|
Auteur |
Bericht |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 24 jan 2012 23:04 Onderwerp: Eigendomsoverdracht paard zonder koop/verkoop |
|
|
Goede avond!
De volgende situatie speelt:
Ik heb samen met mensen een paard gekocht. Op de koopovereenkomst staat de handtekening van ons beiden.
Nu wil de mede-eigenaar mij het volledige eigendom geven, zonder dat sprake is van koop. Ik heb inmiddels enige tijd bijna de volledige zorg voor het paard op mij genomen en het paard bleek ziek waardoor het dier momenteel niet of nauwelijks waarde heeft.
Hoe kan ik het beste de eigenomsoverdracht vastleggen en met welke onderliggende wetgeving moet ik rekening houden?
Belangrijk is dat de nu mede- eigenaren afstand doen van al hun rechten en aanspraken en ik de volledige zeggenschap krijg over het dier zonder dat zij zich ergens op kunnen beroepen.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 14:52 Onderwerp: |
|
|
Hey,
Weet iemand raad met bovenstaande? Ik kom er zelf niet uit en er is inmiddels enige haast bij.
Alvast heel erg bedankt voor de moeite.
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 26 jan 2012 15:32 Onderwerp: |
|
|
Als je bovenstaande nu een op een papier schrijft en dooe iedereen laat ondertekenen. Dan ben je volgens mij al een heel eind op weg.
Ik heb verder geen verstand van hippisch recht, maar kan mij niet voorstellen dat er op dit gebied bijzondere wettelijke bepalingen hebben te gelden. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 17:06 Onderwerp: |
|
|
Zoiets? Het is slechts een wat slordig concept:
1. Ondergetekenden:
1.1 De verkoper voor haar deel van het eigendom zegge: 50%:
wonende te
..
..
(plaats en naam), hierna te noemen 'verkoper'.
en
1.2 De koper (reeds 50% eigenaar):
..wonende te
..
, hierna te noemen 'koper'.
2. In aanmerking nemende dat:
2.1 Verkoper 50% eigenaar is van het paard
, geboren op
., ingeschreven onder levensnummer/chipnummer:
en afstamming is van
..
Verkoper bovengenoemd paard voor haar deel (50%) zal verkopen aan koper en dat partijen hieromtrent het navolgende zijn overeengekomen.
3. Zijn als volgt overeengekomen:
3.1 Verkoper verklaart te hebben verkocht gelijk koper verklaart te hebben gekocht op
. (datum), het paard:
..
.
..(stamboeknaam en chip-/levensnummer)
3.2 hierna te noemen 'het paard' , zulks tegen een koopsom ad 1,00 (zegge: ιιn euro) inclusief BTW.
3.3 Het is koper bekend dat het paard: In slechte gezondheid verkeerd en niet geschikt is om bereden te worden of aangespannen gebruikt te worden (eventuele gebreken). Het is de koper bekend dat het paard: Getraumatiseerd is en een lange periode nodig zal hebben om opnieuw vertrouwen in het werk en de mens te krijgen (vaardigheden).
3.4 Koper heeft kennis genomen van de volgende stukken (paspoort, stamboekpapier, DNA verklaring e.d.):
Deze zijn reeds in bezit van de koper .
3.5 Koper overhandigt na levering van het paard de volledige koopsom ad 1,00 (zegge:
) inclusief BTW in contanten aan verkoper.
4 Op deze overeenkomst is slechts het Nederlands Recht van toepassing
4.1 Aldus in tweevoud opgemaakt te
(plaats). Datum:
Naam verkoper Naam koper
..
Handtekening verkoper Handtekening koper
..
_________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2012 23:58 Onderwerp: |
|
|
Je kan het inderdaad in een koopovereenkomst gieten zoals je hierboven hebt gedaan.
Je kan ook gewoon op een papiertje schrijven "Partij X draagt zijn eigendomsrecht met betrekking op het paard Z over aan Partij Y" en daaronder beiden een handtekening zetten.
Je kan het zo uitgebreid of simpel houden als je zelf wil. |
|
|
|
 |
Gwenny
|
Geplaatst: do 29 mrt 2012 8:37 Onderwerp: |
|
|
@ Guthman: Verliest de verkopende/schenkende partij daar dan wel alle rechten mee en kan dan nooit meer ergens aanspraak op maken? _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
Guthman
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 29 mrt 2012 12:46 Onderwerp: |
|
|
Als je daar zeker van wil zijn dan moet je dat in ovk opnemen. Iets in de trant van:
Partij X draagt zijn eigendomsrecht met betrekking op het paard Z over aan Partij Y.
Voor zover Partij X na de eigendomsoverdracht met betrekking tot paard Z zakelijke rechten als genoemd in boek 5 van het Burgerlijk Wetboek heeft of aanspraak kan maken op zulke rechten, doet Partij X afstand van die rechten. |
|
|
|
 |
|