|
Auteur |
Bericht |
funske
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 11 mrt 2012 22:29 Onderwerp: Hoe en waar getuigen oproepen strafzaak |
|
|
Hallo, ik ben gedagvaard in een strafzaak en ga zelf verweer voeren dus geen advocaat. Ik heb zelf geen juridische opleiding.
Ik wil graag een aantal getuigen oproepen.
Een aantal vragen:
1. Moet het verzoek gericht worden aan het OM of rechtbank ?
2. Moet het verzoek voorzien zijn van een motivering of is het vermelden van de personalia van de getuigen voldoende.
3. Binnen welke termijn moet dit gebeuren (dagvaardiging is van 21 februari, zaak dient op 2 april).
Alvast bedankt, funske |
|
|
|
 |
funske
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2012 14:38 Onderwerp: |
|
|
Dit betreft overigens een zaak voor de POLITIErechter (ik weet niet of dit nog iets uitmaakt).
Verder heb ik het volgende gevonden:
Wetboek van Strafvordering:
Artikel 263Verdachte is bevoegd getuigen te doen oproepen
2.Hij geeft deze daartoe, indien tussen de dag waarop de dagvaarding aan de verdachte is betekend en die der terechtzitting ten minste veertien dagen verlopen, ten minste tien dagen voor de terechtzitting aan de officier van justitie op. Indien de dagvaarding later dan op de veertiende dag voor de terechtzitting wordt betekend, eindigt de termijn op de vierde dag na die der betekening, doch uiterlijk op de derde dag voor die der terechtzitting.
3.Opgave geschiedt in persoon ten parkette van de officier van justitie of schriftelijk. Schriftelijke opgave is gericht aan de officier van justitie. Bij schriftelijke opgave anders dan bij aangetekende brief verzekert de verdachte zich ervan dat deze de opgave tijdig heeft ontvangen. Hij vermeldt de namen, het beroep en de woon- of verblijfplaats, of, bij onbekendheid van een of ander, duidt hij hen zo nauwkeurig mogelijk aan. Bij schriftelijke opgave geldt de dag van ontvangst van de brief, welke onverwijld daarop wordt aangetekend, als dag van opgave
Hieruit leid ik af dat ik tenminste 10 dagen voor 2 april (datum zitting) het verzoek bij het OM moet indienen. Hierbij vermeld ik de namen, het beroep en de woon- of verblijfplaats.
Graag een reactie of ik dit wel of niet juist interpreteer, ik ben zoals vermeld een leek.
Bedankt. |
|
|
|
 |
funske
|
Geplaatst: ma 12 mrt 2012 14:38 Onderwerp: |
|
|
Een motivering is dus niet noodzakelijk ? |
|
|
|
 |
mr.joost
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 mrt 2012 8:41 Onderwerp: |
|
|
Nee, je kunt gewoon aangeven dat je graag deze personen als getuige wilt laten oproepen. |
|
|
|
 |
|