Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verjarings termijn vorderingen op familieleden
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DiederikDupont

Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 19 jan 2012 17:45    Onderwerp: Verjarings termijn vorderingen op familieleden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongeveer vijfentwintig jaar geleden heb ik mijn dochter geholpen door een bedrag van Hfl 125.000,= aan de notaris over te maken om het voor haar mogelijk te maken een huis te kopen. Zij was op 19 jarige leeftijd ongewenst zwanger geraakt. Wij spraken destijds (mondeling) af dat zij betreffend bedrag aan mij zou terug betalen zodra dat binnen haar mogelijkheden kwam te liggen. Vorige week vernam ik van haar ex-man dat zij het huis verkocht had voor Euro 480.000,=. (destijds gekocht voor Hfl 227.000,=). Toen ik echter stelde dat het nu dus mogelijk was om mij het bedrag van Hfl 125.000,= terug te betalen werd mij door haar huidige echtgenoot medegedeeld dat deze vordering al lang verjaard was.

Naar ik heb begrepen uit jurisprudentie geld er voor vorderingen op familieleden geen verjarings termijn. Is dit wishfull dreaming ?!

Diederik
Bekijk profiel Stuur privé bericht
TP

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 9:20    Onderwerp: Re: Verjarings termijn vorderingen op familieleden Reageer met quote Naar onder Naar boven

DiederikDupont schreef:

Naar ik heb begrepen uit jurisprudentie geld er voor vorderingen op familieleden geen verjarings termijn. Is dit wishfull dreaming ?!

Diederik

Er is sprake van een (mondelinge) overeenkomst van lening. Is dit een vordering als bedoeld in de regeling voor verjaring? Lijkt me niet. Speciale vorderingen in de familie zijn er niet. Lening moet wel kunnen worden aangetoond.
dododo

Leeftijd: 68
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 14:45    Onderwerp: lafle dochter Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooie dochter he? En nogal laf ook. Laat haar man even die mededeling doen.

Dat noemen ze misbruik maken van iemands goedheid.

Ik weet niet veel van rechten maar heb wel een groot rechtsvaardigheidsgevoel.

Is het mogelijk een gesprek met je dochter te hebben (niet onder het voorwendsel dat je wil praten over de vordering) en het gesprek beginnen over die lening en het gesprek opnemen?

Ik weet dat in heel bijzonderen gevallen opnemen van een gesprek wel eens gebruikt mag worden in een rechtszaak. Opnemen mag eigenlijk niet dat weet ik.

Enkel met toestemming van de gesprekspartner. In dit geval heeft het geen zin toestemming te vragen, want dan komt er niks uit. Gaat erom dat op band staat dat er een lening is geweest van 125000

Of dit bijzonder genoeg is weet ik niet. Als je vermogend bent zou ik me geeneens druk maken om dat geld. Wel even een loopje naar de notaris om haar te onterven. Ik vind het trouwens opvallend wat ik allemaal om me heen hoor van kinderen. Wat die allemaal uitvreten. Het lijkt wel een rattenmaatschappij te worden.

Het word tijd dat ouders hun kinderen een schop op hun achterste geven en zeggen afgelopen met dat gedrag. Niet iedereen kan prinsje op prinsesje zijn

Bonafide weet vast wel of je hier iets mee kan:-) Een andere oplossing zie ik zelf niet een twee drie voor handen

Sterkte ermee
dododo
DiederikDupont

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Dododo. Nee we zijn absoluut niet vermogend, we kunnen door dit soort dingen nauwelijks de broek op houden. En telkens als we weer eens lege flessen moeten verzamelen om te kunnen leven, roept mijn vrouw (terecht) "Leuk he Diederik huizen kopen voor je kinderen, broer, zuster, ouders en ex-vrouw als belegging voor je pensioentje" . "Ze lopen nu allemaal met een grote boog om je heen omdat ze bang zijn dat je het geld gaat terug vragen" . Maar ja, opgegroeid in een gezin waar nooit en dubbeltje was en op je 22e miljonair dan denk je "ik laat iedereen mee genieten" Misschien kocht ik hiermee wel mijn schuldgevoelens af dat het mij zo voor de wind ging en de rest van de familie elk dubbeltje moest omdraaien. Nu wonen wij op een camping terwijl wij moreel eigenaar zijn van zes huizen. En weet je Dododo een vroegere kennis van mij bood mij een aantal maanden terug 100.000,= Euro als ik alle vorderingen en de hierbij behorende bescheiden aan hem zou overdragen. Maar hij is lid van de Hells Angels en ik ben bang dat ik niet kan leven met hun incasso methode, vooral omdat het om mijn familie gaat.

Diederik
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 17:58    Onderwerp: Re: Verjarings termijn vorderingen op familieleden Reageer met quote Naar onder Naar boven

TP schreef:
Er is sprake van een (mondelinge) overeenkomst van lening. Is dit een vordering als bedoeld in de regeling voor verjaring? Lijkt me niet. Speciale vorderingen in de familie zijn er niet. Lening moet wel kunnen worden aangetoond.

Voor alle vorderingen geldt een verjaringstermijn. In dit geval is het een vordering uit overeenkomst:
art. 3:307 BW schreef:
1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.

2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was.

De vraag is wanneer de vordering tot terugbetaling opeisbaar is geworden. Je zou kunnen stellen dat pas recent is gebeurd, nl. met de verkoop van het huis. Dan is de vordering dus nog niet verjaard (lid 1, 5 jaar gerekend vanaf de verkoop).

Ik denk dat het juister is te stellen dat het gaat om een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd (dus lid 2), waarbij de "opzegging door de schuldeiser" pas mogelijk is geworden door de verkoop van het huis (waardoor terugbetaling "binnen haar mogelijkheden kwam te liggen"). Ook zo bezien is de vordering nog niet verjaard.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 19:38    Onderwerp: Re: lafle dochter Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:

Ik weet dat in heel bijzonderen gevallen opnemen van een gesprek wel eens gebruikt mag worden in een rechtszaak. Opnemen mag eigenlijk niet dat weet

dododo

Mag wel. Alleen gesprek tussen derden opnemen mag niet.
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: vr 20 jan 2012 19:38    Onderwerp: Re: lafle dochter Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:

Ik weet dat in heel bijzonderen gevallen opnemen van een gesprek wel eens gebruikt mag worden in een rechtszaak. Opnemen mag eigenlijk niet dat weet

dododo

Mag wel. Alleen gesprek tussen derden opnemen mag niet.
Bekijk de homepage
dododo

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 19:34    Onderwerp: huh hoe zit dat????????????????????? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Steven,

Maar toendertijd werd dat gesprek tussen Joran van de Sloot en die "werknemer" van Peter R. de Vries toch ook niet geaccepteerd?

Ik bedoel dus als Diederik hierboven een gesprek opneemt met zijn dochter en zij weet van niets mag dat dan?

En vraag twee mag dat gebruikt in een rechtszaak?

vr gr dododo
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 22:32    Onderwerp: Re: huh hoe zit dat????????????????????? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:
Maar toendertijd werd dat gesprek tussen Joran van de Sloot en die "werknemer" van Peter R. de Vries toch ook niet geaccepteerd?
Daar kan de rechter reden(en) voor gehad hebben; de aktie van PRdV werd iig niet als strafbaar aangemerkt??
bona fides

BerichtGeplaatst: za 21 jan 2012 23:08    Onderwerp: Re: huh hoe zit dat????????????????????? Reageer met quote Naar onder Naar boven

dododo schreef:

Daar is bij mijn weten nooit over geprocedeerd, noch voor de strafrechter, noch voor de civiele rechter.

Daarnaast is die zaak onvergelijkbaar. Het ging daar niet alleen om een gesprek, maar ook over beeldmateriaal. In het geheim filmen mag minder snel dan in het geheim een geluidsopname maken. Verder had De Vries weer het argument van vrije nieuwsgaring.

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 18:57    Onderwerp: niet duidelijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Niet duidelijk. Gesprek opnemen met een tweede persoon, die er niet van weet mag.

Is het nu het doel heiligd de middelen en word het geaccepteerd als bewijs in een rechtzaak ja of nee?

Voor de vraag van Diederik lijkt me dit belangrijk om te weten.

vr gr
dododo
dododo

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 18:58    Onderwerp: niet duidelijk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Niet duidelijk. Gesprek opnemen met een tweede persoon, die er niet van weet mag.

Is het nu het doel heiligd de middelen en word het geaccepteerd als bewijs in een rechtzaak ja of nee?

Voor de vraag van Diederik lijkt me dit belangrijk om te weten.

vr gr
dododo
dododo

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 20:32    Onderwerp: weet het al Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik weet het antwoord al. Hier op het forum opgezocht
Het mag en het mag idd ingebracht worden in een rechtszaak. Zeker als het doel het middel heiligd.

vr gr
dododo
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor TS is het maar de vraag of hier überhaupt wel bewijsproblemen spelen. Afgaande op wat hij schrijft, beroept de dochter zich (via haar nieuwe vriend) alleen maar op verjaring van de vordering. Ze ontkent dus niet dat er sprake was van een lening.

BerichtGeplaatst: zo 22 jan 2012 22:40    Onderwerp: ja maaaarrrrrrrrrrrrr Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee dat klopt Bonafide. Maar als het een rechtszaak zou worden zou het kunnen zijn dat er plotseling "geheugenverlies" optreed.

En dan is het handig alles opgenomen te hebben.

Overigens Diederik zou ik subiet stoppen met een te grote tolerantie.

Het is ook bij mij een valkuil geweest. (geweest he nu niet meer)

Niet doen. Het leidt alleen maar tot misbruik heb ik geleerd van het leven.
Het is jammer, maar het is wel de realiteit.

dododo
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds