JordivanDijk
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 16:52 Onderwerp: Vraag m.b.t. inbreng in maatschap (winstverdeling) |
|
|
Hallo, ik hoop dat er hier iemand is met wat meer kennis dan mij van het ondernemingsrecht. Ik heb de volgende casus maar loop vast bij punt c, d en e. Ik weet ook niet of antwoord a en b kloppen, in mijn boek staat niks over deze soorten inbreng. Alvast erg bedankt!
Casus:
De beide accountants van de maatschap FG accountants, de heren Frederiks en Greuters, werken al drie jaren op goede voet samen. Bij de start van hu kantoor heeft Frederiks het kantoorpand ingebracht met een waarde van 240.000,-. Greuters heeft 2 auto's ingebracht met een waarde van 60.000,-. In het eerste jaar van hun samenwerking weten zij gezamelijk een winst te realiseren van 150.000,-.
a. Op welke manieren kunnen goederen worden ingebracht en welke gevolgen heeft dit voor de eigendomsverhouding?
Verbintenisrechtelijk en goederenrechtelijk, bij een verbintenisrechtelijke inbreng breng je het genot van een bepaald goed in zonder de eigendom hiervan te verliezen. Bij een goederenrechtelijke inbreng van een goed behoud je de eigendom maar gaat het economisch belang over op de maatschap.
b. Bereken de winstverdeling.
Art. 7A:1670 lid 1 BW, (evenredige toerekening winst naar inbreng) De verhouding qua inbreng tussen Frederiks en Greuters is 4:1.
150.000,- \ 5 = 30.000,-
4 x 30.000,- = 120.000,- (Frederiks) de overige 30.000,- komt toe aan Greuters.)
Vervolg Casus
De afgelopen drie jaren is de waarde van het kantoorpand met 25% gestegen en de waarde van de auto's met 30% gedaald. Het behaalde winstresultaat over het afgelopen boekjaar bedraagt 208.000,-.
c. Bereken de winstverdeling tussen Frederiks en Greuters als de door hen ter beschikking gestelde goederen goederenrechtelijk zijn ingebracht.
?
d. Bereken de winstverdeling tussen Frederiks en Greuters als de door hen ter beschikking gestelde goederen verbintenisrechtelijk zijn ingebracht.
?
Vervolg Casus
Stel dat er geen winst wordt gerealiseerd maar dat er over het afgelopen boekjaar 100.000,- verlies in geleden.
e. Bereken de winstverdeling
Welke verhouding moet ik aanhouden, uitkomst van c of d? |
|