|
Auteur |
Bericht |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: wo 08 feb 2012 17:43 Onderwerp: Waarop ziet art. 39 Fw? |
|
|
Ziet dit art. alleen op huur van gebouwen / ruimtes / etc of op elke huurovereenkomst. Uit het art. blijkt m.i. dat laatste.. |
|
|
|
 |
StudentLaw
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 08 feb 2012 20:33 Onderwerp: bog |
|
|
Het gaat om bedrijfs onroerend goed. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 08 feb 2012 21:54 Onderwerp: Re: bog |
|
|
StudentLaw schreef: | Het gaat om bedrijfs onroerend goed. |
Waar blijkt dat uit?
Sowieso ziet het artikel ook op huurwoningen. Ook natuurlijke personen zonder bedrijf kunnen failliet gaan.
Ik sluit niet uit dat art. 39 Fw uitsluitend ziet op de huur van onroerende zaken, maar de tekst van het artikel duidt daar niet op. Waarom zou het artikel niet ook zien op de huur van roerende zaken, bijv. gehuurde bedrijfsmiddelen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 10:26 Onderwerp: Re: Waarop ziet art. 39 Fw? |
|
|
VerareV schreef: | Ziet dit art. alleen op huur van gebouwen / ruimtes / etc of op elke huurovereenkomst. Uit het art. blijkt m.i. dat laatste.. |
Inderdaad heeft dit artikel betrekking op alle soorten huurovereenkomsten, dus ook die waarbij een bierviltje is verhuurd, en ook die waarbij een woning of een kantoorpand is verhuurd. |
|
|
|
 |
VerareV
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): UU Berichten: 75
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 11:02 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie reacties! Ik had op het tentamen vorige week een casus dat iemand voor een bedrijf een busje had en die in de avonduren en op zondag aan zijn vriend uitleende zodat hij zijn werk daarmee kon doen. Vriend kwam na faillissement bij de curator om het busje te lenen en dan was de vraag of de curator het busje mee moest geven.
Ik dacht toen dat art. 39 Fw van toepassing was omdat het m.i. om een huurovk gaat. Verhuur gaat failliet dus in beginsel moet curator het busje meegeven. Standaardantw gaat ervan uit dat art. 37 en 37a Fw hier de juiste zijn. Maar zo'n ovk is het toch helemaal niet? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 14:31 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Bedankt voor jullie reacties! Ik had op het tentamen vorige week een casus dat iemand voor een bedrijf een busje had en die in de avonduren en op zondag aan zijn vriend uitleende zodat hij zijn werk daarmee kon doen. Vriend kwam na faillissement bij de curator om het busje te lenen en dan was de vraag of de curator het busje mee moest geven.
Ik dacht toen dat art. 39 Fw van toepassing was omdat het m.i. om een huurovk gaat. Verhuur gaat failliet dus in beginsel moet curator het busje meegeven. Standaardantw gaat ervan uit dat art. 37 en 37a Fw hier de juiste zijn. Maar zo'n ovk is het toch helemaal niet? |
Ik zou zeggen: lees de definitie van "huur" in art. 7:201 BW even, en vraag je dan eens af of in geval van "uitlenen" sprake is van "huur" in de zin van de wet. |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 14:45 Onderwerp: |
|
|
Check, vergeten te vermelden dat er wel degelijk een tegenprestatie was in de vorm van een kilometervergoeding.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 09 feb 2012 16:44 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Check, vergeten te vermelden dat er wel degelijk een tegenprestatie was in de vorm van een kilometervergoeding.. |
Vergoeding van de kosten van het gebruik maakt het nog geen huur. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: vr 10 feb 2012 13:47 Onderwerp: |
|
|
Waarom voldoet de casus niet aan huur? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 10 feb 2012 15:22 Onderwerp: |
|
|
De casus zelf noemt het al lenen. Lenen en de benzine betalen is toch wat anders dan huren. Als de kilometervergoeding ook is bedoeld ter dekking van afschrijvingskosten en administratiekosten en wellicht een winstopslag omvat, wordt het anders.
Het is mij verder niet helemaal duidelijk dat er wel een voorafgaande (juridisch bindende) overeenkomst was. De indruk die ik krijg is meer die van een vriendendienst. Zonder faillissement had de vriend, zoals ik de casus lees, zonder "wanprestatie" te plegen kunnen weigeren het busje die avond uit te lenen omdat hij hem bijvoorbeeld zelf nog even nodig had. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
VerareV
|
Geplaatst: vr 10 feb 2012 19:20 Onderwerp: |
|
|
Ah op die manier. Ik heb huur te breed getrokken dus. Het was inderdaad als vriendendienst! Bedankt voor je uitgebreide antwoord |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 10 feb 2012 20:09 Onderwerp: |
|
|
VerareV schreef: | Ah op die manier. Ik heb huur te breed getrokken dus. Het was inderdaad als vriendendienst! Bedankt voor je uitgebreide antwoord |
Ik weet alleen niet of ik in de buurt van het standaardantwoord komt dat blijkbaar art. 37 en 37a Fw van belang acht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|