Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 10:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onderhoudsplicht meerderjarig kind.
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans v

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 12:02    Onderwerp: Onderhoudsplicht meerderjarig kind. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met de intreding van de huishoud inkomens toets per 01 januari 2012 en per 01 juli 2012 voor een ieder die bijstand ontvangt, wijzigt de onderhoudsplicht van de ouder(s) voor meerderjarige kinderen boven de 21 jaar. Als ik het burgerlijk Wetboek Boek 1, Personen- en familierecht erop na sla vervalt de onderhoudsplicht grotendeels na het bereiken van 21 jaar van een kind voor de ouder(s) op enkele uitzonderingen na i.v.m kosten voor een studie of een zorgplicht i.v.m. een handicap.

Nu is mijn vraag welke wet voorrang heeft op deze huishoud inkomens toets. Dus hoe wordt de wet werk en bijstand getoetst op andere wetten zodat de huishoud inkomens toets wettelijk gezien sluitend is.

Heb ik in de wet Personen- en familierecht misschien over bepaalde titels en subartikels heen gelezen waarin het wel is geregeld dat ouders een verdere onderhoudsplicht hebben voor hun inwonende meerderjarige kinderen buiten het morele aspect dat hier speelt. Immers ouders kunnen weigeren mee te werken om gezamelijk een uitkering aan te vragen door hun inkomens gegevens niet te verstrekken aan de gemeente.

Feitelijk is het ook nieuw dat kinderen met hun verkregen inkomen de ouder(s) gaat onderhouden. In de oude situatie vondt er wel een korting plaats op de uitkering omdat men de kosten kon delen.

Het gaat mij er dus nogmaals om hoe ik binnen de bestaande wetgeving zoals die geregeld is in o.a. Personen- en familierecht en eventueel de Europese wetgeving de HIT wet kan toetsten en niet dat er een hoog inkomen is in een gezinsituatie en dat het dan terecht is dat deze wet nu wordt ingevoerd. Het gaat mij puur om de rechtmatigheid.

Met vriendelijke groet,

Hans.

p.s. mocht ik mijn vraag in het verkeerde topic zijn gestart, het staat de beheerder vrij om het onderwerp te verplaatsen. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Hans v

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even voor de goede orde, de tekst 'voor meerderjarige kinderen boven de 21 jaar' moet zijn 'voor meerderjarige kinderen vanaf 21 jaar'.
Hans v

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om mijn vraag over de onderhoudsplicht iets specifieker toe te lichten dit :

De onderhoudsplicht is de wettelijke verplichting van ouders om hun kind te onderhouden. Dit staat geschreven als artikel: 395a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Dit houdt in ieder geval in dat ouders ervoor moeten zorgen dat het kind de meest basale dingen krijgt, zoals onderdak, kleding, voeding, Scholing en 1e Lijns onderhoudszaken. In Nederland geldt de onderhoudsplicht tot het kind 21 jaar is, ook al is het met 18 jaar al meerderjarig.

Dus in dit geval middels artikel 395a eindigt de onderhoudsplicht voor ouders na het 20ste jaar. Op welke wettelijke basis of gronden is het dan mogelijk dat de huishoud inkomens toets wel van de wettelijke plicht voor ouders in zake de onderhoudsplicht kan afwijken?
IuriJos

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op grond van artikel 1:392 BW zijn ouders verplicht in het levensonderhoud van hun kinderen te voorzien, maar ook kinderen verplicht om in het levensonderhoud van hun ouders te voorzien.
1:392 BW is een artikel dat een algemene onderhoudsplicht geeft op grond van bloed- of aanverwantschap zonder begrenzing in leeftijd.
Aan die onderhoudsplicht kan worden voldaan, op bevel van een rechter, door inwoning (1:398 BW)
De wettelijke grondslag van de inkomenstoets is de WWB, niet het BW. De inkomenstoets komt niet in strijd met het BW. De WWB regelt wie recht heeft op een WWB-uitkering, niet wie wie moet onderhouden en of dat wel kan van een uitkering.
Hans v

BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 21:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je wel voor je antwoord IuriJos.

In 1:392 staat een verwijzing naar 1:395a, en daar staat dit :

1. Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.

Hier zie ik toch echt een conflict. Hoe kan je over meederjarige kinderen spreken als de leeftijd van het 21ste jaar niet is bereikt. Hier geldt dan de tussenliggende periode van 18 t/m 20 jaar maar stopt dit bij het bereiken van het 21ste levensjaar.

En behoeftig is diegene die bijvoorbeeld langer studeert tegen hoge kosten of door een handicap extra afhankelijk is van extra zorg en zich niet in zijn eigen inkomen kan voorzien.

In Nederland geldt dus de onderhoudsplicht tot het kind 21 jaar is.

De WWB regelt weliswaar het recht op een WWB-uitkering maar nu ook wie wie moet onderhouden omdat de huishoud inkomenstoets er aan is toegevoegd. Als de huishoud inkomenstoets bepaald wie wie moet onderhouden is er een conflict met het Burgerlijk Wetboek Boek 1, Personen- en familierecht omdat deze wet bepaald dat na het 20ste jaar er geen onderhoudsplicht meer is voor de ouder(s).
En twee wetten met afwijkende verplichtingen lijkt mij niet juist?

Enige jaren terug is in de WWB opgenomen dat tussen het 21ste en 27ste levensjaar er geen recht meer op een WWB uitkering bestond zonder een tegenprestatie en in 2011 is dit weer herroepen. Ik persoonlijk denk dat dit was omdat er geen onderhoudsplicht bestond voor de ouder(s). Mede omdat Boek 1. Personen- en familierecht daar niet in voorzag.
nicnic

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 17:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet iemand het antwoord op deze vraag?

Dus in dit geval middels artikel 395a eindigt de onderhoudsplicht voor ouders na het 20ste jaar. Op welke wettelijke basis of gronden is het dan mogelijk dat de huishoud inkomens toets wel van de wettelijke plicht voor ouders in zake de onderhoudsplicht kan afwijken?

En weet iemand welke wetgeving leidend is voor de plicht van het kind tegenover armlastige ouders? Dateert van rond de tweede wereld oorlog, is mij verteld door de bijstandsbond. Vergat alleen te vragen welke wet dat dan mag zijn?

Of is het deze wet?
http://wetboek.net/BW1/392.html
Uit welk jaar stamdt die?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds