Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:01
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

verschil hypotheekadvies en Hypotheek offerte
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ron-2

Leeftijd: 68
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012 18:06    Onderwerp: verschil hypotheekadvies en Hypotheek offerte Reageer met quote Naar onder Naar boven

hier ligt een : hypotheekadvies van een bank. "naar aanleiding van de met u gevoerde bespreking hebben we het genoegen u een hypotheekadvies te kunnen verstrekken. In de bijlage treft u deze aan."
Alle naam en inkomens gegevens zijn vermeld.
Ook is het adres in het gesprek genoemd (blijkt nu niet in het schrijven te staan)
een paar dagen na dit advies is telefonisch akkoord gegeven. Weer enkele dagen later is door ons gevraagd of de eerste geldstorting wel op tijd zou worden gestort. Nu komt men ineens met de opmerking dat men nog toestenmming moet hebben van collega's van de bank. en vandaag kwam een berichtje dat het niet akkoord was. Het zou ook nog geen offerte zijn. Hoe moeten wij dat nu weten?
Kan dat zo maar?
Wie weet hoe dat zit? want de koop is inmiddels reeds getekend.
men eindigt nog even met de opmerking "dat er dan te vroeg is gekocht" . Maar wij begrepen dat dat bericht een rechtskracht zou hebben in de vorm van een niet vrijblijvende aanbod van de bank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012 19:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zal afhangen van hoe één en ander precies is geformuleerd.

BerichtGeplaatst: di 08 mei 2012 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een beetje open deur; waar moet ik op letten om er meer over te weten.
Dat er nog een beoordeling door 2 collega's moest komen is niet vermeld in het advies.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat de koopovereenkomst in ieder geval ontbonden kan worden nu er geen hypothecaire lening verstrekt zal worden?

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
een beetje open deur;

Klopt, maar dat is te verwachten bij vragen als "kan dat zomaar" zonder extra informatie. Hoe moeten wij weten wat er staat?

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 12:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dennis, ja maar dat is de vraag niet.
Het gaat om het gedrag van de bank.

bona fides, ik heb het gequoot dus dat staat er. de rest lijkt me weinig verheffend geachte ed en hoogachtend

maar vooruit er staat nog 1 voetregel (alleen op het blad van de computerberekening):
"als gevolg van afrondingen kunnen optellingen niet tot op de euro nauwkeurig zijn."
(onverwacht 35.000 eigen geld inleggen is geen optelnauwkeurigheid)
"De berekeningen zijn vrijblijvend. "
ja logisch je vraagt meerdere aanbiedingen en je kiest of niet of 1 ervan.
"er kunnen geen rechten aan worden ontleend."
Dat is zo algemeen dat dit zonder uitleg naar mijn overtuiging niet kan en mag leiden tot het fenomeen dat men zich fetitelijk totaal terugtrekt.
Op basis van het advies teken je het koopcontract . en pas daarna wordt het advies vertaald in een daadwerkelijke offerte en akte.

Stel dat je in een (voorlopig) advies uitgaat van 30.000 eigen geld en later rolt eruit dat het 35.000 moet zijn dan kan ik me dit nog eneigzins voorstellen maar niet op basis van een 100 % hypotheek aanvraag zonder eigen inbreng.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ron-2 schreef:
bona fides, ik heb het gequoot dus dat staat er. de rest lijkt me weinig verheffend geachte ed en hoogachtend

Weinig verheffend is dat je bij de eerste zin die niet in je straatje past gelijk begint te steigeren. Het gaat hier niet om kattepis. Toch verwacht jij gelijk een antwoord op basis van incomplete informatie? En als een ander vervolgens een normale vraag stelt reageer je gelijk met "ja maar dat is de vraag niet". Waar ben je precies mee bezig, vraag ik mij dan af.

Als je gewoon wilt horen "nee dat mag niet, hoe durven ze, die jeugd van tegenwoordig toch ook", zeg dat dan. Dan kunnen we je naar het Libelle-forum verwijzen of iets dergelijks.

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 19:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet waarom jij vindt dat ik steiger maar het zal wel.
het gaat zeker niet om kattepis.
Ik verwacht helemaal niet gelijk een antwoord. een extra vraag is niks mis mee maar als jij boos wordt omdat er nu eenmaal niks méér in dat schrijven stond en de informatie dus naar mijn overtuiging ook niet onvolledig was..... ik kan niet meer dan ik kan.
Die andere stelt een normale vraag; maar hoezo mag ik die reactie niet geven? Het is een zijstraat. Het gaat mij om de vraag wat de bank doet en niet of ik van het koopcontract af kan. Heeft het zin het daarover te hebben als het mij om de kernvraag gaat? lijkt me niet; juist dan wordt het libelle werk.

Ik wil gewoon weten of er juridische argumenten zijn die mij kunnen sterken in de gedachte dat een bank zich niet op deze wijze mag opstellen.

NB de teksten in de voetnoot van de berekening staan bij elke berekening van elke klant en staan er dus als de bank zijn aanbieding niet gestand doet maar ook als deze de aanbieding wel gestand doet.

Naar mijn mening moet een voorbehoud waar men zich nu op beroept in de persoonlijke aanbieding zijn vermeld. zo niet dan is er naar mijn mening geen sprake van een rechtmatig voorbehoud van deze aard.
Aanvulling: de schriftelijke aanbieding werd 11 dagen na de mondelinge aanbieding ontvangen. dan mag je, als er geen concreet voorbehoud is vermeld, er van uitgaan dat men de voorbehouden reeds heeft uitgezocht. Hoe kan men anders weten dat de bank zich nog terug zou trekken (bekend is dat een aanbod 30 c.q. 90 dagen geldig is; en er was ook geen sprake van overschrijding van deze termijn)
Ron-2

BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2012 19:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

inmiddels hoor ik geruchten om me heen dat dit een recente truc zou zijn. eerst klanten binnen halen; zorgen dat andere banken niet worden gevraagd. daarna stellen dat je eigen middelen moet inbrengen en dan als 'coulance' ineens zeggen dat het toch wel kan maar tegen een hogere rente.
Ik zeg niet dat het zo is maar ook dan speelt men het niet zuiver want dan is nog steeds een 1e aanbieding verstrekt die men geen gestand doet.
Veel mensen gaan met die hogere rente akkoord. (althans die persoon die dat is overkomen heeft dat wel gedaan)
De Fiscalist

De Fiscalist

Leeftijd: 47
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het feit dat het vrijblijvend is betekent dat het niet als een aanbod van de bank gezien kan worden.

Ook de termen die gebruikt worden, "advies" e.d. wijzen daarop.

Zou het een aanbod zijn, dan had dat gebleken uit teksten als: aanbod of offerte etc bovendien had er een pakket aan voorwaarden aangehangen en had je de mogelijkheid om voor akkoord te tekenen om de overeenkomst aan te gaan.
Ron-2

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 16:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fiscalist ,
volgens mij ligt het wat anders dan jij stelt:
1. wij vragen om een offerte en we krijgen retour een "advies"
als de bank die term gaat veranderen dan wordt het wel heel erg schemer.
2. Als ik het andere banken vraag, dan zeggen zij (idd):
Is sprake van een advies of offerte ?
In die zin zou je gelijk hebben als er "advies" boven staat.
Maar als ik het DE bank zelf vraag en vraag wat de status van dit "advies" is. en vraag of dit ingetrokken kan worden en of ik hier veilig een huis mee kan kopen. Is het antwoord resp. "nee " en "ja" (althans de collega bankmedewerker)
Conclusie : dit advies heeft de status van een "offerte"
óf men snapt het zelf bij DE bank niet helemaal.
3. als ik vraag op welk moment het 'advies' overgaat naar een formele "offerte" is het antwoord: Nadat u heeft gekocht en nadat er zekerheid is over het adres en de daadwerkelijke koopprijs van het huis.

Het is dus blijkbaar niet mogelijk om een "offerte" te verkrijgen. Het is blijkbaar cultuur om het in dat stadium "advies" te noemen maar het is in mijn ogen wel degelijk een "offerte" in de juridische zin.

Dat pakket aan voorwaarden is nooit ontvangen voorzover mij bekend maar dat zal zeker in het "offerte" stadium komen.
Ik zie een verschil tussen de 'basisuitgangspunten' (van advies of offerte) en de 'voorwaarden' (van een offerte)
De "offerte voorwaarden" zie ik als de regels over extra aflossing wel of geen boete bij aflossing, etc etc. (nauwelijks van belang bij een aankoop)
De 'basisuitgangspunten' zijn mijns inziens: de koopprijs, de hoogte van de hypotheek, het rentetarief en termijn van rentevast, en de hoogte van inbreng van eigen middelen)

Maar misschien denk ik wel te strikt.
Ron-2

BerichtGeplaatst: do 10 mei 2012 16:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bij andere bank blijken er advissurs in gradaties te zijn. Bij de hoogste gradatie krijg je meteen en niet vrijblijvend een advies met de status van - niet vrijblijvende - offerte.
Bij andere gradaties krijg je het advies pas ná collega-consulting.
een stuk logischer dus.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds