|
Auteur |
Bericht |
Frawa
Leeftijd: 75 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 26 feb 2012 15:03 Onderwerp: Schenking |
|
|
Hallo,
kinderen hebben in het verleden een woning van hun ouders gekocht.
Door de ouders is een schenking gedaan van 50000 gulden.
Waarbij ouders het recht van vruchtgebruik bleven houden tot het verlaten van de woning of door overlijden.
een van de ouders is inmiddels overleden en de ander is verhuist naar een verzorgingstehuis.
Nu is er destijds ook door de notaris een akte van die schenking opgemaakt waarin staat:
"Behoudens de hierna te noemen gevallen van directe opeisbaarheid is de lening van de zijde van de schuldeiser vóór het overlijden van de langstlevende der schuldeiser en zijn echtgenote voornoemd, doch daarna te allen tijde, mits met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden."
Ik lees hieruit dat de overgebleven ouder aanspraak kan maken op die 50000 gulden omdat een van hierna te noemen gevallen is: vervreemding van enig onroerend goed.
Dat is gebeurd. De woning is door de kinderen weer verkocht.
Maar wat wordt er bedoeld met: Daarna te alle tijde,...?
Als de overgeblevene nu geen aanspraak maakt op dat geld en die komt tzt ook te overlijden is er dan nog een partij die recht heeft op dat geld?
Frans |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 26 feb 2012 17:44 Onderwerp: |
|
|
Waarom heb je het over een schenking?
Quote: | "Behoudens de hierna te noemen gevallen van directe opeisbaarheid is de lening van de zijde van de schuldeiser vóór het overlijden van de langstlevende der schuldeiser en zijn echtgenote voornoemd, doch daarna te allen tijde, mits met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden." |
Hier mist een woord of meer? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Frawa
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 11:31 Onderwerp: |
|
|
Sorry,
Moest lening zijn.
Frans |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 11:48 Onderwerp: |
|
|
En mijn tweede vraag? De zin die er nu staat klopt niet.
Voor zover er bedoeld is dat de lening na overlijden te allen tijde opeisbaar is, betekent dit dat de lening op ieder moment na overlijden kan worden opgeëist. Dat hoeft dus niet direct te gebeuren, maar kan ook een jaar later nog. Wel gaan er verjaringstermijnen lopen.
De lening (reeds opeisbaar of nog niet) is een vermogensrecht dat deel uitmaakt van het vermogen van de schuldeiser. Na overlijden van de schuldeiser gaat dit vermogensrecht over op de erfgenamen. Die erfgenamen kunnen dan de lening opeisen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Frawa
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 14:30 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses,
Ik ben wel heel slordig geweest.
Nogmaals, maar nu de juiste zin:
"Behoudens de hierna te noemen gevallen van directe opeisbaarheid is de lening van de zijde van de schuldeiser niet opeisbaar vóór het overlijden van de langstlevende der schuldeiser en zijn echtgenote voornoemd, doch daarna te alle tijde, mits met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden."
Frans |
|
|
|
 |
Frawa
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 14:30 Onderwerp: |
|
|
Mijn excuses,
Ik ben wel heel slordig geweest.
Nogmaals, maar nu de juiste zin:
"Behoudens de hierna te noemen gevallen van directe opeisbaarheid is de lening van de zijde van de schuldeiser niet opeisbaar vóór het overlijden van de langstlevende der schuldeiser en zijn echtgenote voornoemd, doch daarna te alle tijde, mits met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden."
Frans |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 17:37 Onderwerp: |
|
|
Ok, duidelijk nu. Heb ik je vraag intussen al beantwoord? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Frawa
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 19:13 Onderwerp: |
|
|
Wat me niet duidelijk is het gedeelte:
--doch daarna te alle tijde, mits met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.--
De kinderen, aan wie de lening is gedaan zullen het geld niet opeisen.
Of kunnen hun echtgenote's cq kinderen dat geld dan nog opeisen, bij overlijden van een van de kinderen aan wie de lening is gedaan?
Frans |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 20:09 Onderwerp: |
|
|
De schuldeiser kan opeisen (zodra de lening opeisbaar is geworden).
De schuldeiser is de persoon of personen die de lening hebben verstrekt, of hun rechtsopvolgers (erfgenamen). Komt de vordering door een erfenis deels in handen van de schuldenaar, dan houdt de lening voor zover op te bestaan.
Wel zullen er successierechten moeten worden betaald op de vordering bij overlijden van de schuldeiser. Hij maakt nu deel uit van het vermogen van de langstlevende. (Ik neem trouwens aan dat er een langstlevende testament was zodat de vordering nu geheel in het vermogen van de overgebleven ouder valt. Anders wordt het nog een beetje ingewikkelder.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Frawa
|
Geplaatst: di 28 feb 2012 0:29 Onderwerp: |
|
|
Bedankt,
Is zover duidelijk.