|
Auteur |
Bericht |
studiemiep
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 11 mei 2012 15:43 Onderwerp: "geschil"universiteit over langstudeer boete |
|
|
Beste,
Ik heb uiteraard ook zelf ook al zitten zoeken en de verschillende wetsvoorstellen zitten na pluizen omtrend dit onderwerp.
Het zit als volgt, ik heb in 2006, mijn BSc gehaald vervolgens in 2008 en in 2010 een MSc.
Ik ben per collegejaar 2010-2011 aan een schakel opleiding begonnen (12 ECTS) om toe gelaten te kunnen worden tot 2 jarige MSc opleiding numero 3.
Ik heb de 12 ECTS in 1x gehaald (vakken werden wel wat in Maart-Mei gegeven dus kon niet eerder overgeschreven worden) echter ben nog ditzelfde studie jaar (2010-2011) overgeschreven naar de MSc opleiding.
Ik heb van de universiteit in Jan 2011 jaar op papier gekregen dat ik tm 1 September 2013 te tijd heb om tegen instellingscollegegeld 1 (= toevallig gelijk aan het wettelijk collegegeld a 17 nog wattes) om te opleiding af te maken
Nu zegt de universiteit dat ik volgens de wet langstudeerder ben en dus die 3000 extra moet betalen.
Volgens mijn mening val je alleen onder de wet langstudeerder als je onder het kopje wettelijkcollege geld valt. (daarvan ik niet onder want heb al een BSc/MSc graad) maar ik val onder het instellings college geld.
In een verduidelijking van het wetsvoorstel staat
De aanpassing van de collegegeldsystematiek betreft zoals gemeld alle studenten die het
wettelijke collegegeld verschuldigd zijn. De maatregel ‘langstudeerders’ heeft dus geen
gevolgen voor studenten die het instellingscollegegeld betalen, zoals studenten die al een
opleiding in het hoger onderwijs hebben afgerond en een tweede bachelor of
masteropleiding volgen.
Is er iemand die mij hiermee kan helpen?
(de uni doet moeilijk en zegt dat ik volgens de wetlangstudeerder ben, terwijl ik al mijn voorgaande opleidingen al heb afgerond en met deze nominaal loop! dus geen vertraging oid). Als ik vertraging zou hebben dan is het uiteraard terecht.
Alvast heel erg bedankt (een wanhopige student...) even bijna 5000 euro dokken is ontzettend veel namelijk |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 25 mei 2012 20:29 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je een goed punt hebt wat betreft koppeling van de langstudeerdersboete aan het wettelijk collegegeld en niet het instellingscollegegeld van welke hoogte dan ook. Het is een prikkel van de overheid om studenten die op kosten van de overheid studeren sneller af te laten studeren; bij instellingscollegegeld is per definitie sprake van studeren voor eigen (of andermans, anders dan die van de overheid) kosten. Je betaalt nu ook instellingscollegegeld. Zorg in ieder geval dat je tijdig bezwaar/beroep aantekent als je hier een punt van wilt maken, desnoods onder nadere motivering van gronden om de termijn te redden. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|