|
Auteur |
Bericht |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: wo 08 feb 2012 17:02 Onderwerp: Keuze rechtbank |
|
|
Vorig jaar is de AO met mijn werkgever geëindigd door tussenkomst rechter (ontbindingsverzoek). Nu heb ik nog geld tegoed wat ze na diverse aanmaningen weigeren te betalen, waaronder 170 uur aan vakantietegoed. Ik wil hier nu mee naar de rechter. Kan ik dit bij een rechtbank naar keuze doen of ben ik gehouden dit in een bepaalde plaats te doen. Ten tijde van de ontbinding moest dit het kanton zijn van het hoofdkantoor werkgever of die waar ik mijn dagelijkse arbeid verrichte omdat de tegenpartij anders kon weigeren. Nu is er geen AO meer, geldt dit nu nog of kan ik de meest gunstige (voor mij) kiezen qua reistijd/afstand?
Vriendelijk bedankt. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 10:31 Onderwerp: Re: Keuze rechtbank |
|
|
RB_1969 schreef: | Vorig jaar is de AO met mijn werkgever geëindigd door tussenkomst rechter (ontbindingsverzoek). Nu heb ik nog geld tegoed wat ze na diverse aanmaningen weigeren te betalen, waaronder 170 uur aan vakantietegoed. Ik wil hier nu mee naar de rechter. Kan ik dit bij een rechtbank naar keuze doen of ben ik gehouden dit in een bepaalde plaats te doen. Ten tijde van de ontbinding moest dit het kanton zijn van het hoofdkantoor werkgever of die waar ik mijn dagelijkse arbeid verrichte omdat de tegenpartij anders kon weigeren. Nu is er geen AO meer, geldt dit nu nog of kan ik de meest gunstige (voor mij) kiezen qua reistijd/afstand?
Vriendelijk bedankt. |
Woonplaats gedaagde is de hoofdregel (art. 99 Rv). Omdat jouw vordering direct voortvloeit uit een (ontbonden) arbeidsovereenkomst, kun je ook naar de kantonrechter van de plaats waar de arbeid gewoonlijk werd verricht (art. 100 Rv).
De wet bepaalt niet, dat je een andere rechter kunt kiezen als je dat beter uitkomt. Het argument dat je bijvoorbeeld nog nooit in Den Helder of Terneuzen bent geweest, is niet doorslaggevend voor de bevoegdheid aldaar (als je er via 99 of 100 Rv niet terecht komt). |
|
|
|
 |
RB_1969
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 10:55 Onderwerp: |
|
|
Was ik al bang voor, maar bedankt voor het antwoord. |
|