Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
MikeHberg
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2012 13:23 Onderwerp: Retentierecht Boekhouder |
|
|
Hallo,
Ik vroeg mij af of iemand mij misschien kon helpen. De situatie is als volgt.
Mijn moeder had een winkel en wist niet veel van administratie af dus nam een boekhouder. Zij stuurde al haar facturen en andere administratie naar hem op en deze maakte dan de jaarrekeningen.
Vorig jaar november kon mijn moeder haar rekeningen echter niet meer betalen en ze is nu bezig met schuldsanering. De boekhouder is een van de schuldeisers.
Mijn moeder moet nu haar belastingen indienen en heeft daarvoor de administratie nodig. Dus wij belden de boekhouder of hij misschien de door ons ingestuurde administratie terug wou sturen. Hij weigerde dit op grond van het retentie recht. Na uitgelegd te hebben dat hij zelf er ook baat bij zou kunnen hebben, omdat we na een verliesgevend jaar waarschijnlijk geld terug zouden krijgen en er dus weer meer geld voor de schuldeisers is weigerde hij nog steeds. Het gaf ons de indruk dat hij dit meer doet om ons kinderachtig dwars te zitten en mijn moeder heeft al genoeg problemen en kan dit nu echt niet erbij hebben.
Ik vroeg me af of hij hier recht op heeft. Na wat onderzoek op internet leek mij het geval dat hij recht heeft om de spullen waar hij zelf waarde aan heeft toegevoegd te houden zoals de jaarrekeningen enz., maar niet de administratie die wij naar hem hebben opgestuurd. Andere accountants zeiden dat hij zoiezo elk kwartaal de administratie terug hoort te sturen, maar wij hebben nog 3 jaar aan administratie daar liggen. Weet iemand hier misschien het antwoord op?
Met vriendelijke groet,
Mike |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 30 mrt 2012 16:49 Onderwerp: |
|
|
Volgens de Hoge Raad is het retentierecht op dit soort stukken in beginsel mogelijk, maar naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid kan het onaanvaardbaar zijn om een beroep op het retentierecht te doen indien de belangen van de opdrachtgever onevenredig zwaar benadeeld worden door de uitoefening van het retentierecht (HR 15 april 1994, NJ 1995, 640).
Gelet op het feit dat je moeder de stukken nodig heeft om de belastingen in te dienen benadeeld hij hiermee niet alleen je moeder, maar ook de overige schuldeisers van je moeder. Immers, als de mogelijkheid bestaat dat je moeder geld terug kan krijgen van de belastingdienst en de boekhouder belet dat dan is het aannemelijk dat de uitoefening van het retentierecht door de boekhouder in dit geval niet redelijk en billijk is.
Ik denk dat je met vrucht een beroep kunt doen op de tenzij-clausule die de Hoge Raad hier heeft ingebouwd. Mede gelet op het feit dat niet alleen je moeder, maar ook de overige schuldeisers door de boekhouder worden benadeeld. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|