Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht op erfdeel van partner bij scheiding
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 15:35    Onderwerp: Recht op erfdeel van partner bij scheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wij zijn ooit getrouwd op huwelijksvoorwaarden maar zijn afgelopen jaar gescheiden via mediation en het is op 8 maart ingeschreven.

In het echtscheidingsconvenant staat het als volgt:

Quote:
Tijdens het huwelijk is door besparing van onverteerde inkomsten, die niet zijn verrekend, een vermogen ontstaan.
Partijen nemen als peildatum voor de samenstelling en waardering van de eenvoudige gemeenschap de datum inschrijving echtscheidingsbeschikking.
De waardestijgingen en/of -dalingen komen vanaf in dit artikel genoemde peildatum volledig ten goede aan/ ten laste van degene aan wie de vermogensbestanddelen worden toegedeeld ingevolge het in dit convenant bepaalde.

Volgens de advocaat is het zo dat je met huwelijksvoorwaarden van tijd tot tijd moet verrekenen. Aangezien er nooit verrekend is wordt dat gezien als gemeenschap van goederen.

Nu kom ik er achter dat mijn ex nog voor het inschrijven van de echtscheidingsbeschikking een erfenis toebedeeld heeft gekregen welke pas in december 2011 gedeeltelijk is uitgekeerd.

In het convenant staat ook dit:

Quote:
Partijen verklaren dat behoudens de in dit artikel vermelde vermogensbestanddelen aan hen geen overige tot de gemeenschap vermogensbestanddelen bekend zijn.
Onbekende baten zullen terstond na het bekend worden aan de andere partij worden gemeld ter nadere verdeling, zulks op straffe van de sanctie die de wet stelt in art. 3:194 lid 2 BW. op verzwijging, zoekmaken of verborgen houden van gemeenschapsgoederen zijnde dat zijn/haar aandeel in dat goed aan de ander wordt verbeurd.

Wat ik zou willen weten is of ik dan ook recht heb op dat erfdeel? En omdat het verzwegen is ik het hele bedrag zou moeten krijgen?

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 16:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verrekening is alleen aan de orde als dit in de huwelijksvoorwaarden is opgenomen. Kennelijk is dat het geval, maar het kan geen kwaad dit na te gaan. Kijk dan meteen na wát er verrekend moet worden en hoe dat moet worden vastgesteld. Ik zou een erfenis niet zo snel als inkomsten aanmerken (ik zou die inkomsten in de voorwaarden trouwens ook nader specificeren, bijvoorbeeld inkomsten uit arbeid), je hebt er immers niets voor hoeven doen en de ander heeft je ook niet in staat gesteld om de erfenis te verkrijgen (dat is immers vaak een reden voor een verrekenbeding: de een werkt, de ander blijft (deels) thuis bij de kinderen, dan is het niet redelijk als de werkende alles krijgt en de ander, die de werkende in staat heeft gesteld om geld te verdienen, niets).

Maar je zult dus terug moeten naar de oorspronkelijke voorwaarden en vervolgens na moeten gaan of er aanvullende afspraken zijn gemaakt, bijvoorbeeld in het convenant.

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2012 16:13    Onderwerp: erfenis uitkering voor of na echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik las deze vraag en vroeg me af of het wat uitmaakt wanneer de erfenis waarover Nautica het heeft uitgekeerd word.

Met andere woorden: Als de erfenis voordat de inschrijving van de echtscheiding bekend is, maakt het dan wat uit wanneer die uitgekeerd word?

Zoals Nautica schrijft lijkt het nu net dat als de hele erfenis voor de inschrijving bekend is, maar pas na de inschrijving van de echtscheiding uitgekeerd word Nautica geen recht meer zou hebben.

Dan gaat iedereen die met zoiets te maken heeft vragen te wachten met uitkeren totdat de scheiding uitgesproken is? Zodat er niet gedeeld hoeft te worden?

Of zie ik dat verkeerd?

vr gr
dododo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dododo

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2012 16:13    Onderwerp: erfenis uitkering voor of na echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik las deze vraag en vroeg me af of het wat uitmaakt wanneer de erfenis waarover Nautica het heeft uitgekeerd word.

Met andere woorden: Als de erfenis voordat de inschrijving van de echtscheiding bekend is, maakt het dan wat uit wanneer die uitgekeerd word?

Zoals Nautica schrijft lijkt het nu net dat als de hele erfenis voor de inschrijving bekend is, maar pas na de inschrijving van de echtscheiding uitgekeerd word Nautica geen recht meer zou hebben.

Dan gaat iedereen die met zoiets te maken heeft vragen te wachten met uitkeren totdat de scheiding uitgesproken is? Zodat er niet gedeeld hoeft te worden?

Of zie ik dat verkeerd?

vr gr
dododo
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2012 17:00    Onderwerp: Re: erfenis uitkering voor of na echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:

Het tijdstip van uitkeren is niet relevant. Op moment van overlijden van haar vader verkreeg ze op dat moment het recht daarop. Dat was ruim voor de inschrijving van de echtscheiding.

Heb inmiddels al contact hierover gehad met de advocaat die het convenant heeft opgesteld en deze reageerde als volgt:

Quote:
In beginsel kan je aanspraak op de rechten van de erfenis, echter indien de erflater een testament heeft waarbij "de koude kant"is uitgesloten, kan je hierop geen aanspraak maken. Je kan bijv inzage in het testament vragen.

Er is geen testament dus die rechten heb ik ook.

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2012 18:20    Onderwerp: inzage testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap het.

Alleeen je schrijft er is geen testament dus heb ik er recht op.

Maar als er wel een testament was had het ook gekund dat je er recht op hebt. Hangt ervan af wat erin staat.

Dus mensen die hiermee te maken hebben zouden dan beter altijd inzage moeten vragen bij het bestaan van een testament om te weten wat erin staat lijkt mij.

vr grr
dododo
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2012 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ex heeft blijkbaar gelogen bij het opstellen van het echtscheidingsconvenant, waarvan iig de inventarisatie dan onjuist is.
M.i. mag TS dan van de opsteller verlangen, dat deze desgevraagd korrigeert, waarna TS ex kan en zal aanspreken.
Zolang deze niet vereffent, is ex m.i. schuldig aan b.v. diefstal.

De verbeurdverklaring van de eigen portie van ex komt misschien nogal heftig over, maar is natuurlijk gewoon in lijn met wat er kan gebeuren bij b.v. liegen in dienstbetrekking, zie hier; werkgever en werknemer zijn immers ook deelgenoten.
dododo

BerichtGeplaatst: zo 11 mrt 2012 22:35    Onderwerp: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb ook ergens (hier?) gelezen dat als in zon geval de erfenis verzwegen word de jurisprudentie aangeeft dat dan de hele erfenis toekomt aan degene die tekort gedaan is.

Ik weet niets van rechten en vraag me af of jurisprudentie altijd gevolgd word. Want als je dat weet zou je dus niets kunnen zeggen tegen degene die verzwijgt en dan na een tijdje kunnen zeggen kip ik heb je en is de degene die verzwijgt alles kwijt.

Dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling toch? Want dan is de tegenpartij ook niet zuiver bezig. Je krijgt dan een beetje het de pot verwijt de ketel verhaal. Of zie ik dat verkeerd?

Ik zit overigens met hetzelfde. Alleen ik weet (nog) niet of er een testament is gemaakt.

gr dododo
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 3:04    Onderwerp: Re: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Ik heb ook ergens (hier?) gelezen dat als in zon geval de erfenis verzwegen word de jurisprudentie aangeeft dat dan de hele erfenis toekomt aan degene die tekort gedaan is.

Dat zal je hier niet gelezen hebben, want daar klopt niets van.

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 8:50    Onderwerp: Re: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
dododo schreef:

Dat zal je hier niet gelezen hebben, want daar klopt niets van.
??, althans zelf lees ik dat ook in art. 3:194 lid 2 BW:
Quote:
Een deelgenoot die opzettelijk tot de gemeenschap behorende goederen verzwijgt, zoek maakt of verborgen houdt, verbeurt zijn aandeel in die goederen aan de andere deelgenoten.
De anderen verspelen immers door verzwijgen etc. hun rechten terzake??
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 11:51    Onderwerp: Re: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:

Oeps, ik trek mijn woorden in. Ik kende dat artikel niet. (Het gaat wel minder ver dan je aangaf: die persoon verliest zijn aandeel in de verzwegen goederen.)

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 12:02    Onderwerp: Re: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
cvb schreef:

Oeps, ik trek mijn woorden in. Ik kende dat artikel niet. (Het gaat wel minder ver dan je aangaf: die persoon verliest zijn aandeel in de verzwegen goederen.)
Wat zou het verschil zijn??
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 23:35    Onderwerp: Re: ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Wat zou het verschil zijn??

Hmm, ik dacht aan een andere situatie: de ene erfgenaam verzwijgt een deel van de erfenis tegenover de andere erfgenamen. Hij verliest dan niet de hele erfenis, maar slechts zijn aanspraak op dat deel.

Maar hier gaat het niet om de verdeling van die erfenis, maar om de verdeling van een huwelijksgemeenschap. Het "goed" dat wordt verzwegen is het erfdeel van de ene ex-partner.

Dus inderdaad geen verschil.

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2012 7:19    Onderwerp: Re: erfenis uitkering voor of na echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
Heb inmiddels al contact hierover gehad met de advocaat die het convenant heeft opgesteld en deze reageerde als volgt:
Quote:
In beginsel kan je aanspraak op de rechten van de erfenis, echter indien de erflater een testament heeft waarbij "de koude kant"is uitgesloten, kan je hierop geen aanspraak maken. Je kan bijv inzage in het testament vragen.
En (m.i.) trouwens ook de plicht om de hele erfenis voor 1 april a.s. op te geven bij de Belastingdienst (geen grap).
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 mrt 2012 23:56    Onderwerp: Re: erfenis uitkering voor of na echtscheiding Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Nautica schreef:
Quote:
En (m.i.) trouwens ook de plicht om de hele erfenis voor 1 april a.s. op te geven bij de Belastingdienst (geen grap).

Ik neem aan dat over de erfenis wel erfbelasting zal zijn betaald. Over de verdeling van de huwelijksgoederengemeenschap is geen belasting verschuldigd.

Noem je 1 april in verband met de datum voor de aangifte inkomstenbelasting. Er is hier geen sprake van inkomen in de zin van de Wet IB 2001. (Tenzij je Box 3 bedoelt... er zou hier inderdaad sprake kunnen zijn van een vordering die in Box 3 valt.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds