14 mei 2012 15:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bellenbellen schreef:
Bedankt voor het opzoeken voor mij. Volgens het re-integratie bureau ging het om zogenaamde 0 uren contract waarbij dit niet meer zou gelden.

Ik zou bijna geneigd zijn te zeggen dat het juist bij nul-urencontracten te gelden heeft, waar stelselmatig veel (meer) gewerkt wordt per week.

Essentieel is wel in hoeverre die X aantal uur per week stelselmatig werd gewerkt, of dat er sprake was behoorlijke schommelingen.

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2013 12:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit een beetje in een zelfde soort situatie als hierboven geschetst, maar met een kleine toevoeging.
Ik heb een contract voor 12 uur in de week, maar ik werk consequent (al ruim 5 maanden) ruim het dubbele hiervan. Hierdoor zou het rechtsvermoeden bestaan dat ik meer uren werk dan in mijn contract is overeen gekomen. Het probleem is echter dat het werk seizoensgebonden is. Hierdoor zou de werkgever het kunnen weerleggen.

Na hoeveel maanden is er geen sprake meer van seizoensgebonden werk? Met andere woorden, wanneer kan een werkgever niet meer met argument komen dat je meer uren draait door het seizoensmatige werk om je een groter contract te ontzeggen?
Is er jurisprudentie of iemand die meer licht kan schijnen op deze kwestie?
cecilekoenig

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: vr 01 nov 2013 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het echt seizoenswerk wordt het lastig, de werkgever kan dit inderdaad als argument gebruiken om het vermoeden te weerleggen. Het vermoeden is vooral inroepbaar als je structureel meer uren maakt dan je contract. Als je de ene helft van het jaar heel veel werkt en de andere helft van het jaar veel minder dan zal er nooit een structureel patroon ontstaan. Hoeveel werk je in de "rustigere" periode? Is het daadwerkelijk dan rustiger of gebruikt de werkgever het seizoenswerk alleen als smoes?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 04 nov 2013 11:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 7:610b BW spreekt van drie maanden als referteperiode, maar ik denk dat er nergens in het Nederlands recht een concreet genoemde periode zo weinig houvast biedt als de genoemde periode in dit artikel.

In de jurisprudentie is duidelijk geworden dat zowel kortere als langere periodes gebruikt dienen te worden als referteperiode. Tevens bestaan er relatief veel "creatieve" manieren om de stelselmatigheid dan wel onregelmatigheid alsnog aan te tonen.

Als het werk dat jij doet, gedaan wordt ten behoeve van een werkgever die inderdaad seizoensinvloeden ondervindt, bijvoorbeeld een pretpark, tuinder, etc., dan zal hij daarvoor gehoor vinden bij de kantonrechter. Ik geef je in dat geval weinig kans.

Leeftijd: 48

BerichtGeplaatst: wo 13 nov 2013 2:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap dat het een lastig geval is ja. Mag ik wel aannemen dat als ik voor een periode van 1 jaar gemiddeld substantieel meer werk, er een rechtsvermoeden bestaat dat ik meer uren werk dan wat mijn contract aangeeft? In mijn ogen worden de seizoensinvloeden dan opgeheven. Mee eens?
In dat geval, wanneer is er sprake van substantieel meer werken? Als ik gemiddeld gezien een x aantal uur meer werk, of is dit een percentage?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds