|
Auteur |
Bericht |
chrish
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 apr 2012 14:08 Onderwerp: consignatie beëindigen |
|
|
Afgelopen jaar heb ik 3 instrument ter consignatie gebracht naar een vioolbouwer. 1 instrument is verkocht, de andere 2 niet.
In het contract staat het volgende:
1. Het atelier neemt vanaf de datum 08-07-2011 instrumenten zoals genoemde in artikel 2 in beheer voor onbepaalde tijd.
~
4. Gedurende de periode genoemd in lid 1 is dit contract niet opzegbaar, tenzij de overeenkomst wordt ontbonden wegens overmacht of vanwege een zodanige wanprestatie van de wederpartij dat dit de eenzijdige beëindiging van deze overeenkomst rechtvaardigt. Deze overeenkomst wordt geacht van rechtswege te zijn ontbonden, zonder nadere tussenkomst van de rechter, indien het atelier in staat van faillissement wordt verklaard of deze surseance van betaling aanvraagt. Vanaf het moment dat deze overeenkomst wordt ontbonden, is de aanbieder gerechtigd het niet verkochte instrument terug te halen.
De vioolbouwer doet weinig tot niets om de instrumenten te verkopen, ze worden niet vertoond op zijn website, en worden niet vertoond/aangeboden via andere media dan in zijn eigen atelier. Ik denk dat over 10 jaar de instrumenten nog niet verkocht zijn.
Nu mijn vraag, mag de termijn van het contract oneindig zijn? Ik wil de vioolbouwer graag in gebreke stellen omdat naar mijn mening de violen niet binnen een redelijke termijn verkocht zullen worden.
Of, is het mogelijk het contract te beëindigen omdat de termijn niet rechtsgeldig is? |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 04 apr 2012 16:20 Onderwerp: |
|
|
Wat staat er in het contract ten aanzien van de verplichting van de verkoper (het atelier)? |
|
|
|
 |
chrish
|
Geplaatst: wo 04 apr 2012 17:13 Onderwerp: |
|
|
Guthman schreef: | Wat staat er in het contract ten aanzien van de verplichting van de verkoper (het atelier)? |
Ik weet niet precies welk punt je bedoeld. Ik schrijf er enkele over.
artikel 1 consignatie
1. ~
2. Door de aanbieder kan onder geen enkele voorwaarde een datum bedongen worden waarop het instrument(en) verkocht dient te zijn
3. De consignatie eindigt automatisch indien en voor zover instrument in eigendom worden overgedragen op grond van verkoop in overeenstemming met artikel 4.
4 ~
5. De aanbieder heeft het recht deze overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen indien de rechtspersoon die de eigenaar is van het atelier overlijdt of als rechtspersoon ontbonden wordt.
6. De aanbieder kan zonder opgaaf van redenen de consignatie beëindigen door betaling van het in artikel 6 genoemde commissiebedrag voor verleende diensten.
artikel 3 expositie
1. Het atelier is bevoegd om het instrument voor eigen rekening ten behoeve van verkoop te exposeren, waarbij het atelier de vrijheid heeft deze naar eigen inzicht in te richten.
2. Het atelier is niet verplicht de aanbieder op de hoogte te stellen van eventuele exposities door middel van bijvoorbeeld het toezenden van uitnodigingen en/of posters.
artikel 4 machtigingen
1. De aanbieder verleent het atelier gedurende dit consignatiecontract exclusieve machtiging tot verkoop van het betreffende instrument op naam, op order en voor rekening van de aanbieder.
2. Deze machtiging houdt tevens in dat het atelier namens de aanbieder in rechte mag optreden tegenover kopers die in gebreke blijven of derden die op andere gronden ten opzichte van de aanbieder aansprakelijk zijn, indien deze aansprakelijkheid onlosmakelijk verbonden is met het onderhavige consignatiecontract.
artikel 6 verkoop en provisie
1. Het atelier ontvangt als vergoeding voor de door hem verrichte diensten bij elke verkoop 12,5% van de volledige verkoopprijs (exclusief BTW), maar met een minimumbedrag van €100,00 exclusief btw per instrument. Over deze vergoeding brengt het atelier 19% BTW in rekening bij aanbieder. Bij eenzijdige ontbinding door aanbieder, is altijd het minimumbedrag verschuldigd.
artikel 12 promotie en publiciteit.
1. Het atelier is verantwoordelijk voor promotie, publiciteit en verkoopbevordering van het instrument en draagt hiervan de volledige kosten.
2. Het atelier is te allen tijde bevoegd tot het afbeelden van het instrument in publicaties zonder dat de aanbieder hiervoor uitdrukkelijk toestemming moet geven. |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 04 apr 2012 19:13 Onderwerp: |
|
|
Begrijp ik het dus goed dat in het contract nergens staat dat de verkoper moet proberen het goed te verkopen?
M.a.w. de verkoper zegt: "Ik mag jouw viool verkopen maar ik ben niet verplicht dat te proberen. Als ik het niet doe mag ik jouw viool zonder vergoeding voor eeuwig onder mij houden." ? |
|
|
|
 |
chrish
|
Geplaatst: wo 04 apr 2012 19:18 Onderwerp: |
|
|
Daar lijkt het wel op! hij hoeft niet zijn best te doen en kan eeuwig de viool houden...
Mag dit zomaar? Als ik de violen terug wil moet ik €100 + btw betalen voor "diensten". |
|
|
|
 |
|