|
Auteur |
Bericht |
soes
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 16:27 Onderwerp: na strafzaak opnieuw berecht worden voor dezelfde zaak ? |
|
|
.
Laatst aangepast door soes op za 28 jan 2012 16:52, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 16:49 Onderwerp: Re: na strafzaak opnieuw berecht worden voor dezelfde zaak ? |
|
|
soes schreef: | Goedemiddag allen.
Ik zit vreselijk met iets en hoop dat hier mensen zijn die mij op zaterdag kunnen helpen.
Voor de rest kan ik nergens terecht op dit moment.
het geval is:
Ik ben ruim 1.5 jaar ( juli 2010) geleden aangehouden voor bezit, afsteken van vuurwerk dat niet legaal was/is.
precies 1 jaar later ( juli 2011) volgde de strafzaak bij de economische politie rechter.
Ik moest dus voorkomen en heb daarbij 240 uur taakstraf gehad en moest ,omdat een persoon zich meldde met gehoorschade, 4500 euro (immateriële) schadevergoeding betalen welke via het CJIB geind is. Deze heb ik binnen een paar dagen betaald en de taakstraf zit er bijna op.
De kosten welke het slachtoffer gemaakt heeft waren ten tijde van de strafzaak (nu dus 9 maanden terug) nihil.
Daarnaast staat in het vonnis welke ik vorig jaar in september (3 maanden later) kreeg dat de kosten nihil waren. De wettelijke rente op de schadevergoeding was 150 euro en heb ik ook betaald.
Er waren nog 2 aangiftes gedaan echter bij de strafzaak waren/zijn deze niet meer besproken/aangeroerd. Deze mensen hebben zich niet bij de zaak aangemeld/gevoegd
Mn straf zit er dus op...en de schadevergoeding is gedaan.
Mag of kan er daarna opnieuw een zaak tegen mij geopend worden ? Bv omdat de persoon meer of nog steeds last heeft ervan, of vind dat het te weinig is of nieuwe feiten mee/opbrengt?
Je mag toch maar 1x berecht worden voor een zaak? Ik heb namelijk post gehad van SRK welke pas maandag beschikbaar is omdat ik aan het werk was. Tis op dit moment dus gissen wat er in staat. het is aangetekend verzonden....dus belangrijk.
Tuurlijk moet ik iig afwachten tot maandag..maar toch.
Ik had gehoopt dat de zaak na mn schadevergoeding en taakstraf gedaan is/was
Ik hoop zsm antwoord te krijgen van U. |
dubbeltje
Er zijn twee dingen die je moet onderscheiden hier: het strafrechtelijke traject en het civielrechtelijke traject.
Strafrechtelijk betekent straf krijgen: werkstraf en dergelijke. Dat traject is afgedaan en kan in principe niet heropend worden.
Civielrechtelijk kan er nog wel actie worden ondernomen. Dat is mooie taal voor het vragen van schadevergoeding door iemand die zich benadeeld voelt. Dit staat los van het krijgen van straf, en is bedoeld als mogelijkheid om een schadevergoeding te vragen voor geleden schade. In sommige gevallen is het mogelijk om dit tegelijk met het strafrechtelijke traject te doen, en dat is wat een van de benadeelden kennelijk heeft gedaan. De andere twee aangevers kunnen los van de strafzaak (met embedded civielrechtelijke component) een zaak aanspannen bij de civiele rechter. Hier kan geen straf (gevangenisstraf of werkstraf ofzo) worden opgelegd, uitsluitend een schadevergoeding. |
|
|
|
 |
soes
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 16:53 Onderwerp: |
|
|
ok
Laatst aangepast door soes op za 28 jan 2012 16:58, in totaal 4 keer bewerkt |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 17:03 Onderwerp: |
|
|
soes schreef: | de persoon welke in dit geval 4500 euro van mij gehad heeft (kreeg 1 week voor de zaak een brief van de officier van justitie waarin het slachtoffer zich gemeld heeft met een vergoeding van 4500 euro) kan dus niks meer beginnen tegen mij? Met hem is dus de zaak af begrijp ik.
De andere 2 zouden het wel kunnen ? |
Als ik het goed heb, inderdaad. Het enige waar ik niet 100% zeker van ben is of de 4500-euri klager niet alsnog naar de civiele rechter kan voor een verhoging, maar ik weet wel 100% zeker dat die andere twee zonder problemen een schadevergoeding kunnen vragen.
Overigens moeten ze wel aantonen dat ze daadwerkelijk schade hebben geleden.
Groeten,
Sabri |
|
|
|
 |
soes
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 18:31 Onderwerp: |
|
|
ok
Laatst aangepast door soes op za 28 jan 2012 17:00, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
soes
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 18:32 Onderwerp: |
|
|
dubbel |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: za 21 jan 2012 18:39 Onderwerp: |
|
|
soes schreef: |
Overigens moeten ze wel aantonen dat ze daadwerkelijk schade hebben geleden.
|
Daarvoor moeten ze dus bewijs hebben welke overlegd moet kunnen worden? Ten tijde van de zaak was er wel bewijs wat ik had en dat het afgestoken is. Het is niet bewezen dat het puur door deze daad van mij gebeurd is. Er was namelijk meer vuurwerk wat voor herrie zorgde.
Ik heb de straf tot mij genomen en uitgevoerd. Dat was de blaar waar ik op moet/moest zitten. Kan ik voor een zaak als deze mijn WA of rechtsbijstand inschakelen? Ten tijde van de strafzaak was de WA en rechtsbijstand niet inzetbaar omdat het een strafzaak was. Nu zou het een civiele zaak zijn. Of moet ik advocaat in arm nemen?
De persoon in kwestie kan aan de andere 2 personen vertellen dat hij vergoeding gehad heeft en zo er geld te halen valt bij mij. Na 19 maanden nog wel....[/quote]
In het civiele recht geldt als algemene regel "wie stelt die bewijst", dus in principe is het aan de eiser om eventuele schade te bewijzen en daarbij aan te tonen dat deze schade het gevolg is van jouw handelen. In juridische termen noemen ze dat handelen een "onrechtmatige daad". Ze hebben een kleine voorsprong met het vonnis van de politierechter die vast stelt DAT er vuurwerk is afgestoken en dat er tenminste 1 persoon schade heeft geleden. De vraag die in een civielrechtelijke kwestie gesteld zal moeten worden is dan tweeledig: IS er schade geleden en zo ja, is die schade geheel of gedeeltelijk een gevolg van het afsteken van dat vuurwerk?
Ik zou je aanraden om in het geval van een civielrechtelijke zaak zo snel mogelijk professionele hulp in te schakelen en hiervoor te beginnen bij het Juridisch Loket (of een advocaat als je dat zelf kan betalen). |
|
|
|
 |
soes
|
Geplaatst: zo 22 jan 2012 12:40 Onderwerp: |
|
|
ok
Laatst aangepast door soes op za 28 jan 2012 17:04, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 jan 2012 13:02 Onderwerp: |
|
|
Als je aan 100 man schade toebrengt door een onrechtmatige daad (zoals bijv. een strafbaar feit), dan kunnen 100 man schadevergoeding eisen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
soes
|
Geplaatst: zo 22 jan 2012 13:08 Onderwerp: |
|
|
ok
Laatst aangepast door soes op za 28 jan 2012 17:02, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 22 jan 2012 17:22 Onderwerp: |
|
|
Daarom moet de eisende parij ook bewijzen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 jan 2012 22:16 Onderwerp: |
|
|
En dat komt dus allemaal aan bod tijdens de rechtszaak. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|