Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 16:33
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Moeder overleden en door vader in de steek gelaten..
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jessica123

Leeftijd: 35
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 29 nov 2011 22:15    Onderwerp: Moeder overleden en door vader in de steek gelaten.. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste mensen,

Ik zit met een behoorlijk dilemma en in mijn wanhoop ben ik hier terecht gekomen..

Dit is zo'n beetje mijn (trieste) situatie:

22-06-2011 is onze moeder overleden, zij had geen testament opgesteld.
Wij zijn met zijn vieren achtergebleven namelijk ik, mijn twee broers en vader.
Mijn oudere broer woont op zichzelf maar ik en mijn broertje woonde nog thuis tot sinds kort...
Onze vader had 15 november aangekondigd dat hij (al) een vriendin had, prima maar wij hoefde er verder nog niks over te weten, begrijpelijk toch?
Vervolgens werd OP DE KALENDER aangekondigd dat hij het weekend van 18-20 november bij zijn (nieuwe?) vriendin doorbracht.
Op 21 november liet hij voor ons een brief achter met allerlei dreigementen waar ik nu even niet nader op in wil gaan (die we in de avond met hem besproken hebben). Is uiteindelijk allemaal goed verlopen DACHTEN WE tot ik hem aan de telefoon hoorde praten met zijn vriendin.
Toen ik hoorde dat hij zei dat hij ons er gewoon uit ging gooien kon ik mezelf niet meer stilhouden en zei ik ''betrapt''.
Meneer schoot in de verdediging en ik kreeg de telefoon tegen mn oor aan geduwd waarop dit volgde: ''Ik weet waar je werkt, ik kom morgen en ik maak je kapot!''. nou, erg vriendelijke manier van voorstellen hoor.
Ik was helemaal overstuur dus mijn broertje besloot dat het beter was dat we de avond doorbrachten bij onze broer. De volgende dag waren echter alle sloten op het huis veranderd.....

Het enige wat hij er over te zeggen heeft is: ''Jullie kunnen jullie spullen komen halen maar alleen wanneer ik thuis ben.''

Onze vader en moeder zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en het grootste deel van haar vermogen zit in ons huis.
Er staat spontaan een te koop bord in onze voortuin dus onze vader wil dit huis blijkbaar verkopen.
Ik weet dat hij als langstlevende kan doen en laten wat hij wil maar hoe zit het nu met ons dan? Wij staan straks letterlijk met lege handen op straat want we kunnen hier niet lang bij onze broer blijven...
Ondertussen heeft onze vader al een splinternieuwe auto van €30.000 gekocht, is hij al 2x op vakantie geweest en leeft opeens als een vorst.
Mijn broertje is 20 jaar en werkeloos, ik 22 en sta op het punt om mijn baan te verliezen door deze ellende!

Waar hebben we recht op? Wat kunnen we hier tegen doen?

HELP!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Niels_B

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 1:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Jessica,

Allereerst wil ik je nog condoleren met het verlies van je moeder.
Je zit nu in een hele vervelende en trieste situatie. Ik zou je graag willen helpen, helaas heb ik geen verstand van dit soort zaken.

Wel kan je misschien op deze sites kijken voor meer informatie:
http://www.erfwijzer.nl/
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html
http://www.ouders.nl/mdiv2002-erfrecht.htm

Wellicht dat je er wat informatie vandaan kunt halen over wat je eventuele rechten zijn.
Wat ik zo lees zijn er weinig mogelijkheden voor de kinderen als er verder geen testament is opgemaakt en de andere ouder nog in leven is. Maar nogmaals, ik heb er verder geen verstand van.

Misschien dat het juridisch loket je eventueel ook nog (gratis) verder kan helpen:
http://www.juridischloket.nl/rechtsbijstand/adviesvanjuridischloket/Pages/default.aspx

Ik hoop voor je dat iemand anders je beter kan helpen. Verder wens ik je veel sterkte.
TP

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 9:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De erfenis van moeder wordt verdeeld over de ergenamen, alleen vader krijgt als langstlevende het beheer hierover. De kinderen hebben een niet opeisbare vordering op vader. Hertrouwd vader dan kunnen de kinderen hun vordering (met rente) opeisen.

Ook al mag de langstlevende ongestoord voortleven (vader heeft de beschikking over het vermogen en kan dit vrijelijk gebruiken ofwel uitgeven), hij dient wel rekening te houden met de belangen van de kinderen. Zij hebben tenslotte een vordering op hun deel van de erfenis. Is er sprake van verkwisting, dan kunnen kinderen de kantonrechter vragen een deel van het vermogen onder bewind te stellen (veilig te stellen), zodat zij na het overlijden van de langstlevende hun vordering kunnen opeisen.
mattjeu

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2011 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

met betrekking tot het veranderen van de sloten is er wel meer mis. jullie zijn meerjarig en hebben je (ik neem aan) officiele adres in jullie ouderlijk huis. de vader belet jullie je woonruimte binnen te treden en pleegt daarmee ?huisvredebreuk?.
in ieder geval heeft hij niet het recht om jullie op straat te zetten en de toegang tot jullie woonruimte te beletten.
je kunt eventueel naar de politie gaan en vragen of zij met jullie mee gaan om de deur open te breken.
Jodelahietie

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 5:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet zo dat de langstlevende de helft plus een kindsdeel vererfd? Of loop ik nu hopeloos achter?
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De helft is al van de langstlevende, dat is namelijk zijn eigendom, dat is nooit anders geweest.

Helft plus kindsdeel is heel oud taalgebruik.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds