|
Auteur |
Bericht |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 28 feb 2012 22:47 Onderwerp: Mag Rb gepasseerd worden in beroep,wat enkel tijdverlies is? |
|
|
Actualisatie:
Het geflopte VAR is inmiddels niet meer, maar veel h.fters zitten er nog steeds..
Ik mis bij het huidige zwartepieten falende fiscus: de rol van belastingrechters!
Had het ooit zo ver kunnen komen als rechters eens vaker partij burgers kozen?
Dit klemt temeer nu Ombudsmannen m.i. eveneens er met de pet naar gooiden
M.i. hoog tijd, dat in fiscaal recht, burgers! voortaan kiezen, 1 of 2 rechtzaken.
Scheelt ook veel tijd en geld, maar ja, zolang VVD+D66 zal het nooit gebeuren.
Want vindt u? Heb ik hier een punt 
Laatst aangepast door xs op di 14 jan 2020 23:46, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 29 feb 2012 14:44 Onderwerp: |
|
|
Gewoon een vovo vragen. |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: wo 29 feb 2012 15:36 Onderwerp: |
|
|
in dat geval beslist de rechtbank gelijk in de hoofdzaak en wijst vovo af.. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 29 feb 2012 19:58 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | in dat geval beslist de rechtbank gelijk in de hoofdzaak en wijst vovo af.. |
Mooi toch. |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: wo 29 feb 2012 23:23 Onderwerp: |
|
|
nee, dat is niet mooi, want dan ontstaat de situatie in mijn openings-topic..
met extra vovo zaak win je enkel een paar weken tijd, met 2xgriffierecht..
mijn vraagt blijft dus: kun je de rechtbank-procedure overslaan? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
|
Geplaatst: do 01 mrt 2012 6:38 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | nee, dat is niet mooi, want dan ontstaat de situatie in mijn openings-topic..
met extra vovo zaak win je enkel een paar weken tijd, met 2xgriffierecht..
mijn vraagt blijft dus: kun je de rechtbank-procedure overslaan? |
Overslaan kan alleen met instemming van de wederpartij. |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: do 01 mrt 2012 13:49 Onderwerp: |
|
|
die instemming is niet verwachtbaar bij een bewust trainerende fiscus..
kan die instemming afgedwongen worden?
bijv. door direct! na indienen bezwaarschrift, bij vovo, die instemming rechtstreeks naar het hof te mogen gaan, proberen af te dwingen?
direct zo'n vovo vragen na bezwaar, ipv na uitspraak bezwaar, scheelt mi dan direct alweer 20 weken, namelijk de 18 weken tussen besluit en de wettelijke verlengde beslistermijn en de 2 wekentermijn, beslislast onder dwangsom, omdat de fiscus wellicht enkel na zo'n beslislast reageert.
verder bespaar je mi de 6 weken hogerberoep-termijn die de fiscus anders heeft (tegen vovo is geen beroep mogelijk) plus de tijd voor alles op de rol staat, plus de tijd om tot vonnis te komen, plus proceskosten rechtbank, plus extra schade uitblijven nieuw besluit, plus extra stress..
wordt het eigenlijk geen tijd werking bestuursrecht eens te evalueren ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 01 mrt 2012 14:18 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | kan die instemming afgedwongen worden? |
Nee. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2012 9:11 Onderwerp: |
|
|
Vast staat, dat je als ondernemer ernstig in je belangen wordt geschaad, als de fiscus weigert, mee te werken, om rechtstreeks in beroep bij het gerechtshof te mogen gaan tegen de fiscale weigering VAR-WUO te geven
De verloren tijd bij de rechtbank, voor een niet door de fiscus erkende rechtbank-uitspraak, gaat immers af van de geldigheidsduur van de VAR, en is daarmee onherstelbaar omdat in die tijd er omzet wordt gederfd, omdat veel tot alle opdrachtgevers zonder VAR-WUO een ander kiezen.
Kan je eventueel hierover klagen bij de Nationale Ombudsman en kan die de fiscus dan eventueel een (bindend) advies tot medewerking geven ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2012 11:57 Onderwerp: |
|
|
xs schreef: | Vast staat, dat je als ondernemer ernstig in je belangen wordt geschaad, als de fiscus weigert, mee te werken, om rechtstreeks in beroep bij het gerechtshof te mogen gaan tegen de fiscale weigering VAR-WUO te geven |
Als de wetgever heeft gekozen voor twee feitelijke instanties, is er geen "recht" op het overslaan van één van die instanties.
Je kunt hier nog lang over doorgaan, maar dat is zonde van je tijd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2012 14:31 Onderwerp: |
|
|
ik ben het eens, dat er geen (wettelijk) recht is op overslaan.
niet! mee eens, dat evt klagen bij nat. ombudsman, zonde van de tijd is.
maar voorlopig, moet eerst nog een verzoek tot overslaan worden gedaan
ik neem aan, dat in elk geval overslaanverzoek, geen! zonde van de tijd is
ik neem ook aan, dat fiscus dan binnen 4 weken moet antwoorden, en dat bij niet antwoorden danwel negatief antwoorden, na 4 weken nat.ombudsman dan bevoegd is, de klacht(en) in behandeling te nemen.
van belang is ook, dat er voor evt. schadevergoeding, eigen verantwoording is tot schadebeperking, hetgeen bij overslaanverzoek dus ook een rol kan spelen, omdat de VAR-WUO er dan eerder kan komen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2012 15:10 Onderwerp: |
|
|
Doe wat je niet laten kan. Je hebt hier je antwoord gehad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
xs
|
Geplaatst: vr 02 mrt 2012 16:47 Onderwerp: |
|
|
van het antwoord van stevenK 'alleen met instemming wederpartij' ben ik inderdaad iets wijzer geworden. |
|
|
|
 |
|