Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Referentie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DizzyDizzer

Leeftijd: 113
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 03 mrt 2012 19:33    Onderwerp: Referentie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

In het verleden heb ik voor een bepaald detacheringsbureau gewerkt. Hier heb ik een referentie van op mijn C.V. gezet. Maar nu blijkt deze persoon daar niet meer te werken.

Sindskort ingeschreven bij een ander detacheringsbureau. Ze belden de eerdergenoemde referentie, maar die werkt er dus niet meer. Nu ben ik via via te weten gekomen dat ze mijn vorige werkgever(/detacheringsbureau) hebben gebeld en aan iemand anders informatie over mij hebben opgevraagd. Bovendien heb ik begrepen dat er negatief over mij is gesproken (dit vanwege een persoonlijk conflict met diegene wat niets met zaklijk te maken heeft waardoor deze persoon het nodig vindt om mij zwart te maken, maar dat terzijde).

Mijn vraag is, mag dit zomaar? Ik zou ze graag willen aanklagen voor smaad. Kan mij ook niet voorstellen dat een bedrijf zomaar informatie mag verstrekken over ex-medewerkers terwijl ze niet als refentie zijn opgegeven.

Ik zou dankbaar zijn voor info hierover.

Groet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie zou je nou precies willen aanklagen?

Volgens mij is regel 1 bij het opgeven van een referentie in je CV dat je zelf eerst controleert of die persoon wel bereikbaar is op de door jou aangeleverde contactgevens.

Als je een referentie opgeeft, dan geef je je toekomstig werkgever de gelegenheid en toestemming om informatie over je in te winnen. Überhaupt is dat niet zondermeer vebroden voor een toekomstig werkgever. Erg slordig van je om niet te controleren of je referentie nog werkzaam is op het opgegeven adres.

Dus als je vraagt: Mag dit zomaar? Ja, sterker je hebt zelf toestemming gegeven!

Voor het geval je vraag enkel betrekking heeft op de slechte referentie, dan kan het antwoord ook nog "nee" zijn. De persoon die de referentie gegeven heeft mag niet zo maar zaken uit zijn duim gezogen hebben om jou in een kwaad daglicht te zetten. Echter voor zover hij niet te betrappen is op een leugen, heb je weinig om je verhaal op te baseren.

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 13:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Wie zou je nou precies willen aanklagen?

Mijn vorige werkgever die mij in een kwaad daglicht zet. Lijkt me logisch.

Quote:
Volgens mij is regel 1 bij het opgeven van een referentie in je CV dat je zelf eerst controleert of die persoon wel bereikbaar is op de door jou aangeleverde contactgevens.

Ik ga niet elke keer zelf om de zoveel tijd al mijn referenties opbellen om te controleren of ze er nog wel werkzaam zijn.

Laat ik het anders formuleren want volgens mij begrijp je mijn punt niet goed.

Ik vind het vreemd dat een bedrijf zomaar telefonisch informatie over ex-medewerkers verstrekt, wat voor informatie dan ook, wanneer zij niet als referentie zijn opgegeven.
Ik geef geen bedrijf op als referentie, maar een bepaald persoon bij een bepaald bedrijf met een telefoonnummer. Dat is dus wat anders als dat ik een bedrijf als referentie opgeef.
Maar aangezien die persoon mij in een kwaad daglicht zet vanwege persoonlijke redenen (ik ben met die persoon buiten werktijd omgegaan een tijd en heb ruzie gekregen met diegene buiten werktijd om dus vandaar de zwartmakerij, zakelijk is alles goed gegaan) zie ik dit sowieso als smaad.
Wat ik mij dus afvraag is of ik hier iets tegen kan doen.

Maar of het antwoord nou ja of nee is, mijn stelling is dat ik het BELACHELIJK vind dat een bedrijf telefonisch informatie verstrekt over ex-medewerkers. Kan ik willekeurige C.V.'s van Internet plukken, bedrijven gaan opbellen om te informeren over wie dan ook ... slaat nergens op.

PS: Waarom vragen bedrijven/uitzendbureaus dan elke keer om TOESTEMMING om referenties te mogen bellen? Waar slaat dat dan op?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 14:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap je punt heel erg goed. Je bent zelf slordig (of lui) geweest met het opgeven van je referentie, en nu heeft er iemand een niet positieve referentie gegeven, en probeer je een ander dan je zelf daar de schuld van te geven.

Maar goed, nogmaals: jij hebt toestemming gegeven dat de nieuwe werkgever iemand mocht opbellen met telefoonnr x en die persoon om een referentie te vragen. Die persoon was er niet en iemand anders nam toen op. Jouw potentiële werkgever heeft toen de vragen gesteld die voor een ander bestemd waren, en die persoon heeft geen positieve dingen over jou gezegd.

Tot zover is er niets aan de hand, en is er geen sprake van smaad of andere onregelmatigheden.

Enkel in het geval dat er doelbewust leugens zijn verteld om jou zwart te maken, heb je mogelijkheden om er "iets" aan te doen.

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 14:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Belachelijk dat dit zomaar kan en mag.

Er is zeker sprake van smaad en zorg desnoods zelf wel voor recht. Aangezien dat bedrijf fraude heeft gepleegd bij een ministerie, die zal ik binnenkort maar 's even op de hoogte brengen van wat interessante feiten ..

Komt goed.
DizzyDizzer

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

Als je een referentie opgeeft, dan geef je je toekomstig werkgever de gelegenheid en toestemming om informatie over je in te winnen. Überhaupt is dat niet zondermeer vebroden voor een toekomstig werkgever. Erg slordig van je om niet te controleren of je referentie nog werkzaam is op het opgegeven adres.

Dus als je vraagt: Mag dit zomaar? Ja, sterker je hebt zelf toestemming gegeven!

Toch nog een reactie hierop, heb nog 's navraag gedaan en het blijkt dat de mogelijk toekomstig werkgever niet zomaar mijn ex-werkgever mag bellen en daar aan een willekeurig persoon over mij mag informeren.

Maar nu ik het allemaal zo nog 's lees is ook wel duidelijk dat je niet zo goed begrijpend kan lezen. Bij deze vriendelijk het verzoek of je niet meer wilt reageren in dit topic, nu blijkt dat je zomaar wat roept terwijl je van niks weet. Of een ex-werkgever dan zomaar aan ieder willekeurig bedrijf dat opbelt over ex-werknemers informatie mag geven dat ga ik dan ook nog uitzoeken, daar heb ik een handig telefoonnummer voor gekregen maar die kan ik pas vanaf woensdagmiddag bellen. Want hier krijg je af en toe helaas antwoorden die je beter niet al te serieus kan nemen. Het is niet erg dat je het antwoord ergens niet op weet, maar doe dan niet net alsof.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DizzyDizzer schreef:
Ik ga niet elke keer zelf om de zoveel tijd al mijn referenties opbellen om te controleren of ze er nog wel werkzaam zijn.

Dan moet je dit soort zaken accepteren, want je vraagt zelf om problemen.

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DizzyDizzer schreef:
Maar nu ik het allemaal zo nog 's lees is ook wel duidelijk dat je niet zo goed begrijpend kan lezen. Bij deze vriendelijk het verzoek of je niet meer wilt reageren in dit topic, nu blijkt dat je zomaar wat roept terwijl je van niks weet.

Hee, ik begrijp opeens waar al jouw problemen vandaan komen.

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
DizzyDizzer schreef:
Maar nu ik het allemaal zo nog 's lees is ook wel duidelijk dat je niet zo goed begrijpend kan lezen. Bij deze vriendelijk het verzoek of je niet meer wilt reageren in dit topic, nu blijkt dat je zomaar wat roept terwijl je van niks weet.

Hee, ik begrijp opeens waar al jouw problemen vandaan komen.

Zo bijdehand moet je in mijn gezicht doen.

Kan je het niet hebben dat ik je bilmaatje op zijn plekkie zet?
DizzyDizzer

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2012 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
DizzyDizzer schreef:

B.T.W.
Stuur mij in een PM je naam en de naam van je werkgever. Ga ik 's ff bellen om te informeren hoe je daar werkt. Doodnormaal volgens jou.
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 7:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat een infantiele sukkel...
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DizzyDizzer schreef:
bona fides schreef:
DizzyDizzer schreef:

B.T.W.
Stuur mij in een PM je naam en de naam van je werkgever. Ga ik 's ff bellen om te informeren hoe je daar werkt. Doodnormaal volgens jou.

Als ik deze informatie lees begrijp ik waarom je een negatieve referentie krijgt.

Leg AUB de schuld van uw gedrag niet bij andere neer, wees een kerel.
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DizzyDizzer schreef:
DENNIS79 schreef:

Toch nog een reactie hierop, heb nog 's navraag gedaan en het blijkt dat de mogelijk toekomstig werkgever niet zomaar mijn ex-werkgever mag bellen en daar aan een willekeurig persoon over mij mag informeren.

Niet zomaar nee, maar je hebt toestemming gegeven.
Judge Tatting

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke, u heeft gesolliciteerd bij een bedrijf, u heeft uw voormalig werkgever als referentie opgegeven maar de door uw gewenste contactpersoon was daar niet meer werkzaam.

Begrijpt u dat u daarmee zelf een risico bent aangegaan? U had dit bijvoorbeeld kunnen voorkomen door uw ex-collega als prive-persoon te noemen of door vooraf contact met uw oude werkgever op te nemen.

Nu u dit heeft nagelaten heeft u zelf groen licht gegeven aan uw toekomstig werkgever om uw voormalig werkgever te benaderen.

Er wordt vervolgens in dit topic wel wat makkelijk over de vraag heengestapt of het al dan niet is toegestaan wat uw ex-collega heeft verteld. Heeft hij u bijvoorbeeld beschuldigd van het plegen van strafbare feiten of heeft hij slechts verteld wat een vreselijke collega u was?

Tot slot is het raadzaam om wat minder agressief te reageren. Niet vergeten dat u met een probleem zit waarvoor u, op een forum, om hulp vraagt.

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2012 18:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Er wordt vervolgens in dit topic wel wat makkelijk over de vraag heengestapt of het al dan niet is toegestaan wat uw ex-collega heeft verteld. Heeft hij u bijvoorbeeld beschuldigd van het plegen van strafbare feiten of heeft hij slechts verteld wat een vreselijke collega u was?

Dat ben ik in zijn geheel niet met je eens.

Al in mijn eerste reactie geef ik aan dat de mededelingen van die ex-collega mogelijk niet toegestaan zijn, maar dat het dan om de inhoud gaat van die mededelingen, en niet om het überhaupt geven van mededelingen.

Dat de overige personen er wellicht overheen stappen heeft niet zozeer te maken met hun inschatting van deze casus, maar meer met het (gebrek aan) fatsoen wat onze TS aan het daglicht brengt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds