|
Auteur |
Bericht |
legalrebel
Leeftijd: 73 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 15:04 Onderwerp: Wilsverklaring zonder handtekening? |
|
|
Kan een rechtspersoon een overeenkomst aangaan zonder dat een mens van vlees en bloed zijn handtekening zet?
Voor een contract zijn twee handtekeningen nodig, een overeenkomst kan ook gesloten worden zonder handtekening(en) als er “wilsovereenstemming “is. Kan een rechtspersoon blijk geven van wilsovereenstemming zonder de handtekening, of een andere vorm van overeenstemming van een van zijn gemachtigde employees?
De vraag komt bij mij op omdat “wilsovereenstemming” het idee oproept dat dit een menselijk handelen is, een coöperatie kan geen “wil” hebben, hoogstens een doel dat door de wil van een van zijn employees kenbaar gemaakt wordt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 15:29 Onderwerp: |
|
|
Een rechtspersoon wordt vertegenwoordigd door zijn bestuurders op de manier die is aangegeven in boek 2 BW.
Die bestuurders kunnen namens die rechtspersoon rechtshandelingen verrichten op precies dezelfde manieren als een natuurlijk persoon dat voor zichzelf kan. Onder andere kunnen die bestuurders weer een ander machtigen om namens de rechtspersoon te handelen, net zoals een natuurlijk persoon dat kan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 15:52 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides
Als ik je antwoord goed begrijp, moet deze wilsverklaring worden meegedeeld door zijn bestuurders of de gemachtigden van deze.
Ben ik dan correct te zeggen dat wilsovereenstemming alleen betrekking heeft op een mens? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 16:49 Onderwerp: |
|
|
Een handtekening maakt een overeenkomst niet meer of minder rechtsgeldig.
Soms is er wel afgesproken dat er pas een overeenkomst is als het schriftelijke contract ondertekend is door de daarvoor bevoegde persoon. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 17:11 Onderwerp: |
|
|
legalrebel schreef: | Ben ik dan correct te zeggen dat wilsovereenstemming alleen betrekking heeft op een mens? |
Ik denk dat dat wel juist is.
Maar dit betekent natuurlijk niet dat je bijv. via een volledig geautomatiseerde website geen geldige koopovereenkomst zou kunnen sluiten. Dat kan wel, en of daar nu een natuurlijk persoon of (via zijn bestuurders) een rechtspersoon achter zit maakt geen verschil. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 17:13 Onderwerp: |
|
|
@ Dennis 79
Wat is dan het antwoord op mijn laatste vraag? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 10 jan 2012 18:41 Onderwerp: |
|
|
legalrebel schreef: | @ bona fides
Als ik je antwoord goed begrijp, moet deze wilsverklaring worden meegedeeld door zijn bestuurders of de gemachtigden van deze.
Ben ik dan correct te zeggen dat wilsovereenstemming alleen betrekking heeft op een mens? |
Deze vraag is door mij niet goed te interpreteren.
Voor zover je zometeen wil betogen dat artikel 3:33 BW niet van toepassing is op rechtspersonen dan is dat natuurlijk niet waar.
Dat de wil van een rechtspersoon uiteindelijk door mensen wordt geuit, is natuurlijk wel waar.
Quote: | Maar dit betekent natuurlijk niet dat je bijv. via een volledig geautomatiseerde website geen geldige koopovereenkomst zou kunnen sluiten. Dat kan wel, en of daar nu een natuurlijk persoon of (via zijn bestuurders) een rechtspersoon achter zit maakt geen verschil. |
Uiteindelijk zijn het mensenhanden die de regels progammeertaal hebben geschreven, die ervoor zorgen dat er een rechtsgeldig aanbod, waaruit de wil en verklaring blijkt, op het computerscherm verschijnt. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
legalrebel
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 0:27 Onderwerp: |
|
|
Moeten deze mensenhanden die dit geschreven hebben zichzelf niet identificeren, door hun verbinding duidelijk te maken die ze hebben met de rechtspersoon? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 11 jan 2012 10:10 Onderwerp: |
|
|
Namens wie of welke rechtspersoon een verklaring is afgelegd moet blijken uit de inhoud van de verklaring (in de context waarin die verklaring is gedaan).
Door wie een verklaring is afgelegd is een puur feitelijke kwestie. Als jouw naam ergens boven of onder staat zou de tekst wel eens van jouw hand kunnen zijn, maar er kan natuurlijk mee zijn geknoeid. Daar zijn verder geen rechtsregels voor, dat is in het ergste geval een kwestie van detectivewerk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|