Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Stukloon (post/kranten) omzeilen van wet minimumloon?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bellenbellen

Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 21:22    Onderwerp: Stukloon (post/kranten) omzeilen van wet minimumloon? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bezorg de krant waarover ik circa 3 uur over doe. Ik krijg hiervoor circa 5 euro uitbetaald. Mag dit zomaar? Immers hiermee kun je de wet minimum loon omzeilen. Ik wilde stoppen met de krant maar nu dien ik de krant net zolang rond te brengen totdat er iemand anders is gevonden, er geld opzegtermijn van 1 maand.

Kan het stukloon ook in andere sectoren toegepast worden? Dan kan de werkgever bijvoorbeeld bij Philips voor stukloon gaan zorgen, als jij zoveel scheerapparaten hebt verpakt is dit je loon!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet minimumloon is hier niet van toepassing.

Bij krantenbezorgen werk je via een zogenaamde overeenkomst van opdracht.
Dat betekent dat er een overeenkomst is dat de kranten bezorgd gaan worden, maar of jij dat zelf nu doet, of iemand anders, maakt niet uit,

Wet minimumloon is van toepassing op dienstverband uit arbeidsovereenkomst, en die is er niet.

Het is dus rechtsgeldig wat de opdrachtgever doet.
harpy

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 12:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Hilde aangeeft is op jouw situatie niet wet minimumloon van toepassing.
Je stelde nog een vraag, of een persoon werkzaam bij Philips ook op deze manier tewerk gesteld kan worden. Die situatie acht ik wezenlijk anders. Om onder de wet minimumloon te vallen moet je een arbeidsovereenkomst hebben. Zoals gesteld door Hilde heb je bij het bezorgen van kranten vaak een overeenkomst tot opdracht.
Voor een arbeidsovereenkomst heb je drie vereisten. Simpelgezegd: je baas moet jou aanwijzingen kunnen geven, je moet loon ontvangen over je arbeid en als laatste: het arbeid moet persoonlijk verricht worden. Zoals je ziet gaat bij het bezorgen van kranten bij dit laatste vereiste het mis. Als je werkt bij Philips denk ik toch wel dat Philips wil hebben dat specifiek jij dat werk komt doen, niet een ander.
Kortgezegd: dan voldoe je aan de vereisten van een arbeidsovereenkomst en heb je een arbeidsovereenkomst.

Overigens is een opzegtermijn niet vreemd. Je baan niet kunnen opzeggen totdat er een vervanger is gevonden lijkt mij wel zeer vreemd. Er bestaat zoiets als contractsvrijheid. Bekijk je overeenkomst tot opdracht en bekijk wat daarin staat omtrent opzeggen. Waarschijnlijk heb je alleen een maand opzegtermijn.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 08 feb 2012 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

harpy schreef:
Overigens is een opzegtermijn niet vreemd. Je baan niet kunnen opzeggen totdat er een vervanger is gevonden lijkt mij wel zeer vreemd. Er bestaat zoiets als contractsvrijheid. Bekijk je overeenkomst tot opdracht en bekijk wat daarin staat omtrent opzeggen. Waarschijnlijk heb je alleen een maand opzegtermijn.

Ik vermoed dat TS bedoelt dat de opdrachtgever hem ook wel vóór het einde van die opzegtermijn wil laten gaan, maar dan moet er wel eerst een vervanger worden gevonden.

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel nu: PostNL heeft een zaak aangespannen dat de vorm van "Opdracht Van Overeenkomst" eigenlijk geen eerlijke concurrentie doet bieden. Zo dient de concurrent van PostNL over te gaan naar gewoon uurloon betaling.

Inderdaad met Opdracht Van Overeenkomst mag een ander ook jouw werkzaamheden gaan verrichten. Indien Philips dit toestaat mits de werkzaamheden goed uitgevoerd worden zou dit wel leiden tot een flinke besparing.

Bij het UWV kennen ze deze contract vorm (Overeenkomst Van Opdracht) niet bij het callcenter. Ik vraag me af hoe ze dit gaan korten op je uitkering bij ziektewet?
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 1:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inkomsten, uit welke bron dan ook, zijn inkomsten en kunnen dus invloed hebben op een uitkering.

Heb je trouwens een linkje voor die zaak van PostNL?
bellenbellen

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 1:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb hier zo niet 123 link van. Volgens mij was PostNL die daar een zaak van gemaakt heb maar twijfel nu.

http://nos.nl/artikel/223919-impasse-op-de-postmarkt.html

http://www.advokatenkollektief.nl/publicaties____pagina9_465.html
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 07 mrt 2012 8:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bellenbellen schreef:
Heb hier zo niet 123 link van. Volgens mij was PostNL die daar een zaak van gemaakt heb maar twijfel nu.

http://nos.nl/artikel/223919-impasse-op-de-postmarkt.html

http://www.advokatenkollektief.nl/publicaties____pagina9_465.html

Post.nl staat hier geheel los van, post.nl heeft tot voorkort ook dit stelsel aangehouden bij haar dochteronderneming VSP.

Momenteel is zowel de OPTA als de vakbonden druk bezig te inventariseren van de hoeveelheid personeel dat in loondienst is bij de verschillende postbedrijven en of deze bedrijven voldoen aan de wettelijke bepaling dat tenminste 75% van de bezorgers in loondienst is.
bellenbellen

BerichtGeplaatst: za 10 mrt 2012 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe zou elke werkgever met OVO kunnen gaan werken? Dat is dan lekker goedkope krachten op deze manier toch? In bepaalde beroepen heb je bepaalde vaardigheden benodigd inderdaad. Degene die de OVO heeft is de verantwoordelijke. Dus als jij een vervanger laat komen die zijn werk niet goed uitvoert dan heb jij een probleem.

Discussie vragen:

Wanneer mag het wel en niet? Bij Philips zou je het wel kunnen doen, als het werk maar goed gebeurd zo niet dan lig je er uit klaar toch? Wet minimum loon heeft in dat geval mindere mate een goede uitwerking. Zo kun je iemand wel voor 1 euro per uur laten werken. Nadeel is dan wel dat er nog maar weinig mensen zijn die dit werk willen doen natuurlijk.

Er zijn ook uitzendbureaus die er vanuit gaan dat je zoveel kranten in het uur bezorgd en daarnaar wordt jij vervolgens betaald.

Bij het CNV kwam onlangs naar voren dat ze bij de Albert Heijn niet mogen eisen dat je zoveel collie in het uur moet vullen en dat je vervolgens gaat werken in je eigen tijd. Nee, dat mag natuurlijk niet. Maar met OVO zou dit prima kunnen toch!?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 15:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag staat dan ook een (delegatie-)bepaling waarmee de definitie van dienstbetrekking kan worden uitgebreid. Niet alleen de arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht valt eronder, maar in bepaalde gevallen ook de OVO, zoals blijkt uit het 'Besluit aanwijzing aantal arbeidsverhoudingen die als dienstbetrekking ex artikel 2 Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag worden beschouwd'.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als aanvulling, als een opdracht van overeenkomst tevens past in 7:610 bw (de arbeidsovereenkomst), dan wordt de overeenkomst gezien als een arbeidsovereenkomst. Dus ja, iedere werkgever kan gaan werken met OVO's, maar dat heeft zeer weinig effect.
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 12 mrt 2012 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

harpy schreef:
En als aanvulling, als een opdracht van overeenkomst tevens past in 7:610 bw (de arbeidsovereenkomst), dan wordt de overeenkomst gezien als een arbeidsovereenkomst. Dus ja, iedere werkgever kan gaan werken met OVO's, maar dat heeft zeer weinig effect.

Begrijp ik de bepaling van de minister niet dat tenminste 75% van de postbezorgers bij een bedrijf aan het einde van dit jaar in vaste dienst moet zijn bij het postbedrijf (ook Sand) als een OVO ook een arbeidsovereenkomst is.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds