Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 10:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

planschade zonder eerst bezwaar hebben gemaakt
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
antoinette1971

Leeftijd: 53
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: ma 20 feb 2012 17:50    Onderwerp: planschade zonder eerst bezwaar hebben gemaakt Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb een vraag kan ik planschade indienen als ik van te voren geen bezwaar heb gemaakt
De gemeente wil dat ik afzie van enig bezwaar of zienswijze maar zegt dat ik later als de plannen definitief zijn wel planschade kan indienen
wie weet of dit mogelijk is ??

vr gr antoinette
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 1:02    Onderwerp: Re: planschade zonder eerst bezwaar hebben gemaakt Reageer met quote Naar onder Naar boven

antoinette1971 schreef:
ik heb een vraag kan ik planschade indienen als ik van te voren geen bezwaar heb gemaakt

Je hoeft inderdaad geen bezwaar gemaakt te hebben tegen het besluit dat planschade veroorzaakt om een verzoek tot vergoeding van planschade in te dienen. Het idee van planschade is namelijk dat de ruimtelijke maatregelen die die schade veroorzaken op zichzelf gewoon rechtmatig zijn, maar dat de (financiële) gevolgen van die maatregelen niet geheel voor jouw rekening hoeven te blijven.

Quote:
De gemeente wil dat ik afzie van enig bezwaar of zienswijze maar zegt dat ik later als de plannen definitief zijn wel planschade kan indienen
wie weet of dit mogelijk is ??

Dat klopt dus. Besef echter wel:
- de gemeente kan jou onmogelijk dwingen om af te zien van bezwaar;
- wil je de plannen tegenhouden, dan is bezwaar de enige mogelijkheid;
- planschadevergoeding is meestal geen volledige schadevergoeding;
- of je recht hebt op planschadevergoeding hangt onder meer af van de vraag of de huidige plannen voorzienbaar waren op het moment dat je je woning kocht.

Leeftijd: 47

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 12:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens is planschade bestuursrecht.

Verder: minimaal 2% waardedaling is voor eigen rekening (als het gaat om pklanschade n.a.v. een naastgelegen ontwikkeling).
(aanvaardbaar maatsch. risico)

wat betreft het bezwaar: als je enige bezwaarpunt de planschade is, is dit sowieso zinloos. Als je andere (inhoudelijk) punten hebt, adviseer ik je bezwaar in te dienen.
Je evt. recht op planschade verspeel je daarmee niet.
antoinette1971

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 12:17    Onderwerp: mag de gemeente eisen dat ik geen bezwaar aanteken Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zal het verhaal even verder uitleggen
ik mag van de gemeente een stukje grond naast mijn woning kopen mits ik geen bezwaar indien tegen de plannen dat zij achter mijn woning een weg maken en een flat van 4 hoog waar nu een groenstrook is
wat is verstandig : het stukje groen naast mijn woning te later varen en bezwaar indienen of geen bezwaar indienen en later wel planschade en het stukje grond naast mijn woning kopen
graag advies
ro-er

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 12:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Koop en verkoop van grond is privaatrecht, bezwara maken tegen nieuwbouw is publiekrecht.
Deze twee vermengen is onzuiver en riekt naar misbruik van macht.

Mijn advies: koop het stukje grond en dien later gewoon bezwaar in.
Teken niets waarmee je instemt van bezwaar af te zien, hoewel de kans bestaat dat als je wel tekent, dat niet eens rechtsgeldig is. Bezwaar maken is immers een wettelijk recht.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 12:56    Onderwerp: Re: planschade zonder eerst bezwaar hebben gemaakt Reageer met quote Naar onder Naar boven

antoinette1971 schreef:
De gemeente wil dat ik afzie van enig bezwaar of zienswijze maar zegt dat ik later als de plannen definitief zijn wel planschade kan indienen.
Dit zullen ze je wel (mondeling) gezegd hebben??
antoinette1971

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 16:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nee ik heb een mail gekregen waar het volgende instaat

"- de voorwaarde om geen zienswijze in te dienen blijft wel aan de orde. Ik begreep van mijn college dat u een zienswijze tegn het bestemmingplan hebt ingediend. Wellicht heeft u dit uit voorzorg gedaan. Indien u gebruik wenst te maken van het aanbod, kunt u de zienswijze schriftelijk intrekken;"
het aanbod waar het hierom gaat is uiteraard de aankoop van het stukje grond naast mijn woning
ro-er

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 16:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat is mijns inziens een vorm van machtsmisbruik.
Sterker: het zou zelfs kunnen uitgelegd worden als omkoping: als u nu het bezwaar intrekt, mag u ene stukje grond kopen.
Zo geformuleerd lijkt het sterk op corruptie, nietwaar?

Civielrecht en publiekrecht mag op deze manier nooit gemengd worden.
Dit kan echt niet.

Tip: probeer eens een hint te laten vallen als: ik zal het aanbod en de gestelde voorwaarde met mijn jurist/advocaat bespreken en kijk eens hoe ze hier op reageren.
Ook een tip: vul je bezwaar aan met nog een paar gronden, waarin je onderandere ingaat op deze manier van handelen. Voeg de gestuurde email toe als bijlage.
ro-er

BerichtGeplaatst: di 21 feb 2012 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog een tip: probeer het stukje grond te kopen, als je dat wilt, en rep zelf met geen woord over wel of niet intrekken van de zienswijze.
Elke keer als ze erover beginnen, vraag je wanneer je het koopcontract kunt tekenen, wanneer de overdracht plaats vindt etc.
Oftewel, ontwijk een antwoord over je zienswijze.

verder: wees erop bedcaht dat je met de koop geen afstand doet van planschade. Als er in het koopcontract staat dat dit tevens dient als planschadevergoeding, dan niet accepteren.
Planschade mag namelijk ook op andere manieren dan geld vergoed worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds