|
Auteur |
Bericht |
Timotheus
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 19 jan 2012 18:52 Onderwerp: Verhuurde breng opruimkosten in rekening? |
|
|
Hallo,
Ik ben student en woon samen met een andere student in een portiekwoning in Rotterdam. Iedere woning heeft een eigen berging en tussen de bergingen in is een soort open ruimte, de zogenaamde "gezamelijke berging". In deze berging mogen geen spullen gestald worden.
Nu worden er al langere tijd fietsen etc. geplaatst door de andere bewoners in het portiek. Volgens mij is het hele portiek van 1 verhuurder. In elk geval, er worden ook regelmatig allerlei oude tv's, stoelen, matrassen etc. gewoon neergedumpt. Bovendien maken de overige huurders hun brievenbussen leeg door alle post die ze niet nodig hebben gewoon bovenop alle brievenbussen te deponeren.
Wij hebben een keer de hele berging leeggemaakt door alles in een container in de buurt te gooien en de enorme stapel papier die zich wekelijks op de brievenbussen vormt brengen wij ook af en toe naar de papierbak. Het is natuurlijk geen gezicht als je bezoek ontvangt.
Even ter duidelijkheid, wij hebben zelf nooit spullen in deze gezamelijke ruimte gezet. Op een gegeven moment stonden er weer allerlei spullen en wij wachtten vanzelfsprekend op het moment dat de eigenaar de spullen weg zou brengen of de grofvuildienst zou bellen.
Op een gegeven moment was de gezamelijke berging leeggeruimd en een tijdje later kregen wij een brief van de verhuurder dat ze de gezamelijke berging hadden leeggemaakt (grofvuil + oud papier) en de kosten op ons wilden verhalen. Ze wilden dat we 50 euro zouden overmaken. Ik vind dat heel veel geld, maar zelfs als het 5 euro was geweest zou ik het uit principe gewoon niet overmaken.
In ieder geval, ik heb toen een brief gestuurd en daarin gezegd dat wij niet verantwoordelijk zijn voor die rommel. Een tijdje later kregen wij een tweede sommering om het geld over te maken. Wij zijn er niet meer op ingegaan en deze week zijn we gebeld door de verhuurder die dreigt om de vordering uit handen te geven aan een deurwaarder en ze willen een extra 75 euro aan administratiekosten in rekening brengen.
Ik heb het huurcontract nog eens doorgelezen en er staat letterlijk: "Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om fietsen en/of andere goederen te plaatsen in de gemeenschappelijke hal, gang of op de trap".
Ze hebben helemaal geen bewijs dat wij die spullen daar hebben neergezet en slaan telefonisch een hele agressieve toon aan. Staan zij in hun recht door ons een boete op te leggen?
Bij voorbaat dank voor de hulp. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: di 31 jan 2012 19:04 Onderwerp: |
|
|
Zolang jij niks fout hebt gedaan en het tegendeel niet bewezen kan worden kun je m.i. rustig achterover hangen en ze succes wensen bij de zoektocht naar de werkelijke rotzooimakers. Ook wat betreft die deurwaarder, want die heeft pas iets te melden waar je je wat van aan moet trekken op het moment dat hij een dagvaarding in de hand heeft (die er niet gaat komen naar alle waarschijnlijkheid).
Overigens lijkt een waarschuwing vooraf met de gelegenheid de zooi zelf op te ruimen ook niet te zijn verstuurd. Ook op die meer algemene basis is het doorberekenen van kosten m.i. onredelijk.
In jouw plaats zou ik in ieder geval niets betalen en er hoogstens vier regels op een enkel a4'tje aan wijden concluderend tot afwijzen van de vordering. Wel even verzenden per fax of bij de verhuurder laten afstempelen voor ontvangst dan wel aangetekend verzenden, zodat er later ook geen discussie meer over kan komen. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 feb 2012 18:15 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me af of bovenstaand waar is.
Het zou best eens zo kunnen zijn dat de gemeenschappelijke ruimte door alle bewoners tezamen gehuurd wordt en onderdeel uitmaakt van de huur(overeenkomsten).
In dat geval is iedereen dus verantwoordelijk, en kan volgens mij de verhuurder uiteindelijk een boete opleggen aan alle huurders, dus elke huurder € 50,- voor het opruimen.
De huurder kan m.i. niet de boete opleggen aan één van de huurders.
Ook had de verhuurder m.i. eerst gelegenheid moeten geven op te ruimen door te waarschuwen.
Kortom: het is volgens mij niet zo eenvoudig als hierboven staat. |
|
|
|
 |
StudentLaw
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 01 feb 2012 21:39 Onderwerp: |
|
|
ro-er schreef: | Ook had de verhuurder m.i. eerst gelegenheid moeten geven op te ruimen door te waarschuwen.
|
Klopt, verhuurder mag niet zomaar spullen weghalen. Daar moet tenminste een aanzegging voor zijn en spullen stickeren die verwijderd zullen gaan worden.
Overigens heeft verhuurder ook de plicht spullen te verwijderen. Collectieve delen moeten toegankelijk blijven. Ik ben het eens met ro-er. Ik zou het nog maar eens goed in overweging nemen, straks zijn de kosten hoger dan de oorspronkelijke werkelijke kosten. |
|
|
|
 |
|